پانا گزارش می‌دهد؛

تاکید بر اصلاح شاه‌بیت برنامه چهارم شهرداری؛ تهران ظرفیت ساخت‌وساز تازه دارد؟

تهران (پانا) - برخی کارشناسان معتقدند ظرفیت زیست‌پذیری تهران به پایان رسیده اما شهردار تهران می‌گوید در مکان مناسب ساختمان مناسب ساخته خواهد شد که به رفاه و آسایش شهروندان ختم شود.

کد مطلب: ۱۳۲۶۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد
تاکید بر اصلاح شاه‌بیت برنامه چهارم شهرداری؛ تهران ظرفیت ساخت‌وساز تازه دارد؟

چند روز پیش محمد منان رئیسی؛ رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در نامه‌ای به شهردار تهران درخصوص برخی از سیاست‌های وی در حوزه شهرسازی هشدار داد. او گفت: از مهمترین کلان پروژه‌هایی که موجبات نگرانی اساتید و نخبگان را فراهم آورده موضوع پروژه TOD است که بارگذاری‌های گسترده حاصل از آن، حدود 50 درصد از مساحت شهر تهران را شامل خواهد شد. به این معنا که نیمی از تهران، مشمول بلندمرتبه‌سازی و تراکم افزایی در واقع همان تراکم فروشی از طریق بسترهایی نظیر کمیسیون ماده ۵ خواهد شد.

شهردار تهران هم این سخنان را رد و اعلام کرد یکی از راهکارهایی که مشکلات شهر تهران را می‌تواند برطرف کند بازسازی و بازطراحی شهر بر محور حمل و نقل عمومی است.

شهردار تهران به ایجاد محله‌های الگو در شهر تهران اشاره کرد و گفت:‌ این محلات الگو پیرامون حمل و نقل خاص مترو می‌تواند طراحی شود و در طراحی آن معماری سنتی ایرانی و مسجد محور مورد تاکید است.

شهردار تهران تاکید کرد: قرار نیست نیمی از تهران بلندمرتبه‌سازی شود، ما از افراط و تفریط دوری می‌کنیم. نه این‌که در کوچه‌های 6 متری برج می‌سازیم و نه در مکانی که می‌توان ساختمان بلند ساخت پرهیز می‌کنیم. مهم این که است که ساختمانی مناسب در مکان مناسب ساخته شود که ایمنی و رفاه برای شهروندان ایجاد کند.

با وجود رد این نگرانی از سوی شهردار تهران ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد که شاه بیت برنامه‌ای که شهرداری تهران داده براساس همان طرحی است که مرکز سابق مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نه الان که در گذشته هم که در این حوزه مسئولیت داشت طی یک نامه رسمی مخالفت کارشناسی خود را هم به لحاظ اصول شهرسازی و هم از نظر درآمد و هزینه‌ای این طرح برای شهر دارد اعلام کرده بود، اما پس از عزل به طور مفصل در نامه‌ای سه صفحه‌ای مستدل و کارشناسی مخالفت خود را اعلام کرد.

وی ادامه داد: من نیز به‌عنوان یک عضو شورای شهر تهران همان روز که که شهردار تهران در صحن شورای شهر این بحث را مطرح کرد تاکید کردم این طرح باید در چارچوب طرح جامع و تفصیلی شهر تهران باشد و جمعیت‌پذیری شهر تهران در نظر گرفته شود و اصولا توسعه شهر بر مدار حمل و نقل ادبیات جدیدی است که حتما نیاز به کارشناسی دارد و باید معایب و مزایای آن روشن شود. اگر بر همان نیت اعلام شده باشد حتما با آن مخالفیم و در برنامه چهارم هم باید اصلاح شود.

براساس نتایج مطالعاتی که به تازگی از سوی شهرداری تهران تهیه شده است، تهران از حد نصاب لازم به لحاظ ظرفیت برد زیست‌محیطی عبور کرده و طبق نتایج علمی، در برخی مناطق در آستانه رسیدن به وضعیت بحرانی است و باید مشمول تراکم‌زدایی برای رسیدن به حد نصاب‌های مطلوب شود.

براساس پژوهش‌های انجام‌شده در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران هیچ‌یک از 22 منطقه تهران، عدد فشار کلی یا درجه ظرفیت برد زیست‌محیطی، عددی نیست که نشان‌دهنده حد مطلوب براساس شاخص‌های 35‌گانه زیست‌محیطی باشد. به‌نحوی که عدد فشار کلی در چهار منطقه از تهران، بین متوسط تا زیاد و در 18 منطقه دیگر تهران یعنی بیش از 80 درصد مناطق، زیاد تا خیلی زیاد است.

کمترین فشار کلی در تهران نیز فاصله بسیار زیادی با حدود مطلوب دارد که می‌توان آن را ناشی از عدم تناسب بارگذاری‌های گسترده انجام‌گرفته با ظرفیت زیست‌محیطی کلان‌شهر تهران در دهه‌های گذشته دانست. منطقه یک با شاخص 362 بدترین وضعیت و منطقه 22 با شاخص 247 نسبت به سایر مناطق وضعیت مناسب‌تری دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار