ناامیدی یکی از بیماری های روحی در انسان است

کاشمر (پانا) - مشاور دبیرستان نمونه پسرانه آیت الله خامنه‌ای کاشمر گفت ناامیدی یک نوع بیماری روحی است بر اثر توفیق نیافتن فرد بر انجام دادن وظایف خویش پدید می‌آید.

کد مطلب: ۱۳۱۵۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
ناامیدی یکی از بیماری های روحی در انسان است

حجت الاسلام و المسلمین وحید برهانی به مناسبت هفته بهداشت و روان در مراسم صبحگاه دبیرستان نمونه پسرانه آیت الله خامنه‌ای کاشمر اظهار کرد: «بهداشت روانی؛ یعنی داشتن احساس آرامش و امنیت درون و به دور بودن از اضطراب، افسردگی و تعارض های مزمن روانی. از منظر دیگر، بهداشت روانی؛ یعنی بهره مندی از سلامت ذهن و اندیشه و تفکر. درصد قابل توجهی از بیماری های جسمانی، ریشه روان شناختی دارند و بهره مندی از بهداشت روان می تواند بر سلامت جسم اثر مثبتی داشته باشد. از آن سو، سلامت جسم نیز بستر مناسبی برای رسیدن به احساس امنیت درون و سلامت ذهن و روان است و نوع نگرش و باورهای آدمی درباره زندگی و محیط پیرامون خود و نیز تعهدات ارزشی و ویژگی های زندگی فردی و اجتماعی انسان در بهره مندی از بهداشت روانی مطلوب بسیار اثرگذارند.

وی در ادامه گفت: «توکل» از آموزه هایی است که آثار مثبت شگرفی بر سلامت روان انسان می گذارد. به انسان جرات می بخشد و راه رسیدن به هدف را برای او هموار می سازد. خداوند در قرآن کریم می فرماید: آن گاه که عزم کردی و تصمیم گرفتی، به خدا توکل و کار خود را دنبال کن. همچنین وقتی امور مهم و سرنوشت ساز، انسان را درگیر خود می سازد و شک و دلهره بر روح و روان آدمی عارض می شود، ناچار به دنبال تکیه گاهی مورد اعتماد می شود تا یار و پشتیبان وی باشد. در نتیجه، آرامش بر قلب و روحش حاکم می شود و از نگرانی رهایی می یابد. توکل بر خدا، تردیدها و دلهره ها را از میان می برد و قلب آدمی را سرشار از آرامش می کند و روح را با سلامتی همراه می سازد.

مشاور دبیرستان پسرانه نمونه آیت الله خامنه‌ای کاشمر تصریح کرد: بیماری ناامیدی بر اثر توفیق نیافتن فرد بر انجام دادن وظایف خویش پدید می آید. حال آن که انسان با توکل بر خدا به توانایی ها و استعدادهای خدادادی اش اعتماد می کند و افزون بر اینکه در پیروزی ها به غرور و خودپسندی گرفتار نمی شود، در برابر مشکلات و سختی ها نیز مقاوم می شود که این، خود، بهترین وسیله تأمین سلامت روانی فرد است و توکل، از معرفت آدمی به خداوند سرچشمه می گیرد و او را از امیدورزی بیهوده به غیر خداوند بازمی دارد و دل را از وسوسه و تردید پاک می کند. احساس سربلندی و بی نیازی از غیر خدا نیز از نشانه های سلامت روح است که بر اثر توکل می توان به آنها دست یافت.

وی در پایان افزود: داشتن روحیه شکرگزاری از نشانه های سلامت روح و روان آدمی است. همچنین شکرگزاری، نشانه دور بودن آدمی از بیماری هایی چون غفلت از نعمت ها، غرور، بخل و کفران نعمت است و افزون بر به جای آوردن شکر و سپاس خدا، قدردانی از بندگان او نیز نشان دهنده سلامت روح و بهداشت روان است. آن که روحی سالم دارد، خدمت دیگران در حق خود را انکار نمی کند و از آنها به شایستگی و در حد توان قدردانی می کند.

دانش آموز خبرنگار: ابوالفضل مودب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار