کسب رتبه سوم استانی در جشنواره خوارزمی، برای ساخت عود گیاهی توسط دانش‌آموزان جوادآباد

جوادآباد(پانا) - دانش‌آموزان منطقه جوادآباد موفق به درست کردن «اسماج» یا همان عود گیاهی شدند و در جشنواره نوجوانان خوارزمی رتبه سوم استان را کسب کردند.

کد مطلب: ۱۳۲۹۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
کسب رتبه سوم استانی در جشنواره خوارزمی، برای ساخت عود گیاهی توسط دانش‌آموزان جوادآباد

دانش آموز فاطمه تاجیک به کمک دوستان خود، اسماج یا همان عود گیاهی را درست کرده در گفت و گو با پانا گفت: «این محصول در زمان شیوع بیماری کرونا برای مهار کردن این بیماری درست شد؛ این عود باعث شد که مردم به خصوص دانش‌آموزان، دیگر از مواد الکلی استفاده نکنند، ما توانستیم با کمک مدیر مدرسه، اسماج‌های خود را در مدرسه ارائه دهیم که بسیار مورد استقبال توسط معلمان و اولیا قرار گرفت.»

وی افزود: «گیاهانی که در این عود استفاده شده است همگی برای ضد عفونی محیط، تقویت سیستم ایمنی بدن و آرام بخش اعصاب است.»

تاجیک ادامه داد: «یکی از پایه‌های اصلی ساخت اسماج، گیاه رزماری است. این گیاه با نام اکلیل کوهی نیز شناخته می‌شود و به مانند تمامی هم خانواده‌های خود دارای خواص درمانی بسیاری است. به واسطه‌ دود ناشی از آتش گرفتن این گیاه در اسماج می‌توانید به ضد عفونی شدن محیط خانه خود کمک کنید و از بروز بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنید. استشمام بوی رزماری باعث بهبود خلق و خو می‌شود و ذهن شما را از هر گونه اضطراب و استرس پاک می‌کند.»

دانش آموز پایه دهم مدرسه طریقت بخش جوادآباد در بیان برخی از خواص گیاهان بیان کرد: «برگ درخت اکالیپتوس، ضدعفونی‌کننده محیط است و برگ درخت کاج دارای ویتامین C، همچنین چوب دارچین که داری طبع گرم است و رایحه خوشی دارد و گل محمدی که آرام بخش اعصاب است و می توان گفت که تکه های لیمو دارای ویتامین C است.»

تاجیک روش استفاده عود گیاهی را چنین عنوان کرد: «لازم است که در زمان استفاده از این عود گیاهی، سر آن را مقداری آتش زده تا دود این عود در فضا پخش شود که بوی خوشی فضا را فرا می‌گیرد و باعث ضد عفونی شدن محیط می شود.»

دانش‌آموز خبرنگار: شمیم تاجیک

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار