از سوی وزیر آموزش و پرورش؛
بخشنامه الزامات سامانههای الکترونیکی آموزش و پرورش و شبکه شاد ابلاغ شد
تهران (پانا) - بخشنامه الزامات سامانههای الکترونیکی آموزش و پرورش و شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، بهمنظور استفاده بهینه از امکانات و فرصتهای موجود برای جبران بخشی از خسارات واردشده به کیفیت یادگیری در دوره شروع کرونا و تسهیل دسترسی به اهداف سند تحول بنیادین آموزشوپرورش تصریح میشود؛ شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) بخش مهمی از زیستبوم آموزشوپرورش بعد از کرونا در محیط صیانتشده مجازی محسوب میشود و به منظور استمرار فعالیت آن همه مدارس در صورت فراهم بودن امکان دسترسی موظفند از شاد بهعنوان ابزار اختصاصی امن و رایگان برای ارائه خدمات آموزشی پرورشی تربیتی و اداری مصوب ابلاغی بهرهبرداری کنند.
ملاحظات زیر در این باره مدنظر است:
۱- نسخه جدید شاد به زودی در دسترس همه مدیران مدارس قرار می گیرد و لازم است به کلیه معلمان، دانش آموزان، عوامل اجرایی و خانواده ها تأکید شود تا با به روز رسانی آن، امکان دسترسی به ابزارها و خدمات جدید شاد را فراهم کنند.
۲- دوره آموزش ضمن خدمت آشنایی معلمان با کارکردها و ابزارهای شاد، حداکثر تا پایان آبان ماه با اخذ مجوز مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی برای کلیه کارکنان و عوامل آموزش، طراحی و برگزار شود.
٣- به منظور تسهیل و تحکیم ارتباط استانها با گروه فنی- اجرایی شاد و پاسخگویی به موقع به سؤالات و مسائل استانها، جلسهای متشکل از معاونان آموزشی، پرورشی، تربیتی و سایر واحدهای مرتبط با مدارس تشکیل، یکی از معاونان به عنوان رابط استان تعیین و حداکثر تا مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۳۰ به دبیرخانه کمیته اجرایی شاد مستقر در حوزه وزارتخانه معرفی شود.
۴- سرویس ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی، تکلیف دهی، دفتر معلم، محتواهای درسی و امکان دایر کردن کلاس مجازی به منظور مدیریت و بهبود فرآیند یادگیری، علاوه بر خدمات قبلی توسعه یافته است و لازم است همکاران در چارچوب راهنمای عمل آموزش ترکیبی، که متعاقبا توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ابلاغ خواهد شد، از این خدمات در جهت توسعه فرصت های یادگیری، بهره برداری کنند.
۵- محتوای موجود در کلیه کلاس - گروههای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به منظور ایجاد کلاسهای سال تحصیلی جدید، از بخش «مدرسه من» خارج و در پیامرسان شاد در دسترس قرار میگیرد.
۶- با توجه به امکان برگزاری نامحدود جلسات تعاملی صوتی و تصویری با خانوادهها، معلمان، مدیران، کارشناسان بخشهای مختلف، برگزاری جشنوارهها و مسابقات، نظرسنجیهای گسترده، برگزاری امتحانات دانشآموزی و انجمن اولیا و مربیان مدارس و مواردی از این قبیل در بستر شاد که برگزاری آنها به روش سنتی مستلزم صرف هزینه و اتلاف وقت برای ذینفعان خواهد بود، لازم است ضمن رعایت کامل ملاحظات تربیتی و آموزشی مقتضی، تدابیر لازم برای استفاده مطلوب از شاد در این موارد اتخاذ و در گزارش های استان لحاظ شود.
۷- معاونتها، سازمانها و مراکز ستادی و ادارات کل آموزش و پرورش استانها موظفاند برنامه های خود را مبنی بر استفاده حداکثری از شاد طراحی و ابلاغ کنند. کمیته مستندسازی موظف است پیوست شاد کلیه دستورالعمل ها و بخشنامه ها را کنترل و پایش کند.
۸- گروه فنی- اجرایی شاد با همکاری مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، موظف است خدمات و ابزارهای مورد نیاز معاونت ها و سازمانهای وابسته را در چارچوب سند همکاری های مشترک وزارت آموزش و پرورش و شرکت ارتباطات سیار ایران و تصمیمات کمیته نظارت و راهبری شاد که در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل خواهد شد، فراهم آورد و در اختیار قرار دهد.
۹- به منظور شناسایی، جذب و ارائه خدمات با کیفیت به دانشآموزان بازمانده از تحصیل، برگزاری کلاسهای جبرانی و فوق برنامه، ساماندهی ساعات طرح پراکنده شاهد، ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به کودکان اتباع خارجی و ایرانیان خارج از کشور و سایر مخاطبان و گروه های ویژه، بستر مدرسه مجازی ایران بر اساس دستورالعملی که متعاقبا ابلاغ خواهد شد، در دسترس مدیران مدارس و مناطق قرار خواهد گرفت.
۱۰- در صورتی که به دلایلی از قبیل شرایط آب وهوایی یا حوادث غیرمترقبه، حضور دانش آموزان در کلاس و مدرسه با محدودیت مواجه شود، مدیران و معلمان موظفاند نسبت به دایر کردن کلاسها به صورت مجازی در شاد اقدام کنند. بر این اساس تعطیلی مدارس به دلایل مذکور به جز روزهای تعطیل فاقد وجاهت قانونی است.
۱۱-با عنایت به برخی تغییرات در تعداد محدودی از کتب درسی، لازم است معاونتهای آموزشی با همکاری دبیرخانههای استان نسبت به اصلاح و بهبود نمونه تدریس ها اقدام کنند.
۱۲-مسئولیت نظارت و پایش میزان و کیفیت فعالیتهای معلمان، مربیان و عوامل اجرایی ذیربط در شاد به عهده مدیر مدرسه است. به علاوه به منظور سنجش شایستگیهای حرفهای معلمان، دسترسی لازم به ارزیابان رتبه بندی داده خواهد شد.
۱۳- وظیفه نظارت و حصول اطمینان از استمرار ارائه خدمات آموزش و پرورش مصوب به دانش آموزان، به عهده مدیریتهای آموزش و پرورش استان، شهرستان، منطقه و ناحیه خواهد بود و عملکرد اینها از طریق دسترسیهای ایجادشده برای واحدهای ستادی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
۱۴- برابر اعلام مراجع ذیصلاح قضایی، استفاده از پیام رسانهای خارجی برای انجام فعالیتهای اداری و آموزشی ممنوع است.
ارسال دیدگاه