در گفت‌وگوی پانا با یک کارشناس محیط‌زیست بررسی شد؛

آثار مخرب مازوت‌سوزی در آلودگی هوا؛ مصرف مازوت همچنان ادامه دارد

تهران (پانا) - در سال‌های اخیر مازوت‌سوزی یکی از متهمان اصلی آلودگی هوای کلانشهرها به‌شمار می‌رود و علی‌رغم اینکه مسئولان سازمان محیط‌زیست می‌گویند به هیچ نیروگاهی اجازه مازوت‌سوزی داده نمی‌شود اما کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند مصرف سوخت مازوت در کلانشهرهای کشور همچنان وجود دارد.

کد مطلب: ۱۳۱۸۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
آثار مخرب مازوت‌سوزی در آلودگی هوا؛ مصرف مازوت همچنان ادامه دارد

مصرف مازوت در کشور ممنوع است اما چندین سال است که ماز‌وت‌سوزی از سوی نیروگاه‌ها انجام می‌شود و در اغلب موارد نیز از سوی متولیان امر، تکذیب می‌شود. علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط‌زیست در دیدار با بازرس قضایی و کارشناسان دفتر امور ویژه سازمان بازرسی کل کشور که در مهرماه امسال برگزار شد، یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم را عدم قطعی برق با وجود تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها برشمرد و متذکر شد: «با وزارت نفت پیمان بسته‌ایم که امسال خیلی از مازوت‌سوزی‌ها را حذف کند چراکه مازوت‌سوزی باعث اعتمادسوزی در جامعه می‌شود.»

محمد حیدری، کارشناس آلودگی هوا در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مازوت‌سوزی و اثرات مخرب آن در آلودگی کلانشهرهای کشور گفت: «مازوت‌سوزی از مباحثی است که ریشه آن به مدیریت سوخت در نیروگاه‌ها مربوط است و از آنجا در زمینه مدیریت با مشکلاتی روبه‌رو هستیم نیروگاه‌ها ساده‌ترین راه را برای حل مشکلات انتخاب کرده‌اند که همان مصرف مازوت است. یعنی مازوت، حرارت و انرژی گرمایی بالایی ایجاد می‌کند و این ویژگی موجب شده تا این سوخت در نیروگاه‌ها و صنایع محبوب شود و در کشور علی‌رغم تاکید متولیان محیط‌زیست مبنی بر استفاده نکردن از این نوع سوخت، بازهم شاهد مازوت‌سوزی در برخی کلان‌شهرهای کشور هستیم.»

این کارشناس محیط زیست افزود: «عادی‌سازی مصرف مازوت به دو پیش‌فرض نیاز دارد. اول اینکه نیروگاه‌ها توان تولید گاز مورد نیاز را ندارند و دوم اینکه آنقدر مازوت تولید شده که چاره‌ای جز مصرف آن ندارند اما در نهایت باید گفت که مازوت‌سوزی فقط منجر به از بین رفتن سلامت مردم می‌شود.»

وی درباره اثرات مازوت‌سوزی بر محیط زیست گفت: «ورود مازوت به محیط زیست آثار مخربی دارد از جمله اینکه زمانی که این مواد به خاک یا آب‌های سطحی می‌رسند، در آب و خاک حل می‌شوند و این ترکیبات سمی می‌توانند تا بیش از یک دهه در خاک باقی بمانند. از طرفی با توجه به اینکه نیروگاه‌های حرارتی در نزدیکی شهرها مستقر هستند و استفاده از مازوت در آن‌ها وجود دارد که این مساله موجب قرارگیری انسان در معرض ترکیبات سمی می‌شود و در نهایت سلامت افراد به خطر می‌افتد.»

حیدری تاکید کرد: «بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی مازوت، ترکیبات Sox منتشر می‌شود که بخش بیشتر آن SO2 است و این گاز سمی برای سلامت افراد ضرر دارد. این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی به همراه دارد.»

مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود. در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل می‌شود. در گذشته، مازوت برای گرم کردن خانه‌ها در شوروری سابق و شرق دور مورد استفاده قرار می‌گرفت چراکه آن‌ها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند. در کشورهای غربی به کوره‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند، کوره‌های ضایعات‌سوز نیز می‌گویند. مازوت که به طور عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می‌شود برای گرم کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه این ماده، ‌ گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. از عوامل مهم در درجه‌بندی این سوخت باید به محتوای گوگرد آن اشاره کرد که متاثر از منبع اصلی آن است. در حمل و نقل مازوت به طور معمول به این سوخت، «نفت کثیف» می‌گویند و از آن‌جایی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپ کردن آن به تجهیزات خاصی نیازمند است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار