چمران در برنامه تهران ۲۰ اعلام کرد؛

نیاز تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه تهران با مشکل جدی ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه است گفت علاوه بر نیاز ما به رام های مترو، تهران با جمعیت فعلی خود نیازمند حدود ۹ هزار دستگاه اتوبوس است.

کد مطلب: ۱۳۳۷۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد
نیاز تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران؛ مهدی چمران با حضور در برنامه زنده تهران ۲۰ شبکه ۵ سیما که به موضوع آلودگی هوای تهران اختصاص داشت با اشاره به ارسال پیشنهادات ضرورت دار ۵ گانه شورای اسلامی شهر تهران در قالب نامه ای به سران ۳ قوه، اظهار کرد: ما در بسیاری از گفتگوهایی که با اصحاب رسانه داشتیم اعلام کردیم که در موضوع آلودگی هوا ما به آب و آتش میزنیم تا وضعیت آلودگی تهران رفع شود، به همین دلیل با همفکری و پیشنهاد اعضای شورا مقرر شد تا نامه ای در قالب پیشنهاد به مسئولین و سران ۳ قوه تدوین شده و ارسال شود چرا که متاسفانه تبعات وضعیت آلودگی هوای تهران موجب بروز بیماری و مرگ شهروندان شده است.

رییس شورای شهر با ذکر این نکته که بخش اعظمی از فرآیند آلودگی هوا منوط به ترددهای بیش از حد موتورهای متحرک در سطح شهر است گفت: بهترین کاری که می توان برای رفع آلودگی هوای تهران کرد این است که موتورهای متحرک از نظر فنی و سوخت بازبینی و دارای استانداردهای لازم شوند، ضمن آنکه در سطح شهر ما شاهد تردد وسایل نقلیه با پایه سوخت گازوییل و یا گاز هستیم که باید در یک برنامه ریزی درست مسیر آن به سمت برقی شدن این وسایل نقلیه برویم.

وی اذعان کرد: یکی از برنامه های جدی که ما در موضوع رفع آلودگی هوای تهران دنبال می کنیم ورود اتوبوس های برقی برای ناوگان حمل و نقل عمومی است که خوشبختانه خرید این اتوبوس ها مورد موافقت وزارت کشور نیز قرار گرفته ضمن آنکه ما در کشور نیز قابلیت ساخت چنین اتوبوس هایی را داریم.

چمران با انتقاد از حذف تولید بنزین با استاندارد یورو۶ اظهار کرد: گمانه زنی هایی صورت گرفته بود و برخی ها اعلام کردند که با توجه به‌اینکه تولید فعلی سوخت در کشور بر پایه یورو۵ است عملاُ امکان تغییر آن به یورو ۶ وجود ندارد، چرا که نظام تولید در پالایشگاه های ما بهم میرریزد و این موضوع به طور کامل از برنامه های وزارت نفت حذف شده است.

وی با بیان اینکه می توان با سوخت فعلی یورو ۵ اما برگرفته از استانداردهای درست از بروز بحران آلودگی هوا پیشگیری کرد تصریح کرد: متاسفانه سوخت گازوییل مورد استفاده برخی وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون ها طبق استانداردهای جاری نیست و مشاهده شده که این خودروها خارج از تهران سوخت می زنند و در تهران تردد دارند، از سوی دیگر محدوده استاندارد گازوییل تولید در تهران50ppm است اما ‌کامیون هایی که در تهران با سوخت غیر استاندارد تردد دارند بیش از 1000ppm است و این موضوع یکی از چالش هایی است که هوای پایتخت را آلوده می کند.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر پاک ترین وسیله حمل و نقل عمومی در تهران، مترو است گفت: طبق برنامه ریزی ها مقررشده بود که روزانه ۱۰ میلیون سفر از طریق مترو صورت گیرد اما این اتفاق نیفتاده است و علت آن عدم کمبود رام های مترو است چرا که ما عقب ماندگی ۵ ساله در خرید واگن های مترو داریم، از سوی دیگر برخی واگن های مترو مستهلک شده و نیاز به تعمیر داشته که یدکی آن هم متاسفانه جایگزین‌نشده و الان تهران با کمبود حداقل هزار دستگاه واگن روبروست.

وی اضافه کرد: حدود ۴۰۰ واگن هم نیاز به تعمیرات دارد که هم اکنون رفع مشکلات این واگن ها در دست اقدام است تا به سرعت وارد ناوگان حمل و نقل ریلی شهر تهران شوند.

چمران با بیان اینکه متاسفانه منحنی اتوبوس های فعال از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ رو به سقوط بوده است گفت: تهران در انتهای شورای چهارم دارای ۵ هزار دستگاه اتوبوس فعال بود که با آغاز دوره پنجم مدیریت شهری این رقم تا پایان دوره به ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس نزول کرده است و تهران را با بحران جدی روبرو کرده است.

وی اذعان کرد: با آغاز دوره ششم‌ شورا توانستیم بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از کار افتاده را در فرآیند تعمیرات قرار دهیم ضمن آنکه وزارت کشور نیز ۲۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری کرده و به سامانه اتوبوسرانی الحاق شدند که در نهایت رقم اتوبوس های فعال تا الان بالغ بر ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس رسیده است که قطعا برای شهر تهران با چنین حجم جمعیتی پاسخگو نیست.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد که طبق برآوردهای انجام شده سهم آلودگی هوای تهران از سوی موتورسیکلت ها در شهر تهران رقمی بالغ بر ۳۰ درصد است که می توان با ورود و بهرمندی از موتورسیکلت های برقی سهم ۲۰ درصدی آلودگی را کاهش داد.

وی در پرسش مجری برنامه درخصوص افزایش واگن های مترو در گذر یکسال از عمر شورای ششم خاطر نشان کرد: طی سالهای قبل گفتگوهایی مبنی بر خرید حدود ۶۰۰ دستگاه واگن مترو از کشور چین صورت گرفت که پس از رفع موانع فراوان توانستیم به مرحله قرارداد برسانیم که در این خصوص دولت ملزم به پرداخت ۱۵ درصدی سهم اولیه خود است اما هزینه این قرارداد بین دولت، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه های مرتبط در رفت و آمد است تا پس از تامین و ارسال رقم به شرکت چینی مراحل ساخت واگن ها آغاز شود.

وی متذکر شد که پس از آغاز ساخت واگن های مترو از سوی شرکت های چینی ما در فاصله زمانی حدود ۱۸ ماه بعد میتوانیم واگن ها را در بدنه ناوگان برای خدمت رسانی تزریق کنیم چرا که فرآیند ساخت و ارسال زمان بر خواهد بود.

رییس شورای شهر تهران در خصوص آمار اتوبوس های فعال و تعمیر شده اظهار کرد: تا کنون ۵۱۴ دستگاه اتوبوس تعمیر و به چرخه خدمت رسانی الصاق شده است ضمن آنکه حدود ۱۶۰ اتوبوس نو خریداری و به ناوگان پیوسته است.

وی با بیان اینکه متولی خرید اتوبوس های درون شهری، وزارت کشور است تا به شهرداری ها اعطا شود؛ اما در چندین سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاده است اذعان کرد: یکی از مشکلاتی که در خصوص خرید اتوبوس های داخلی با آن روبرو هستیم این است که متاسفانه بیش از ۵ سال است که از مجموعه های خودروسازی سنگین، اتوبوس خریداری نشده و همین عدم خرید موجب شده تا خط تولید اتوبوس ها تغییر ماهیت دهند.

چمران افزود: با توجه به تغییر خطوط ساخت اتوبوس در صورت انعقاد قرارداد با شرکت های خودروسازی بالغ بر ۱۴ ماه زمان لازم است تا اتوبوس ها ساخته و تحویل شود.

وی با اشاره به طرح جامع ترافیک شهر تهران خاطر نشان کرد: تهران در حال حاضر نیاز به ۹ هزار دستگاه اتوبوس دارد.

رییس شورای شهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود اتوبوس های وارداتی نیز اظهار کرد: علیرغم استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش و خرید اتوبوس وارداتی برخی از شرکت های داخلی موافق واردات نیستند و مدعی هستند که ما می سازیم اما با توجه به زمانبندی طولانی ساخت صبوری در این موضوع با توجه به کمبود اتوبوس در تهران منطقی نیست.

وی ادامه داد: وزارت کشور و شهرداری در خصوص خرید اتوبوس از خودروسازی های داخلی بطور جداگانه هرکدام ۲ هزار دستگاه قرار داد منعقد کردند که طبق اعلام آنها این شرکت ها تا پایان سال با ظرفیت فعلی تنها می توانند ۲۰۰ دستگاه تحویل دهند که این امر نیز قابل قبول و منطقی نیست.

رییس شورای شهر در پایان در خصوص اتوبوس های وارداتی نیز اظهار کرد: نرخ اتوبوس های وارداتی تک کابین حدود ۸ میلیارد و ۲ کابین حدود ۱۲ میلیارد است که رقم بسیار بالایی است اما می توان به سمت خرید اتوبوس های کم کارکرد که نمونه آن در مسابقات جان جهانی قطر هم دیده شد برای خرید با هزینه کمتر رفت.

چمران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا باید برای تهران یک نقطه پایانی را ترسیم کرد با تاکید بر اینکه میتوان در خصوص هر چالش راه حل آن را پیدا کرد اظهار داشت: کشورهایی در دنیا وجود دارند که آلودگی های فراوانی را داشتند و توانستند با بهرمندی از راهکارهای درست عملکرد خودشان را اصلاح کنند ضمن اینکه رسیدن به این مهم نیاز به هم افزایی دستگاه های مربوطه و مردم را نیز دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار