یک کارشناس انرژی در گفت‌و‌گو با پانا:

پُرمصرف‌ها باید هزینه گازشان را خودشان بپردازند نه مردم عادی

تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی اجرایی شود

تهران (پانا) - یک کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه باید تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی اجرایی شود، گفت اقشار پر‌درآمد باید هزینه مصرف بیشتر گاز خود را بپردازند و بار سنگین مصرف را خود بپردازند نه مردم عادی. منطقی نیست کسی که بیش از اندازه از گاز استفاده می‌کند چندین برابر مردم عادی از یارانه پنهان انرژی برخوردار شود.

کد مطلب: ۱۳۲۵۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد
پُرمصرف‌ها باید هزینه گازشان را خودشان بپردازند نه مردم عادی

جهانبخش امینی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی در راستای کنترل هدررفت انرژی، گفت: «هزینه گاز اقشاری که استفاده آنها از گاز در حد یک شعله است باید رایگان شود اما دولت برای کنترل روند پرداخت یارانه‌های پنهان باید یک راهکارمناسب در نظر بگیرد.»

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی باید تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی اجرایی شود، ادامه داد: «خانوارهایی که مصرف آنها در سطح استاندارد نبوده و منازل بزرگ و استفاده بیشتری از گاز دارند، نباید با مردم عادی یکسان دیده شوند. باید معیاری برای استفاده از گاز در نظر گرفته شود.»

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه مردم باید به مدیریت مصرف انرژی روی بیاروند تا این منابع برای نسل‌های آینده هم باقی بماند، عنوان کرد: «به عبارتی بر اساس تعرفه‌گذاری پلکانی باید تا سطح استاندارد مصرف همه قیمت یکسانی را برای انرژی بپردازند و هر شهروندی که دارای مازاد مصرف است باید هزینه تمام شده گاز بدون پرداخت یارانه را بپردازد.»

وی درباره اینکه چه اقشاری مصرف بیشتر استفاده از گازخانگی را دارند؟ گفت: «هر چه متراژ منازل بالاتر باشد طبیعتا مصرف گاز هم بالاتر است. مردم در منازل 70 و 80 متری جز یگ گاز خانگی و یک بخاری چه نوع مصرف دیگری می‌خواهند از گازخانگی داشته باشند، قطعا وقتی متراژ منازل افراد 500 متر باشد استفاده بیشتری از گاز خواهند داشت.»

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه درباره دلایل استفاده بی‌رویه مردم از گازخانگی، بیان کرد: «در حقیقت مسئله فرهنگی عامل اصلی استفاده بی‌رویه از گاز نیست. مردم خودشان به تنهایی نمی‌توانند مدیریت مصرف گاز داشته باشند، ابتدا باید استاندارد‌سازی وسایل گرمایشی در کشور ما انجام شود. این استانداردنشدن به مردم از این حیث که بار مالی آنها را افزایش می‌دهد و به دولت از این حیث که باید زیرساخت‌های تولید را افزایش دهد، ضربه وارد می‌کند.»

امینی ادامه داد: «ما بدون مدیریت در حال سوزاندن این گاز هستیم نه خانواده و نه دولت و نه آیندگان هیچ کدام سود این منابع را نبرده‌اند. مشکل دیگر این است که مردم ما عادت کرده‌اند منازل خیلی گرمی در فصل زمستان داشته باشند و در همین حال پنجره‌ها را باز کنند و لباس مناسب نیز نپوشند.»

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه بیان کرد: «بحث هدررفت انرژی موضوعی است که سیاست کلان نظام را می‌طلبد. به عنوان مثال باید خیلی از کارخانجات موجود در کشور تولید بخاری‌های گازی، اجاق گازهای خانگی را استاندارد کنند و سطح مصرف آنها به حداقل برسد.»

امینی افزود: «بحث مصرف و هدررفت انرژی از طریق مصرف غیر استاندارد یک واقعیت است و وزارت نفت و دولت باید این موضوع را مدیریت کنند تا گازی که تولید می‌شود در دسترس همه مردم قرار بگیرد و به نحو مقتضی استفاده شود.»

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه بیان کرد: «افزایش قیمت گازخانگی البته در سطح مصرف استاندارد باید برای همه یکسان باشد زیرا افزایش بار مالی مردم در این شرایط اقتصادی اصلا اقدامی درست نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار