خیلی ساده با دیابت مقابله کنید

تهران (پانا) - دیابت یا بیماری قند یک بیماری مزمن است که در آن قند خون از اندازه طبیعی یعنی ۱۲۰ بالاتر است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند براساس نوع بیمای رژیم غذایی خاصی دارند و از خوردن برخی مواد دوری می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۱۵۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
خیلی ساده با دیابت مقابله کنید

به گزارش جامعه ۲۴، یکی از بیماری‌های مزمن که افراد زیادی در سراسر دنیا با آن درگیرند دیابت یا بیماری قند است. همان‌گونه‌که می‌دانید اندازه قند طبیعی خوب ۱۲۰ است، اما کسانی‌که به این بیماری مبتلا هستند معملا قند خونشان بیش‌ از آن است و همواره باید با رژیم غذایی و دارو کنترل شود.

داشتن رژیم غذایی شاید برای همه خوشایند نباشد و از این موضوع رنج ببرند، اما می‌خواهیم راهی به شما نشان دهیم که ضمن مبارزه با این بیماری رژیم غذایی خاصی داشته باشید که حتی از دوره‌ای که دیابت نداشتید خوشمزه‌تر و البته سالم‌تر باشد.

در این مطلب موادی را به شما معرفی می‌کنیم که همگی دارای خاصیت ضد دیابتی و ضدالتهابی‌اند بنابراین از این پس کوشش کنید در غذا‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

* نقش ریحان در کنترل دیابت

یکی از سبزی‌های بسیار خوشمزه و خوش‌عطر ریحان است که برای دیابت و مبارزه با آن بسیار سودمند است. ریحان را هم می‌توان به صورت خام و در کنار غذا و هم در سالاد و ماکارونی و سوپ و دیگر غذا‌ها استفاده کرد. پژوهش‌گران در مورد ریحان و تاثیر آن روی دیابت پژوهش‌های فراوانی انجام داده‌اند و نتیجه آن‌ها نشان می‌دهد که ریحان برروی پایین‌آوردن سطح قند خون نقش بسیار به‌سزایی دارد.

* اثر دارچین در مقابله با دیابت

یکی از خوشمزه‌ترین و البته خوش‌بوترین ادویه‌ها در سراسر دنیا دارچین است. دارچین چنان بویی دارد که آدمی را تا مد‌ت‌ها سرمست می‌کند. دارچین به شکلی باورنکردنی می‌تواند سطح قند خون را پایین آورد و البته التهاب را هم کاهش دهد. دارچین هم‌چنین کلسترول خون را هم پایین می‌آورد و از سوی دیگر سوخت‌وساز در بدن را بالا می‌برد در نتیجه تاثیر شگرفی روی لاغری دارد.

شما می‌توانید از دارچین در انواع غذا‌ها استفاده کنید و از خواص بی‌مانند آن بهره‌مند شوید.

* مقابله با دیابت بابونه

گیاه دیگری که به قند خون را پایین می‌آورد بابونه است. بابونه قند را از خون خارج می‌کند و آن را در ذخایر کبد جمع‌آوری می‌کند و با این کار از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند. برای پیش‌گیری از ابتلا به بیماری قند هیچ چیز بهتر از یک دمنوش بابونه خوشمزه نیست.

* نقش زیره سیاه در کنترل دیابت

زیره سیاه یکی دیگر از ادویه‌های بسیار خوش‌عطر و مزه است که در کرمان هم طرفداران زیادی دارد و بسیار یافت می‌شود. این ادویه در کنار حبوبات و برنج ترکیب خوبی به‌وجود می‌آورد. زیره سیاه افزون‌ بر این‌که قند خون را پایین می‌آورد بر روی کاهش کلسترول هم تاثیر زیادی دارد پس این ادویه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

* تاثیر شوید در پایین آوردن قند خون

از انواع دیگر سبزی که تاثیر زیادی برروی پایین‌آوردن قند خون دارد شوید است. شوید در رژیم غذایی ما ایرانی‌ها جایگاه خوب و فراوانی دارد و در انواع برنج از آن استفاده می‌کنیم. شما هم‌چنین می‌توانید در نیمرو و املت و حتی کوکوی کدو یا بادمجان هم از این سبزی خوش‌عطر استفاده کنید. پژوهش‌گران در شوید ۷۰ نوع ماده سودمند و کارآمد پیدا کرده‌اند پس این سبزی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

* نقش سیر در کنترل دیابت

هنگامی‌ که سخن از سیر به میان می‌آید انسان با خود می‌اندیشد آیا می‌شود سیر برای چیزی مفید نباشد؟ حتما شما هم تاکنون از خواص بی‌شمار سیر خوانده و شنیده‌اید. سیر برای قلب سودمند است. سیر ماده‌ای ضد سرطان است و شما را از بسیاری بیماری‌ها محافظت می‌کند. سیر هم‌چنین قند و چربی خون را پایین می‌آورد. شما در هر غذایی می‌توانید از سیر تازه و خوش‌بو استفاده کنید. هم‌میهنانمان در شمال کشور این ماده عالی را به صورت خام هم در کنار غذا مانند پیاز میل می‌کنند.

* مقابله با دیابت با مصرف زنجبیل

اگر بخواهیم یک گیاه کامل و بسیار موثر برای مبارزه با دیابت و چربی خون به شما معرفی کنیم باید از زنجبیل بگوییم. زنجبیل هم‌چنین دارای خاصیت کاهش اشتها است. در این مورد پژوهشی انجام شد که نشان داد کسانی‌که از دمنوش حاوی ۲ گرم زنجبیل آن‌ها را تا ۳ ساعت سیر نگه داشت.

پژوهش‌گران هم‌چنین تاثیر زنجبیل برروی بیماران دیابتی را آزمایش کردند که نشان داد نوشیدن دمنوش حاوی ۳ گرم پودر زنجبیل در طول ۳۰ روز سبب کاهش گلوکز خون، تری گلیسرید و کلسترول بد خون می‌شود. پس تا می‌توانید از زنجبیل در غذا‌ها و حتی چای خود استفاده کنید.

* تاثیرات نعناع در کنترل قند خون

یکی از سبزیجات معطر و پرکاربردی سرشار از آنتی اکسیدان که بسیاری از ما از آن استفاده می‌کنیم نعنا است. باید بدانید نعناع با انواع سرطان و پیری و بیماری قلبی مبارزه می‌کند. البته به یاد داشته باشید نعناع برای کسانی‌که رفلاکس معده دارند اصلا مناسب نیست.

* رزماری و مقابله با دیابت

از سبزی‌هایی با بوی تند و خوب که در اطرافمان بسیار می‌بینیم رزماری است. رزماری برای قلب بسیار سودمند و در کاهش علائم سندورم متابولیک بسیار موثر است. رزماری هم‌چنین در سرطان‌ها و پیش‌گیری از آن‌ها نقش مهمی دارد. شما از رزماری در انواع غذا‌ها می‌توانید استفاده کنید هم‌چنین می‌توانید آن را به شکل دم‌نوش هم میل کنید.

* پایین آوردن قند خون با مصرف ترخون

از دیگر گیاهانی که ما در ایران هم از آن زیاد استفاده می‌کنیم ترخون است. این گیاه خوشمزه و خوش‌عطر مورد آزمایش قرار گرفته است و نشان می‌دهد می‌تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد و پرخوری در افراد دیابتی را کم کند.

* تاثیر آویشن در کنترل دیابت

آویشن گیاه خوش‌بوی دیگری است که سطح قند خون را به‌شدت کاهش می‌دهد. شما از آویشن می‌توانید در غذا‌های گوناگونی استفاده کنید برای نمونه می‌توانید آن را روی سیب‌زمینی پخته بریزید و میل کنید. دم‌نوش آویشن هم که خود یک نوشیدنی بی‌مانند است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار