دهقان در نشست خبری:

طرح جدید «نحوه برگزاری تجمعات» ‌به‌زودی تصویب می‌شود

از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون حق بر تجمعات و اعتراضات به رسمیت شناخته شده است/ به‌زودی در دادگاه‌ها و مراجع بین‌المللی از ‌رسانه‌های معاند شکایت خواهیم کرد‌

تهران (پانا) - معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت در یک سال گذشته کارشناسان معاونت حقوقی با همکاری نمایندگان مجلس طرح جدید «نحوه برگزاری تجمعات» را در مجلس پیگیری و آماده کردند و ان‌شاالله به‌زودی با همکاری نمایندگان مجلس به تصویب خواهد رسید.

کد مطلب: ۱۳۲۷۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح جدید «نحوه برگزاری تجمعات» ‌به‌زودی تصویب می‌شود

محمد دهقان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که با محوریت همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی برگزار شد، اظهار کرد: هفته بسیج را که در سراسر عالم بستر گسترش آن با خواست امام در سال ۱۳۶۷ تشکیل شد، تبریک می‌گوییم. با مجاهدت بسیجیان، لشکر‌های مختلفی از بسیج در سراسر عالم شکل گرفته است؛ لشکر فاطمیون، زینبیون، حیدریون، حزب الله لبنان، انصارالله یمن و حشدالشعبی عراق ادامه تفکر بسیج هستند که با خواست امام، حلقه‌های متصل شده به جهان اسلام را تشکیل دادند. یاد همه شهدا را گرامی می‌داریم و به تمام کسانی که در طول دو ماه گذشته جان‌شان را از دست دادند یا آسیب دیدند، تسلیت عرض می‌کنیم.

وی بیان کرد: دشمن جنگ ترکیبی پیچیده‌ای را علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران طراحی کرد و از بسترهای داخلی استفاده کرد. منافقین تمام قد وسط میدان بودند و برخی از آحاد مردم را شهید کردند نشانه آن نیز ترور مردم متدین در حرم شاهچراغ، ایذه و اصفهان بود. دشمن از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای خود استفاده کرد و اتفاقاتی افتاد که نباید می‌افتاد. خساراتی که به کشور وارد شد و ضرباتی به امنیت مردم و اقتصاد کشور وارد شد.

وی ادامه داد: روشن است که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون حق بر تجمعات و حق بر اعتراضات به رسمیت شناخته شده است و اصل ۲۷ قانون اساسی اعتراضات را مجاز اعلام کرده است و چارچوب اعتراضات مشخص شده است؛ هرچند که در هر دوره‌ای قوانین باید روزآمد شود و شاید نیاز باشد که قانون اصلاح شود.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت: در یک سال گذشته کارشناسان معاونت حقوقی با همکاری نمایندگان مجلس طرح جدید نحوه برگزاری تجمعات را در مجلس پیگیری و آماده کردند و ان‌شاالله به‌زودی با همکاری نمایندگان مجلس به تصویب خواهد رسید. اصل این است که قانون اساسی ما این حق را حق طبیعی مردم می‌داند و به رسمیت شناخته است و نواقص باید برطرف شود و رفتارهای سلیقه‌ای به نظم درآید. همه مقامات جمهوری اسلامی ایران، این اصل تجمعات را به رسمیت شناخته‌اند و بر آن تاکید کرده‌اند.

دهقان گفت: به محض تشکیل دولت سیزدهم ما به‌عنوان مسئول اجرای قانون اساسی دست به کار شدیم و برای مردمی‌سازی اجرای قانون اساسی جلسات متنوعی با کارشناسان گذاشتیم. دستورالعمل نحوه اجرای قانون اساسی را تدوین کردیم و برای دفتر رئیس‌جمهوری فرستادیم و نهایتاً در ۳ مرداد ۱۴۰۱ این دستورالعمل ابلاغ شد. اولین بار بود که دستورالعملی با این ضمانت اجرا تدوین کردیم و مورد تایید رئیس‌جمهوری قرار گرفت. ما در این دستورالعمل پیش‌بینی کردیم برای دفاع از آزادی‌های مشروع ملت و حقوق مردم و اجرای همه اصول قانون اساسی، سامانه‌ای طراحی شود تا مردم ایران بتوانند به معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری دسترسی داشته باشند و موارد نقض قانون اساسی را به مسئولان کشور اعلام کنند. این سامانه با همکاری بخش فناوری ریاست‌جمهوری آماده شده است.

وی با بیان اینکه ما در زمینه اجرای قانون اساسی نیازمند همکاری مردم هستیم، اضافه کرد: همچنین هیات عالی اجرای قانون اساسی نیز در این دستورالعمل پیش‌بینی شده است، هم حقوق‌دانان و هم مسئولان در آن هیات حضور دارند؛ هدف ما شنیدن صداهای مختلف در کشور و بهبود شیوه حکمرانی است.

۱۵۰ مورد مکاتبه برای پیشگیری از نقض قانون اساسی

دهقان با بیان اینکه ما بیش از ۱۵۰ مورد مکاتبه و پیگیری درباره پیشگیری از نقض قانون اساسی با دستگاه‌های اجرایی داشته‌ایم، افزود: در هر زمینه از قانون اساسی، چه آزادی‌های مردم و حقوق آنان، چه مسائل مربوط به فساد و چه سایر مسائل در قانون اساسی، مکاتباتی داشته‌ایم. مواردی که غفلتی از سوی دستگاه‌ها صورت‌گرفته، رصد و پیگیری می‌شود که هیچ نقصی در زمینه اجرای قانون اساسی از سوی هیچ بخشی در دستگاه‌های وجود نداشته باشد.

راهپیمایی علیه اسلام و نظام غیرمجاز است

وی درباره برگزاری رفراندوم نیز گفت: درباره مسائل مربوط به اقدامات اساسی، مسائل کشور نیاز به یک آرامشی دارد و هر زمان نیاز شود، موضوعاتی مانند رفراندوم باید توسط دو سوم نمایندگان مجلس تصویب شود. در قانون اساسی رفراندوم پیش‌بینی شده است اما سازوکاری دارد، رفراندوم مانند قانون‌گذاری عادی نیست؛ قانون اساسی با این مساله سخت‌گیرانه برخورد کرده است. برخی از اصول تغییرناپذیرند و قابل همه‌پرسی نیستند مثل محتوای مربوط به اسلامی بودن نظام؛ ممکن است کسی دلش بخواهد نظام اسلامی نباشد در صورتی که قانون اساسی چنین اختیاری به او نداده است و جمهوریت و اسلامیت قابلیت به رفراندوم گذاشتن ندارد. در مجموع این موضوعات باید در شرایط ثبات و آرامش کشور انجام شود، نه در شرایطی که دشمن به‌دنبال ایجاد اغتشاش و آشوب در کشور است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اعتراض و تجمع و راهپیمایی موجب رشد کشور است اما راهپیمایی علیه اسلام و نظام غیرمجاز است.

وی درباره حجاب احباری نیز اظهار کرد: ‌حجاب آزاد‌ با مبانی جمهوری اسلامی در تضاد است. جلساتی در این زمینه در حال برگزاری است و نظرات‌مان را به مسئولان ذیربط اعلام خواهیم کرد.

دهقان ضمن اشاره به صدور قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: آلمان باید هزاران سال از ایران به جهت جنایاتی که علیه کشور ما مرتکب شده است، عذرخواهی کند و از آن‌جایی که آلمان خود مهمترین ناقض حقوق بشر است، ادعاهای حقوق بشری از سوی آلمان پذیرفتی نیست و آنان سلاح شیمیایی به صدام ارسال کردند تا علیه کشور ما به‌کار گرفته شود. فضایی که در آن‌جا ایجاد شد، یک طرفه بود و قطعا این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی درباره شکایت دولت از فعالیت‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور نیز گفت: معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در حال پیگیری برای مقابله قانونی و بین‌المللی با رسانه‌هایی است که بازوی گروه‌های تروریستی بودند. گزارش‌ها و مستنداتی جمع‌آوری شده است و مرکز امور بین‌الملل معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال جمع‌آوری سایر مستندات است. به‌زودی در دادگاه‌ها و مراجع بین‌المللی از این‌ رسانه‌ها شکایت خواهیم کرد و نتیجه به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی در پایان پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در مقابل ولز را تبریک گفت و افزود: خواهش من از بازیکنان تیم ملی این است که همانگونه که غیرت ایرانی را برابر بازی با ولز نشان دادند، باید این غیرت را به مراتب بیشتر در مقابل آمریکا نشان دهند و به وسوسه‌های رسانه‌های آمریکایی و سعودی توجه نکنند. امیدواریم روز چهارشنبه جشن پیروزی مقابل آمریکا را بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار