عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

تشکیل دستگاه‌های اطلاعاتی موازی موجب تضعیف دستگاه امنیتی‌ می‌شود

آیا این عقلانی است که ما نیز یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی برای مجلس تشکیل دهیم؟/ تشکیل سازمان اطلاعات قوه قضاییه ممکن است در درازمدت مشکل ایجاد کند

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به طرح تشکیل سازمان اطلاعات قوه قضاییه، گفت به ضرر کشور است که یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی موازی تشکیل شود و بخشی از دسترسی‌های سازمان اطلاعاتی از جمله سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات‌ به قوه قضاییه محدود شود.

کد مطلب: ۱۳۳۱۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل دستگاه‌های اطلاعاتی موازی موجب تضعیف دستگاه امنیتی‌ می‌شود

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با پانا درباره طرح تشکیل سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، اظهار کرد: «من از مخالفان این طرح هستم و در کمیسیون نیز صحبت کردم و تلاش کردم که اصلاح شود و رای نیاورد اما متاسفانه این طرح رأی آورد.»

وی افزود: «به نظر من در کشور ما سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی به اندازه کافی داریم؛ امروز وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه فعال است و فرماندهی کل نیروی انتظامی نیز سازمان اطلاعاتی دارد. اینکه ما دستگاه‌های اطلاعاتی موازی و امنیتی تشکیل دهیم، موجب تضعیف دستگاه امنیتی ما می‌شود و همچنین حریم‌هایی را ایجاد می‌کند که در این حریم‌ها ممکن است مسائل و مشکلاتی رخ دهد و این مسائل از دید نیروهای امنیتی پنهان بماند چرا که براساس قانون یکسری دسترسی‌ها و محدودیت‌هایی ممکن است ایجاد شود.»

این نماینده مجلس گفت: «قوه قضاییه مانند قوه مقننه است. به همان میزان که ممکن است یک نماینده مجلس تهدید شود و تحت فشار قرار بگیرد، یک قاضی نیز ممکن است همین اتفاق برای او بیافتد.»

وی ادامه داد: «به همان میزان که ممکن است دشمن برای نفوذ در مجلس و نمایندگان مجلس کار کند، ممکن است روی قاضی یا کارمند قوه قضاییه هم کار کند. آیا این عقلانی است که ما نیز یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی برای مجلس تشکیل دهیم؟»

رحیمی جهان‌آبادی بیان کرد: «به ضرر کشور است که ما یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی موازی تشکیل دهیم و بخشی از دسترسی‌های سازمان اطلاعاتی از جمله سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات را به قوه قضاییه محدود کنیم.»

وی اضافه کرد: «طبق قانون ما در مجلس شورای اسلامی نمی‌توانیم از رئیس قوه قضاییه سوال و استیضاح کنیم همچنین نمی‌توانیم دادستان کل کشور و قضات را مورد سوال قرار دهیم. اشخاص قضایی از دایره نظارتی مجلس خارج است؛ این اشخاص را از دایره نظارتی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز خارج نکنیم. این در درازمدت به ضرر کشور تمام می‌شود.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: «مضاف بر اینکه این سازمان پس از تشکیل ممکن است بخواهد در بسیاری از مسائل به‌ویژه انتخاب قضات، آزمون‌های جذب کارکنان دادگستری و مرکز وکلا اعمال نظر کند و این اعمال نظرها شرایط دیگری را در قوه قضاییه ایجاد کند و خود قوه قضاییه دچار مشکل می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار