دیدن تصاویری از طبیعت ایران و «کتیبه» در گالری گردی پایتخت

تهران (پانا) - گالری‌ها و مراکز فرهنگی هنری پایتخت در هفته اول دی میزبان نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی همچون «کتیبه»، «و این منم»؛ تصاویری از طبیعت ایران و «آی قصه قصه قصه» است.

کد مطلب: ۱۳۳۳۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
دیدن تصاویری از طبیعت ایران و  «کتیبه» در گالری گردی پایتخت

گالری‌ها و مراکز فرهنگی هنری پایتخت در هفته اول دی و آغاز زمستان میزبان نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی همچون «کتیبه»، «و این منم»، «آی قصه قصه قصه» و «یاقوت سرخ» است که در این گزارش معرفی می‌شوند.

نمایش «کتیبه» در نگارخانه اندیشه

نمایشگاه خوشنویسی «کتیبه» آثار خوشنویسی با خط نستعلیق و شکسته مهدی نیشکری دوم دی ساعت ۱۱ تا ۱۶ در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برپا می‌شود و تا هفتم دی از ساعت ۹ تا ۱۶ در این نگارخانه میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه، ۲۰ تابلو نفیس و جدید از این هنرمند خوشنویس به نمایش گذاشته می‌شود.

نیشکری از شاگردان استاد عباس اخوین و از هنرمندان کانون خط و اندیشه است. وی تاکنون آثار زیادی را در حوزه هنر خوشنویسی خلق کرده و نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرده است.

نمایش ۳۰ عکس از طبیعت زیبای ایران در نگارخانه آبی

نمایشگاه عکس «و این منم» با آثاری از سیداسماعیل پورحاج یکم دی ساعت ۱۴ در نگارخانه آبی فرهنگسرای امید به نشانی میدان امام حسین(ع)، خیابان هفدهم شهریور، خیابان خشکبارچی، پارک خیام افتتاح می‌شود و تا هشتم دی از ساعت ۹ تا ۱۷ در این نگارخانه برپاست.

در این نمایشگاه با همکاری گروه هنری تصویر فصل، ۳۰ عکس از طبیعت زیبای ایران در اندازه‌های ۴۰×۳۰ و ۷۰×۵۰ به سرپرستی جواد علمی‌نیا به نمایش گذاشته می‌شود.

علمی‌نیا متولد تهران و فارغ‌التحصیل عکاسی از دانشگاه فرهنگ و هنر ایران و مدیر گروه هنری تصویر فصل است که در ۱۸ سال گذشته بیش از ۱۸۹ نمایشگاه گروهی و بیش از ۶۰ جشنواره برگزار کرده است.

نمایشگاهی از مجموعه تصاویر کتاب‌های «آی قصه قصه قصه»

موزه ملی هنر و ادبیات کودک به مناسبت شب یلدا و سنت دیرین قصه‌گویی در این شب و در آستانه برگزاری بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقدام به برگزاری نمایشگاهی با عنوان «آی قصه قصه قصه» کرده است.

آثار ارائه شده در این نمایشگاه منتخبی از مجموعه تصاویر کتاب‌های «آی قصه قصه قصه» یک تا هفت شامل ۶۴ قطعه تصویری است که زهره پریرخ آن را تصویرگری کرده است. همچنین این مجموعه به کوشش زهره پریرخ و شراره وظیفه‌شناس گردآوری شده و در هر کدام از کتاب‌ها، با بازنویسی قصه‌های مختلف، چهار قصه مناسب، به همراه توضیح کوتاهی درباره پیام هر قصه ارائه شده است.

در مقدمه‌ این مجموعه آمده است: «هر چند امروزه از کرسی‌های گرم و محفل‌های دوستانه و صمیمانه در شب‌های سرد زمستان که قصه‌گویی بخشی از آن را پر می‌کرد، کمتر نشانی می‌یابیم اما می‌توان این سنت را در جمع‌ها و موقعیت‌های مناسب دیگری به کار بست و از مزایای آن سودها جست. یکی از مکان‌های مناسب قصه‌گویی، کتابخانه‌ها هستند. قصه‌گویی در کتابخانه، یک فعالیت جمعی شیرین و پرتحرک است که ضمن ایجاد ارتباطی زنده و نزدیک میان قصه‌گو و مخاطب به وسیله قصه، سنت قصه‌گویی را بقا و غنا می‌بخشد.»

مجموعه کتاب‌های «آی قصه قصه قصه» مجموعه‌ای هفت جلدی است مشتمل بر داستان‌های متنوع برای گروه سنی ۷ تا ۱۰ سال و مناسب برای علاقه‌مندان به قصه‌گویی، پدر و مادرها، معلمان مدارس و مربیان کودک است. در این مجموعه از منابعی همچون کیهان بچه‌ها، پیک، نشریات و کتاب‌های خارجی و قدیمی استفاده شده است.

نمایشگاه «آی قصه قصه قصه» از ۳۰ آذر تا ۲۰ دی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۶ در موزه ملی هنر و ادبیات کودک و نوجوان واقع در خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری میزبان علاقه‌مندان است.

نمایش «یاقوت سرخ»

نگارخانه کلک خیال فرهنگسرای اخلاق نمایشگاه مجازی گروهی نقاشی «یاقوت سرخ» را از ۳۰ آذر به مناسبت شب یلدا و بلندترین شب سال برپا کرده است، در این نمایشگاه، ۱۸ اثر نقاشی با موضوع انار با تکنیک آبرنگ در قالب فتوکلیپ منتشر شده است.

موزه عکسخانه شهر میزبان «کودکان دیروز»

نمایشگاه عکس تاریخی «کودکان دیروز» به مناسبت گرامیداشت یکصد و هشتادمین سال ثبت نخستین عکس در ایران ۲۶ آذر تا ششم بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ تا ۱۷ و پنجشنبه ساعت ۸ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز برپاست.

موزه عکسخانه شهر این نمایشگاه را بر اساس عکس‌های گنجینه خود و تصاویری از کودکان ایران زمین در دوران گذشته برگزار کرده و شامل ۲۰ قطعه عکس ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متر است.

نمایش «امید» در گلستان

نمایشگاه آثار خوشنویسی داریوش آریان‌پور با عنوان «امید»، ۲۵ آذر تا دوم دی از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در نگارخانه فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان میزبان علاقه‌مندان است. این نمایشگاه شامل ۲۵ تابلو خوشنویسی در ابعاد مختلف است.

تماشای «رُز» در شفق

نمایشگاه نقاشی با عنوان «رُز» از آثار بهناز اژدریان، ۲۳ آذر تا پنجم دی از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه شفق به نشانی خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی(یوسف‌آباد)، خیابان بیست‌ و یکم، بوستان شفق، فرهنگسرای خانواده برپاست.

در این نمایشگاه ۱۳ اثر نقاشی با بهره‌گیری از تکنیک رنگ روغن و متشکل از ۲۱ بوم که بعضی از آثار به صورت دو لَت ترکیب‌بندی‌های گوناگون از گل رُز به تصویر کشیده، به نمایش گذاشته شده است.

«توحید» در گالری ابوالفضل عالی

نمایشگاه «توحید» شامل ۳۰ اثر از آثار نگارگری امیرحسین آقامیری با موضوع تفسیر آیات قرآن کریم، ۲۱ آذر تا پنجم دی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ میزبان علاقه‌مندان است.

سوره مبارکه قیامت، شهید، حضرت یوسف (ع)، گذر حضرت موسی (ع) از دریا، نفس (آدم و حوا)، حضرت عباس(ع)، شُکر، ذوالفقار، حضرت یونس (ع)، سوره مبارکه تکاثر (افزون‌طلبی)، ضامن آهو، برکت، درجات، اسرای کربلا، رزق و روزی و شعبان از جمله عنوان‌ها و مضامین آثار نمایشگاه «توحید» هستند که با تکنیک‌های گواش و آبرنگ به تصویر درآمدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار