اهدای جایزه ویژه حقوق بشر به دانش‌آموز زینب سبزعلی‌زاده فرزند شهید ترور

تهران (پانا) - جایزه ویژه حقوق بشر به دانش‌آموز زینب سبزعلی‌زاده، فرزند شهید ترور مازیار سبزعلی‌زاده اهدا شد.

کد مطلب: ۱۳۳۲۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
اهدای جایزه ویژه حقوق بشر به دانش‌آموز زینب سبزعلی‌زاده فرزند شهید ترور

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با همکاری اداره آموزش و پرورش، بنیاد شهید، فرمانداری و شهرداری شهرستان رباط کریم برنامه‌ای را با عنوان اهدای جایزه حقوق بشر 1401 به فرزند شهید ترور زینب سبزعلی‌زاده به مناسبت روز جهانی حقوق بشر با حضور مقامات شهری و استانی، فعالان عرصه حقوق بشر، خانواده‌های شهدا و دانش‌آموزان در تالار اداره آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم برگزار کرد.

در ابتدای مراسم مهدی حسینی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم اظهار داشت: امروز کنار یکدیگر جمع شده‌ایم برای ارج نهادن به یک معروف یعنی شهادت؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) فرموده‌اند زنده نگه داشن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. بنابراین تکریم خانواده‌های شهدا، وظیفه ما است و این کمترین کاری است که می‌توانیم در برابر عظمت شهدا و خانواده‌های معظم آنها انجام دهیم.

وی ادامه داد: بسیاری از اقدامات و پیشرفت‌هایی که در ایران اسلامی محقق شده به پشتوانه خون شهدا بوده و اگر آنها نبودند ما امروز در آرامش، امنیت و مسیر پیشرفت نبودیم؛ بر اساس آموزه‌های دینی ما، شهدا زنده و در جمع ما هستند و به ما در کارهایمان یاری می‌رسانند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم خاطرنشان کرد: در شهرستان ما نام‌ عزیز شهدا بر مدارس نقش بسته است و تلاش خواهیم کرد در مدارس شهرستان یاد و نام شهدا را بیش از پیش گرامی بداریم.

با همین 30 درصد سلامتی از قربانیان تروریسم دفاع می‌کنم

در ادامه مراسم، منیژه صفیاری به نمایندگی از انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در سخنانی اظهار داشت: من یک جانباز 70 درصد هستم و با همین 30 درصد سلامتی باقی مانده تا آخرین لحظه در دفاع از قربانیان تروریسم تلاش خواهم کرد.

وی ادامه داد: حقوق بشر موهبتی الهی است که خالق هستی آن را به همه ابناء بشر از بدو خلقت تا مرگ اعطا کرده و همه افراد با هر رنگ، جنس، نژاد، قوم، ملیت و جغرافیا در برخورداری از آن یکسان هستند.

وی افزود: اما متاسفانه در زمانه ما تروریسم، خشونت، رقابت تسلیحاتی، افزون‌طلبی و مداخلات خارجی، همچون طوفانی زندگی بشر را در هم پیچیده و تمام مبانی حقوق بشر را به نحو فاجعه باری نقض و با تهدیدی مستمر همراه کرده است؛ تدبیر دنیای مدرن و متمدن نیز در حفاظت از این حقوق اساسی بشر چندان کارساز نبوده و عوارض جانبی ناشی از سیاست‌های سلطه‌گرانه روزگار بخش گسترده‌ای از جامعه بشری را همچون شبی تیره و تار ساخته است.

این جانباز ترور تصریح کرد: انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با جشنواره شهیده انیس نوری (که در هنگامه غروب آفتاب و در کنار سفره افطار با جنایت منافقین سیه‌دل به خون خود غلطید) در پی آن است تا با اعطای جایزه ویژه حقوق بشر به بازماندگان فجایع تروریستی به عنوان اصلی‌ترین مصادیق نقض حقوق بشر، امیدرا تقویت کند و حقوق بشر را ارتقا بخشد و زندگی را برای دل‌شکستگان هموارتر کند.

وی در پایان گفت: امروز جایزه حقوق بشر سال 1401 به دختر شهید مازیار سبزعلی‌زاده اهدا می‌شود که در جنایت داعش و در زمان انجام وظایف خود در فضای سبز منطقه 22 به شهادت رسید.

قرائت بیانیه دبیر کل سازمان ملل متحد

در بخش دیگری از مراسم بیانیه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی حقوق بشر توسط یکی از دانش‌آموزان مدرسه شاهد بهشت قرائت شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: نژادپرستی، عدم تحمل و تبعیض بیداد می‌کند؛ جهان با چالش‌های بی‌سابقه و درهم تنیده‌ای برای حقوق بشر مواجه بوده و ما تازه در حال درک تهدیدی هستیم که برخی فناوری های جدید برای حقوق بشر ایجاد می‌کند.

در بخش دیگری از این بیانیه می خوانیم: این دوران سخت، خواستار تجدید تعهد ما به همه حقوق بشر مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوده و من از کشورهای عضو سازمان ملل، نهادهای مدنی، بخش خصوصی و دیگران می‌خواهم که حقوق بشر را در مرکز تلاش‌ها برای معکوس کردن روندهای مخرب امروز قرار دهند.

در انتهای بیانیه آمده است: حقوق بشر پایه و اساس کرامت انسانی و سنگ بنای جوامع صلح‌آمیز، فراگیر، عادلانه، برابر و مرفه است. در روز حقوق بشر، ما مجدداً بر جهانی بودن و تقسیم‌ناپذیری همه حقوق تأیید می‌کنیم، همانطور که از حقوق بشر برای همه دفاع می‌کنیم.

سخنان دختر شهید سبزعلی زاده

همچنین زینب سبزعلی‌زاده فرزند شهید مازیار سبزعلی‌زاده، در سخنانی اظهار داشت: سلام بر آنهایی که از نفس افتادند تا ما از نفس نیفتیم، قا‌مت‌شان خمیده شد تا ما قامت خم نکنیم، به خاک افتادند تا ما به خاک نیفتیم. آنهایی که رفتند تا ماندگار شوند. سلام بر شهدا، سلام بر تربت پاک شهدا و سلام بر انسان‌های پاکی که از این خون‌ها حفاظت می‌کنند.

وی در ادامه و با گرامیداشت یاد و خاطره پدر خود افزود: پدر! دلم را به آسمان‌ها می‌سپارم تا نوشته‌هایش را به تو نشان دهم. آرزویم این است که همچون ابرها در کنار تو بودم، با تو پیش خدا بودم، نمی‌دانی که چقدر دلتنگ تو هستم و اشک‌های سرازیرم گواه شدت فراق و دلتنگی است. ای پدر، آرزویم صحبت با توست اما چگونه و با چه زبانی؟!

دختر شهید مازیار سبزعلی زاده ادامه داد: پدر جان دوست دارم به گذشته برگردم، به روزهایی که همیشه در آغوش مهربانت بودم. امروز خوب متوجه شده‌ایم که خداحافظی بی‌بازگشت یعنی چه، تنهایی یعنی چه، دلتنگی یعنی چه. تو اینک در آسمان‌هایی و پیش خدا و سالار شهیدان هستی و ما ماندیم و خاطرات زیبایت. ای قهرمان زندگی من! همیشه عاشقت هستم.

وی در پایان گفت: اکنون آنچه دارم مادر و برادرم هستند و زمانی که پدرم را از دست دادم همه زندگی و قهرمان زندگی خودم را از دست دادم. من همیشه منتظر بودم که پدرم از کار به خانه برگردد و اکنون که پدرم را از دست داده‌ام گویا کوه و خورشید زندگی ام را از دست داده‌ام و حس می‌کنم که زندگی نصفه‌ای دارم.

در ادامه مراسم، از خانواده شهید مازیار سبزعلی‌زاده تجلیل به عمل آمد و اولین جایزه ویژه بزرگداشت حقوق بشر در آذر سال 1401 به زینب سبزعلی زاده فرزند این شهید والامقام که در جنایت داعش به شهادت رسید اهدا شد.

همچنین در بخشی از این مراسم سرود «بابا نیامد» پخش شد و سرودی با نام همدلی توسط دانش آموزان اجرا و همخوانی شد؛ در انتهای مراسم نیز جمعی از دانش‌آموزان با ادای احترام، شاخه گلی را به تمثال شهید سبزعلی‌زاده اهدا کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار