‌در گفت‌وگو با پانا:

تورج حق‌وردی: کولینا هم نمی‌تواند داوری ایران را درست کند

کمیته داوران اشتباهات وحشتناک را هم ماست‌مالی می کند/ تصمیمات غیر اصولی باعث افت داوران با تجربه شده است

تهران (پانا) - داور سابق فوتبال ایران معتقد است تصمیمات غیراصولی کمیته‌‌ داوران باعث افت روحی روانی و فنی داوران با تجربه شده و با این وضعیت حتی کولینا هم نمی‌تواند شرایط را درست کند.

کد مطلب: ۱۳۲۲۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد
تورج حق‌وردی: کولینا هم نمی‌تواند داوری ایران را درست کند

تورج حق‌وردی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به وضعیت داوری لیگ برتر، اظهار داشت: «امسال نسبت به سال‌های گذشته وضعیت داوری واقعاً اسفناک شده است. این وضعیت خراب این‌قدر ادامه پیداکرده که از همان ابتدای لیگ همه تیم‌ها ناراضی بودند. مهم‌ترین دلیلش هم این است که تعداد داوران بسیار بالاست و کمیته داوران با نفرات زیاد کلاس آموزشی برگزار کرده است. این وضعیت توقعات را بالابرده و هرکسی از راه می‌رسد می‌خواهد در لیگ برتر قضاوت کند‌.»

وی افزود: «تصمیمات شتاب‌زده، غیراصولی و غیرعلمی باعث شده تا داوران باتجربه که کیفیت خیلی خوبی داشتند هم افت روحی و روانی و هم فنی داشته باشند. رابطه و فشار هیات‌های استانی روی کمیته داوران زیاد است. داوران کم‌تجربه قضاوت لیگ برتری می‌گیرند. درحالی‌که باید سلسله‌مراتب را رعایت می‌کردند و از لیگ‌های پایین‌تر کار را استارت می‌زدند. وقتی داوری بدون قضاوت در لیگ دسته سوم، دسته دوم و لیگ یک به لیگ برتر می‌رسد، چه انتظاری دارید که او اشتباه نداشته باشد. درحالی‌که لیگ برتر جای داوران برتر و نخبه باید باشد. نه کسی که از راه نرسیده مدعی قضاوت در لیگ برتر است.»

داور سابق فوتبال ایران تصریح کرد: «هرکسی که هیات استانی‌اش قوی‌تر باشد، قضاوت‌های بیشتری نصیبش می‌شود. آدم‌هایی که الان راس کارند، با رای هیات‌ها انتخاب‌شده‌اند. الان مجبورند بله‌قربان‌گو باشند و قول‌هایی که دادند را انجام دهند. هر داور خوب و باکیفیت نهایت از ۱۴، ۱۵ قضاوت یکی یا نهایت دو اشتباه می‌کند نه اینکه در هر بازی حداقل ۴، ۵ سوت اشتباه بزند. الان نه داوران مدیریت بردند نه قضاوت. کولینا هم با این وضعیت کاری نمی‌تواند برای داوری ایران انجام دهد. حال شانس آوردیم که بازی‌ها بدون تماشاگر است. اگر تماشاگر داشتیم، بعید می‌دانم بازی‌ها به پایان می‌رسید.»

تورج حق وردی گفت: «بدون تماشاگر، داور استرسی ندارد. سرمربیان و نیمکت‌نشینان تیم‌ها هم گناهی ندارند. بدبخت‌ها این‌قدر زحمت می‌کشند و کار می‌کنند اما به‌راحتی زحماتشان با یک سوت هدر می‌رود. آن‌ها هم باید به هوادار و مدیرشان جواب بدهند. داوران واقعاً بیشتر بازی‌ها را با سوت‌هایشان خراب می‌کنند و نتایج برعکس می‌شود.»

وی تأکید کرد: «امسال واقعاً اشتباهات وحشتناک بوده است. اما کمیته داوران متأسفانه روی این اشتباهات سرپوش می‌گذارد و دنبال ماست‌مالی کردن است. این توجیهات یعنی اینکه ما از وضعیت داوری رضایت داریم. خودشان را به آن راه می‌زنند. فدراسیون هم‌روی هواست و مشخص نیست چکار می‌کنند. تا ۵، ۶ سال پیش کیفیت داوری ما از لیگ بالاتر بود اما الان حتی داوران باتجربه ما هم انگیزه ندارند. داور خوب باید هر هفته در زمین باشد. زمان عسگری، ما دوسه هفته یک‌بار در لیگ یک سوت می‌زدیم. حتی در لیگ دسته دو هم قضاوت داشتیم. این‌طور آماده بودیم اما الان نصف داوران را نمی‌شناسم. مشخص نیست با چه رزومه و سابقه‌ای وارد لیگ برتر شده‌اند.»

حق وردی با اشاره به خط خوردن علیرضا فغانی از لیست داوران بین‌المللی ایران، گفت: «علیرضا در آستانه ۴۵ سالگی قرار دارد و سال آخر قضاوت بین‌المللی‌اش است. چه امسال یا سال آینده باید اسمش درمی‌آمد. به این تصمیم کمیته‌ داوران نمی‌شود خرده گرفت. حالا واقعاً از نیت کمیته اطلاعی ندارم که بر اساس چه داستانی این کار را کرده‌اند اما درهرصورت باید این اتفاق می‌افتاد. پشت پرده خط خوردن فغانی را نمی‌دانم ولی این آخرین جام جهانی علیرضا است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار