استاندار آذربایجان شرقی:

تبدیل استان به قطب صادراتی ضمن تبادل فناوری یکی از فعالیت‌های مهم است

تبریز(پانا) - استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت حوزه دانش بنیان در استان، تبدیل آذربایجان شرقی به قطب صادراتی ضمن تبادل فناوری را یکی از فعالیت‌های مهم دانست.

کد مطلب: ۱۳۱۸۰۴۶
لینک کوتاه کپی شد
تبدیل استان به قطب صادراتی ضمن تبادل فناوری یکی از فعالیت‌های مهم است

استاندار آذربایجان شرقی در مراسم افتتاحیه دهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی(رینوتکس ۲۰۲۲)نگفت: امورات این نمایشگاه به افراد حاضر در حیطه دانش بنیان واگذار شده بود که در این حوزه ورود کنند، این افراد بصورت پراکنده در جامعه ما حضور دارند و نیاز است در یک مکان واحد جمع گردند تا اندیشه ها و افکار خود را به همراه ابتکارشان به نمایش بگذارند که این نمایشگاه امکان ساز این امر می‌باشد.

وی افزود: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، حرکتی شروع شد که باید در استان بدلیل مزیت های گذشته تعیین تکلیف می‌شد و یک سند جامع در این راستا تهیه می‌گشت تا همه مجموعه ها در یک جا جمع آوری شوند. زیست بوم استان نیز در این جهت مورد توجه قرار گرفت و با اولویت بندی که در بازه های زمانی متفاوت در این سند پیش بینی شده امروزه یک حرکت و راهبری برای همه کسانی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند آماده گشته است که این امر مبتنی بر فعالیت بخش خصوصی صاحبان صنایع است که همه دستگاه ها برای اجرای این امر پایه کار هستند.

زین‌العابدین رضوی خرم ادامه داد: در ۳ حوزه مشخص استان شامل ماشین سازی و خودرو سازی، چرم و صنایع غذایی که مزیت استان ما هستند و در نهایت معدن که آذربایجان شرقی قریب بر ۸ میلیارد تن منابع معدنی دارد. بیش از ۳۰۰ معدن که دارای مشکل بودند در حال ارزیابی و حل کردن مسائلشان هستیم. در ۷ محور سازماندهی راهبری زیست بوم و نوآوری بدین شکل آغاز شد که با اهتمام ارگان ها کارخانه نوآوری در حال ساخت است.

وی افزود: توسعه حمایت مالی از این حوزه یکی از راهبرد های اساسی استان است که پس از سفر مقام ریاست جمهوری فعالیت های گوناگونی در این راستا انجام گرفته است، تبدیل استان به قطب صادراتی ضمن تبادل فناوری یکی از فعالیت های مهم است.

استاندار در پایان خاطر نشان کرد: خروجی تمامی این فعالیت ها ابتدا باید اشتغال و سپس صادرات باشد که اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است و پیش بینی می‌شود با توجه به تجارب به دست آمده و ظرفیت های موجود در استان و مزیت های مکمل استان های همجوار اکوسیستم شمال‌غرب کشور با توجه با هم افزایی تجمعی و حمایت وزارت کشور بعنوان محور اصلی کشور به مرحله قابل قبولی برسد. چنانچه رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند:« تبریز نقطه ثقل ملت ایران است» باید در حوزه نانوفناوری نیز بتوانیم به نتایج موفقی دست یابیم و این امر با همکاری دانشگاه ها، صاحبان شرکت های دانش بنیان و صاحبان صنایع ممکن می‌شود.

تلاش برای رینوتکس ملی در سال آتی

مشاور فناوری و نوآوری استاندار آذربایجان شرقی نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: امسال دهمین دوره نمایشگاه ربع رشیدی در حال برگزاری است و سعی کردیم عوامل اجرایی این امر بر عهده نوآوران و فناوران باشد که اکثرا از دوستان نخبه هستند؛ این اتفاق می‌تواند به رشد و توسعه این نمایشگاه کمک کند و حدود ۱۷۱۰ طرح در نمایشگاه ثبت گردید که جشنواره ای نیز با این عنوان برگزار می‌گردد.

عبدالرضا فلاح افزود: بسته هایی را انتخاب کردیم که بتوانند تناسب سازی کنند و این طرح ها در ۳ سطح ارزیابی می‌شوند و حوزه های گوناگونی در این فعالیت مهم شرکت دارند که هر یک در حیطه خود خوش درخشیدند.

وی در پایان اظهار داشت: این نمایشگاه باید به نمایشگاه دوم ملی کشور تبدیل شود و از ۱۸ استان طرح داریم که سعی خواهیم داشت ارتباط هایی را با دیگر استان ها نیز برقرار کنیم. در راستای استفاده از طرح های موجود در شهرستان ها نیز با فعالیت و همکاری فرمانداران قرار بر این است تا با توجه به نوآوران در هر گوشه ای از استان بتوانیم در خدمت نوآوران باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار