رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور:

تولید آفت‌کش داخلی از سموم وارداتی چین و هند بهتر است

درباره سموم کم خطر تولید داخل باید به کشاورزان اطلاع‌رسانی شود

تهران (پانا) - رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور با بیان اینکه ایران فقط توانایی تولید ۳ درصد آفت‌کش در دنیا را ندارد که آن هم از اروپا وارد می‌شود، اعلام کرد واردات عمده از کشورهای چین و هند به صورت نقدی انجام می‌شود. این نوع واردات سنجش خلوص سم را دچار مشکل کرده، درحالی‌که همین موضوع تعیین کننده کیفیت سموم است.

کد مطلب: ۱۳۳۵۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
تولید آفت‌کش داخلی از سموم وارداتی چین و هند بهتر است

نشست خبری انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم و انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی به مناسبت برپایی نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی ایران برگزار شد.

نقطه عطف برگزاری نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی جلوگیری از پراکنده‌کاری است

مسعود گیل‌آبادی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور با بیان اینکه وضعیت کشاورزی در ایران از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است، گفت: «با توجه به صادرات بخش کشاورزی توانایی تامین ارز عمده‌ در کشور را داریم و از این جهت برای معرفی پتانسیل کشاورزی ایران هر سال نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران از ۱۹ تا ۲۰ دی ماه برگزار خواهد شد.»

وی افزود: «این نمایشگاه با این هدف که هزینه بازدیدکننده کاهش پیدا کند، برگزار می‌شود.تجمیع این نمایشگاه‌ها در یک نقطه منجر به ارتباط موثر کشاورزان و فعالان اقتصادی می‌شود و درواقع این نمایشگاه به تعامل میان مسئولان و فعالان اقتصادی و حمایت از تولید کمک می‌کند.»

گیل آبادی درباره حضور شرکت‌های خارجی در این دوره از نمایشگاه گفت: «این نمایشگاه با محویت صادرات برگزار می‌شود. حدود ۴ سال محدودیت صادرات داشتیم که خوشبختانه چهار ماه قبل با تلاشی که شد مجوز صادرات از وزارت جهاد کشاورزی اخذ و بیش از ۳۵۰ تن آفت‌کش صادر شده که ارزآوری خوبی برای کشور داشته است.»

ایران توانایی خوبی برای تولید سموم دارد، به ارزآوری آن توجه کنیم

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور با بیان اینکه ایران در زمینه تولید سم و کود توانایی خوبی دارد و باید از این پتانسیل برای ارزآوری در کشور استفاده شود، اظهار کرد: «ظرفیت تولید آفت‌کش در کشور با وجود ۸۰ کارخانه تولیدی در کشور بیش از ۴۰۰ هزار تن است ولی ۱۰ درصد مصرف داخلی بوده و مابقی پتانسیل خوب برای صادرات دارد.»

وی افزود: «میزان واردات سموم هر سال براساس سیاست دولت‌ها متفاوت است. تنها 3 درصد از سموم موجود در دنیا در ایران توانایی تولید ندارد.گاهی سیاست دولت این تعادل را به هم می‌ریزد. زمان ارز ترجیحی این تعادل برای تولید داخلی به ۵۰ درصد رسید و سال گذشته که ارز نیمایی وجود داشت ۸۳ درصد مصرف داخلی تولید و ۱۷ درصد واردات داشتیم.»

گیل‌آبادی با اشاره به اینکه ارز نیمایی برای واردات سموم با پایه آب خرج می‌شود، عنوان کرد: «درحالی‌که بسیاری از مواد اولیه برای سموم آب‌بر در داخل کشور تولید می‌شود، ارز نیمایی برای واردات این سموم تخصیص پیدا می‌کند و این مهم باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی حل شود.»

دردسرهای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای کشاورزان

وی با اشاره به اینکه ایران توانایی خوبی برای تولید سم دارد عنوان کرد که تغییر قیمت ارز کارخانه‌های تولید سم را تهدید کرده است و تعداد ۹ هزار نفری که مستقیم در کارخانه‌ها فعال‌اند، به دلیل کاهش تولید ممکن است بیکار شوند. وی افزود: «زمانی قرار شد یارانه کودها مستقیم به کشاورز پرداخت شود که چنین نشد، درحالی‌که دولت باید یارانه را به محصولات استراتژیک اختصاص دهد و به خود کشاورز پرداخت کند. برای این موضوع وزارت جهاد کشاورزی با مجلس مذاکره کند.»

درباره سموم کم خطر تولید داخل باید به کشاورزان اطلاع‌رسانی شود

وی با اشاره به تغییر رویکرد در زمینه تولید سموم پرخطر گفت: «سموم پرخطر در دنیا و ایران درحال حذف شدن است و درباره سم‌های جدیدی که کم خطر است باید به خوبی اطلاع‌رسانی شود تا کشاورزان با این سم‌های کم خطر جدید آشنا شوند.»

گیل‌آبادی با بیان اینکه در کشور سه فرم آفت‌کش مصرف می‌شود، گفت: «حدود ۳ درصد از این نوع سموم از اروپا وارد می‌شود زیرا ما توان تولیدش را نداریم اما سمومی هستند که از چین و هند وارد می‌شود درحالی‌که ما در داخل کشور توان تولیدش را داریم.»

وی افزود: «همه آفت‌کش‌ها باید با استاندارد فائو تایید شود و نظارت بر خریدهای ما وجود دارد. وقتی آفت‌کش وارد کشور شد تکنیک‌های تولیدی در همه آزمایشگاه‌های ما بررسی می‌شود اما آفت‌کش وارداتی مشخص نیست با چه خلوصی تولید می‌شود و این در کیفیت آن سم اثرگذار است. همیشه تولید داخل می‌تواند از سموم وارداتی چین و هند بهتر باشد.»

گیل‌آبادی با اشاره به اینکه گران شدن آفت‌کش باعث شد مصرف آن کنترل شود، اظهار کرد: «این اتفاق خوبی است زیرا کشاورز کنترل شده و با احتیاط بیشتری آفت‌کش را مصرف می‌کند.»

از سال گذشته ۴۰ قلم سم جدید تولید کرده‌ایم

گیل‌آبادی درباره باقیمانده سموم بر روی گیاهان گفت: «باقیمانده سموم روی گیاه به میزان ماندگاری سم در محصول کشاورزی مرتبط است، مخصوصا در صیفی و سبزیجات یا فلفل دلمه‌ای و موانع صادراتی که سال‌های گذشته برای آن ایجاد شد، به خوبی توصیه‌ها رعایت نشد وگرنه به کیفیت سم ارتباطی ندارد. در همین موضوع یک نقیصه ترویجی وجود دارد و سازمان تات وظیفه اطلاع‌رسانی و نظارت بر نحوه مصرف آفت‌کش ها را دارد.»

وی افزود: «ما از سال گذشته تاکنون ۴۰ قلم سم جدید را تولید و گسترش داده‌ایم که مورد اقبال هم قرار گرفته است. رویکرد ما جایگزینی سموم کم خطر به جای سموم پر خطر است. در کشور حدود ۴۳۶ قلم سم ثبت‌شده داریم که ۲۱۵ قلم درحال مصرف بوده و کمتر از ۱۰ درصد پرخطر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار