عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی:

خداوند محور اصلی در تفکر اسلامی امام موسی صدر است

تهران (پانا) -عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، خداوند متعال را محور اصلی در تفکر اسلامی امام موسی صدر دانست و تأکید کرد منظومه فکری امام موسی صدر نشان داد که پیروان همه ادیان می‌توانند در کنار هم رشد کنند.

کد مطلب: ۱۳۱۹۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
خداوند محور اصلی در تفکر اسلامی امام موسی صدر است

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست تخصصی معرفی و نقد کتاب «ادیان در خدمت انسان» (جستارهایی در باره دین و مسائل جهان امروز) از آثار امام موسی صدر با حضور و سخنرانی رسول رسولی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در محل سالن اجتماعات ساختمان شماره ۱۴ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

دراین نشست، رسولی‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به کتاب «ادیان در خدمت انسان» گفت: این اثر ارزشمند از مجموعه کتاب‌های در قلمرو اندیشه امام موسی صدر است که مشتمل بر ۲۹ مقاله، سخنرانی و گفت‌وگو از امام موسی صدر درباره دین، انسان، اسلام، تربیت، عبادت، تشیع، آزادی و … است.

وی افزود: نام این کتاب از موضوع سخنرانی تاریخی امام موسی صدر در کلیسای کبوشین بیروت اقتباس شده است.

رسولی‌پور اظهار کرد: در این کتاب از آزادی مطبوعات، نقش و جایگاه دین در دنیای امروز، تمدن درخشان اسلامی و عدالت در اسلام صحبت شده است و به دیدگاه‌های متنوعی از امام موسی صدر به خصوص درباره مسائل روز اشاره دارد.

این استاد دانشگاه در عین حال، گفت: محور اصلی در تفکر اسلامی امام موسی صدر، خداوند است که در خدمت به انسان تبلور می­یابد؛ در واقع کسی باورمند است که خادم باشد. خدمت به انسان نشانه باورمندی به خداوند است.

وی با اشاره به جایگاه امام موسی صدر در لبنان مطرح کرد: با توجه به نقش و جایگاهی که امام موسی صدر در لبنان داشته، می‌توان از اندیشه‌های متعالی ایشان برای کرامت انسان بهره برد.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی یادآور شد: منظومه فکری امام موسی صدر نشان داد که پیروان همه ادیان می‌توانند در کنار هم رشد کنند.

رسولی‌پور تأکید کرد: مدلی که امام موسی صدر ارائه می‌دهد، دین ورزی است. یعنی پیام دین، تعالیم و اهداف دین را در زندگی خود تجربه و زیست کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی امام موسی صدر را نماینده دین ورزی در جهان اسلام معرفی کرد و گفت: ایشان دین شناس و الهی‌دان نیست، بلکه یک دین ورز به تمام معناست. ما در بسط تفکر امام موسی صدر باید توجه کنیم که در ابتدا، اندیشه ایشان به چه کار می‌آید و سپس، چگونه این اندیشه را بررسی کنیم.

وی افزود: امام موسی صدر اعتقاد دارد که نخستین راهکار گفت‌وگوست و دینی که معرفی می‌کند دین دیالوگی و ارتباطی است. در باور ایشان گفت‌وگو ابزار یادگیری است و می‌تواند برای صلح کاربرد بسزایی داشته باشد.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش، تأکید کرد: مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها باید علاوه بر مطالعات اندیشه ورزانه، به مسئله چیستی دین و ظرفیت آن برای حل معضلات جهانی بپردازد.

محمدصادق امینی، کارشناس مطالعات و برنامه ریزی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر این نشست علمی نیز در سخنانی، گفت: در این سلسله نشست‌ها با شناخت کیفی و نگاه کتاب شناسی به دنبال معرفی کتاب‌های تخصصی در زمینه گفت‌وگوهای بین دینی و وضعیت موجود پیروان ادیان، به عنوان مهم‌ترین موضوع قابل توجه در دنیای امروز هستیم.

وی افزود: برخی از کتب مربوط به حوزه ادیان در بازار کتاب ترجمه شده‌اند و برخی دیگر از سوی متخصصان این امر در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ترجمه می‌شوند تا مورد استفاده علاقه‌مندان قرار گیرد.

امینی تأکید کرد: در ابتدا باید کتاب‌های منتشره مراکز و مؤسسات همکار با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را معرفی کنیم زیرا منجر به تقویت روابط فی مابین خواهد شد.

در این نشست، علی‌اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در سخنانی، با اشاره به اهمیت موضوع این نشست تخصصی و نگاه گفت‌وگویی امام موسی صدر و تعامل او با دیگر ادیان، گفت: کارشناسان این مرکز کتاب‌هایی را گزینش کرده‌اند که در این نشست به بررسی کتاب «ادیان در خدمت انسان» می‌پردازیم.

وی افزود: در نظر داریم طی سلسله نشست‌های متعدد، کتاب‌های مرتبط با حوزه ادیان و نقش و جایگاه دین در جهان امروز را معرفی کنیم.

ضیایی تأکید کرد: پس از پایان این نشست‌ها تمامی سخنرانی‌ها در قالب یک جلد کتاب منتشر می‌شود تا مرجعی برای علاقه‌مندان بین ادیانی باشد.

شایان ذکر است، این نشست تخصصی با طرح پرسش و پاسخ و بررسی نگاه هویت ساز و دین ‌شناسی امام موسی صدر به پایان رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار