ضرغامی در گفت‌وگو با پانا:

باید درک درستی از مخاطب به‌ویژه نسل نو در حوزه فرهنگ داشته باشیم

‌آقای رئیسی ‌هر کجا که برای مردم و جوانان صحبت می‌کنند، ادبیات و رفتارشان به‌گونه‌ای است که می‌تواند گره‌ای باز کند، این نگاه باید تکثیر شود/‌ کسانی که استعداد دارند و می‌توانند با جوانان صحبت کنند، به اندک بهانه‌ای طرد نشوند/ باید ادبیات مناسب ‌برای مخاطب جدید فراهم شود

تهران (پانا) - وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه باید درک درستی از مخاطب به‌ویژه نسل نو در حوزه فرهنگ داشت‌، گفت «متاسفانه روش‌های ما اشتباه است به همین دلیل با نسل‌های جدید هیچ ارتباطی نداریم یعنی نوجوانان و جوانان دهه هشتادی، ما را درک نمی‌کنند و ما نیز درکی نسبت به آنان نداریم».

کد مطلب: ۱۳۱۷۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
باید درک درستی از مخاطب به‌ویژه نسل نو در حوزه فرهنگ داشته باشیم

عزت‌الله ضرغامی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه ساختارهای فرهنگی ما دچار اشکالات بنیادین است، اظهار کرد: «یک اشکال مهم در حوزه فرهنگ، دستوری و کلیشه‌ای‌کردن فرهنگ است. در حوزه فرهنگ، فاصله گرفتن از جذابیت‌ها را شاهد هستیم به همین دلیل هم روش‌ها، کارآمدی لازم را ندارد و دهه هشتادی‌های ‌متوجه اقدامات ما نیستند.»

وی افزود: «متاسفانه روش‌های ما اشتباه است، به همین دلیل با نسل‌های جدید هیچ ارتباطی نداریم؛ یعنی نوجوانان و جوانان دهه هشتادی، ما را درک نمی‌کنند و ما نیز درکی نسبت به آن‌ها نداریم. همین موضوع باعث می‌شود که ارتباطی با منویات، راهبردها و آموزش‌های فرهنگی اجتماعی نظام برقرار نشود؛ بنابراین مساله اول این است که درک درستی از مخاطب به‌ویژه نسل نو در حوزه فرهنگ داشته باشیم.»

وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: «مسائل فرهنگی از جنس نرم، اقناع و باور است؛ متاسفانه بسیاری از صاحبان تریبون در این حوزه هیچ آشنایی با این مساله ندارند. من در دورانی که در صدا‌و‌سیما مسئولیت داشتم، از بسیاری از بزرگان درخواست می‌کردم که برای نسل جوان راجع به حجاب صحبت کنند اما شخصیت‌های برجسته دینی ما می‌گفتند که ما نمی‌توانیم در این باره‌ با جوانان صحبت کنیم. حرف‌شان این بود که مهارتی نداریم که با ادبیات متفاوت با نسل جوان گفت‌و‌گو کنیم. حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی متعدد که همیشه درباره اعتبارات آن‌ها بحث می‌شود، باید چنین اشخاصی را تربیت کنند و امروز به کمک دولت بیایند.»

ضرغامی تأکید کرد: «دولت امروز نیازمند کمک موسسات فرهنگی، دینی و حوزه‌هاست، همه اینها نباید به دوش دولت و وزارت ارشاد باشد. بنابراین باید متوجه شرایط جدید باشند و بتوانند ادبیات مناسب را برای مخاطب جدید فراهم کنند. به سوالات جدید به روش‌های کهنه قدیم نمی‌توان پاسخ داد. بعضی از این پاسخ‌ها به شوخی شبیه است.»

کسانی که می‌توانند با جوانان صحبت کنند، به اندک بهانه‌ای طرد نشوند

وی ادامه داد: «کسانی که استعداد دارند و می‌توانند با جوانان صحبت کنند، به اندک بهانه‌ای طرد نشوند؛ یکی از ایرادات ما این است که هر کسی که زبان جوانان را بلد است و با زبان جوانان با آن‌ها صحبت می‌کند، سیل اتهامات از بخش‌هایی‌ به او سرازیر می‌شود.»

وزیر میراث فرهنگی با طرح این سوال که آیا با بعضی از تریبون‌ها که مستقیم از تمام رسانه‌های رسمی پخش می‌شود، واقعا جوانان ما جذب می‌شوند؟ بیان کرد: «شما ادبیات آقای رئیسی را در نظر بگیرید؛ ایشان نیز روحانی هستند و مسئولیت دولتی دارند اما هر کجا که برای مردم و جوانان صحبت می‌کنند، ادبیات و رفتارشان به‌گونه‌ای است که می‌تواند گره‌ای باز کند. توصیه می‌کنم که بسیاری از علما و بزرگان ما همین شیوه را اتخاذ کنند و اجازه دهند که امثال نگاه آقای رئیس‌جمهور تکثیر شود تا کارمان به نتیجه برسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار