معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با پانا:

راهکارهای نجات پایتخت از فرسودگی

تهران (پانا) - معاون شهرسازی و معماری شهرداری گفت اگر روند ساخت‌وساز در تهران همچنان کاهشی باشد تهران به شهری فرسوده تبدیل می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۲۲۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای نجات پایتخت از فرسودگی

حمیدرضا صارمی در گفت‌وگو با پانا درباره بسته تشویقی که به‌تازگی در شورای شهر تهران درخصوص اخذ عوارض شهرسازی به تصویب رسیده است، گفت: ‌«سازنده‌های بزرگ مقیاس که 80 درصد درآمد شهرداری از آن‌هاست، مشمول 40 درصد تخفیف نشدند، زیرا 20 درصد تخفیف که به‌صورت معمول بود و 20 درصد مابقی بیشتر مشوقی بود که با توجه به تنشی که در بازارهای موازی مانند ارز و سکه وجود دارد، این پول‌ها به سمت ساخت‌وساز سوق پیدا کند.»

معاون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد:‌ «واقعیت این است که ممکن است آن جذابیت لازم را در 12 درصد تشویق بیشتر، برای آنها در پی نداشته باشد. این تخفیف بی‌تأثیر هم نیست. به هر حال سیاست‌گذار شورای شهر تهران است حتما تشخیص بهتری در این زمینه دارند.»

صارمی درخصوص اینکه آمارهای رسمی نشان از کاهش صدور پروانه ساختمانی می‌دهد و مدیریت شهری چه راهکاری برای افزایش انگیزه ساخت دارد، گفت:‌ «یکی از راهکارها ارائه مشوق‌ها در این حوزه است. به‌طور معمول وقتی بازارهای جهانی دچار تنش و رکود می‌شوند بیشتر تسهیل در بخش ساخت‌وساز شکل می‌گیرد. به دلیل اینکه مسکن را به عنوان ضربه‌گیر اقتصاد در دنیا تعریف می‌کنند و ما از این ابزار کم استفاده می‌کنیم.»

معاون شهردار تهران اضافه کرد:‌ «دولت و مجلس می‌بینند که آمار ساخت‌وساز کاهش پیدا کرده اگر این فرایند ادامه داشته باشد تهران به شهری فرسوده تبدیل می‌شود. وقتی در تهران در سال 1390، حدود 35 هزار پروانه صادر می‌شده به مرور باید این آمار رشد می‌کرده به طور مثال در منطقه‌ای مانند منطقه 3، در 7 ماه سال حدود 68 پروانه داشتیم‌، خود به خود به دلیل عمر ساختمان و ضریب استهلاک، به سمت فرسودگی تهران می‌رویم و باید دولت و مجلس کمک کنند تا با مشوق‌ها تهران را از فرسودگی نجات دهیم.»

وی تاکید کرد: «مجلس و دولت سیاست‌گذار هستند و ابزارهای بیشتری دارند و انتظار می‌رود نسبت به موضوع سکونت و مسکن و بازار و اقتصاد مسکن بی‌توجه نباشند به‌طور مثال پایش کنند که چطور شده است که یک دفعه دو سال و نیم ۱۰۰ درصد آمار پروانه در تهران کاهش پیدا کند و آن عوامل و متغیرهای اثرگذار چیست؟ و این عوامل را به مردم بگویند به طور مثال عوارض بالا رفته است، مردم رغبتی به ساخت‌وساز ندارند زیرا این بازار سودآوری ندارد. بازارهای موازی سود بیشتری دارند. فردی که در بازار مسکن وامی با سود 20 درصد می‌گیرد چقدر باید سودآوری داشته باشد که آن را پوشش دهد، دولت آیا حاضر است از فعال حوزه بازار مسکن سود کمتری برای تسهیلات بانکی ارائه شده، بگیرد؟ سهم تسهیلات بانکی از بخش مسکن چقدر است و کاهش این سهم را چگونه جبران می‌کند؟ پاسخ به مجموعه‌ای از این ابهامات می‌تواند به رونق این بازار کمک کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار