امیرحسین اشرفی*

لیگ جذاب و فوتبال ایرانی‌ام آرزوست

نزدیک به 9 هفته از آغاز لیگ برتر فوتبال ایران می‌گذرد اما لیگ برتر ایران همچنان بی‌فروغ و کم گل ادامه پیدا می‌کند و بسیاری از کارشناسان که عقیده داشتند به‌واسطه جام جهانی امسال شاهد رشد فزاینده‌ای در لیگ برتر هستند از کیفیت بد بازی‌های لیگ برتر انتقاد می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۱۴۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
لیگ جذاب و فوتبال ایرانی‌ام آرزوست

روز گذشته شنیدیم قرار است برنامه مسابقات لیگ برتر تغییر کرده و طبق خواسته سرمربی جدید تیم ملی برنامه مسابقات هر دو هفته طراحی و با هماهنگی او نهایی شود.

این در حالی است که نزدیک به دو هفته است پس از بازی‌های لیگ برتر بازیکنان ملی‌پوش سه روز در اختیار کی روش و کادر فنی تیم ملی قرار می‌گیرند و در آنجا ریکاوری می‌کنند و پس‌ازآن در اختیار تیم‌های خود قرار می‌گیرند همین امر باعث شده صدای انتقاد از درون گروه‌هایی که بازیکنان ملی‌پوش زیادی دارند شنیده شود.

البته در ابتدا این مساله جز یکی دو مربی لیگ برتری ازجمله مهدی رحمتی با واکنش دیگری مواجه نشد. جالب اینکه اعتراض سرمربی آلومینیوم خیلی جدی گرفته نشد ازاین‌جهت که خیلی‌ها این موضوع را به ناراحتی مهدی رحمتی به بازگشت کی‌روش ربط دادند. از اختلاف این دو هم تقریباً همه اهالی فوتبال باخبرند و زمان سرمربیگری کی‌روش در تیم ملی بود که رحمتی مجبور شد وداع زودهنگامی با پیراهن تیم ملی داشته باشد و از شانس او نیز دوران کی‌روش در تیم ملی طولانی شد.

حال سپردن طراحی مسابقات لیگ به سرمربی تیم ملی ادامه تاریخ برگزاری دربی را هم با ابهام مواجه کرده است و دیروز بود که سهیل مهدی مصاحبه‌ای کرد‌ و اعلام کرد که بازی دو تیم پرسپولیس و استقلال پس از جام جهانی برگزار می‌شود و در حال حاضر مربیان سرخابی نمی‌دانند که دقیقاً چه زمانی باید یکی از حساس‌ترین بازی‌های فصل خود را انجام دهند.

البته می‌گویند برگزاری دربی به بازی دوستانه تیم ملی قبل از جام‌جهانی بستگی دارد که اگر نهایی شود آن‌وقت دربی به بعدازاین رقابت‌ها موکول خواهد شد در غیر این صورت احتمال برگزاری آن قبل از جام‌جهانی زیاد است.

بار دیگر باید گفت در ابتدا خواسته مهم و اولیه کی‌روش از باشگاه‌های لیگ برتری جدا شدن ملی‌پوشان از باشگاهشان بعد از بازی‌های لیگ و حضور دو روز در ایمفارک و تمرین زیر نظر کادر فنی تیم ملی بود که از هفته هشتم اجرا شد و تا هفته دوازدهم ادامه پیدا خواهد کرد.

در این میان تنها سرمربی که نسبت به این مساله واکنش نشان داد ریکاردو ساپینتو بود که البته این واکنش در رسانه‌ها نبود چراکه نزد باشگاهش به این مساله اعتراض کرده بود که بعد از صحبت‌هایی که مسئولان باشگاه استقلال با سرمربی پرتغالی داشتند او از موضع خود کوتاه آمد.

یحیی گل‌محمدی که بیشترین ملی‌پوش را داشت (قبل از اعلام لیست ۱۶ نفره اخیر تیم ملی) در واکنش به این خواسته کی‌روش مخالفتی نکرد و حتی گفت که آماده است تا نهایت همکاری را با تیم ملی داشته باشد. حتی تماس‌هایی هم بین سرمربی پرسپولیس و تیم ملی برگزار شد که خیلی دوستانه هم بود اما آیا قرمزها هیچ مشکی با طرح سرمربی تیم ملی ندارند؟

اما امروز شاهد آن هستیم نظر کارلوس کی روش درباره چگونگی برگزاری لیگ برتر تغییر کرده است زیرا دو بازی دوستانه تیم ملی در اردوی اتریش مقابل اروگوئه و سنگال شناخت کی‌روش را از ملی‌پوشان بیشتر کرد.

کی روش که اساس کار خود را به دفاع تیمی در جام جهانی سوق داده است و قرار است مانند دو دوره قبل جام‌جهانی روی دوندگی شاگردانش در این رقابت‌ها حساب ویژه باز کند قطعاً هم برای بازی‌های پیش روی ایران در قطر هم همین تفکر را در ذهن دارد.

می‌گویند او پس از دو بازی ایران با اروگوئه و سنگال متوجه این موضوع شد که بدن بازیکنان داخلی از لژیونرها تا حدی عقب‌تر است و به این خاطر تصمیم گرفت ملی‌پوشان لیگ برتر به‌جای دو روز، سه روز در اختیار او و کادرش باشند. در این سه روز مربیان تیم ملی چهار جلسه تمرین با دستگاه‌های مدرن در ایفمارک برای بازیکنان ملی‌پوش لیگ برتری مدنظر دارند. این تغییر برنامه طبعاً باعث واکنش مربیان لیگ برتری خواهد شد.

تساوی پرسپولیس مقابل سپاهان در اصفهان کافی بود تا یحیی گل‌محمدی در نشست خبری بخواهد گلایه‌های خود را مطرح کند. او غیرازاینکه از نداشتن زمین تمرین دیگری برای تیمش ناراحت بود از اینکه مجبور بود سه روز بازیکنان ملی‌پوش خود را در اختیار کی‌روش و دستیارانش قرار دهد ابراز گلایه کرد. البته یحیی خیلی سعی کرد علیه مربیان تیم ملی موضع‌گیری نکند؛ چراکه او پیش‌ازاین اعلام کرده بود برای هرگونه همکاری با کی‌روش آماده است اما فکرش را نمی‌کرد که سرمربی تیم ملی به یکباره تصمیم بگیرد به‌جای دو روز، سه روز ملی‌پوشان لیگ برتری را نیاز داشته باشد.

حال می‌گویند سرمربی پرسپولیس پیش از بازی تیمش با سپاهان دو بار تلفنی با کارلوس کی‌روش در مورد وضعیت بازیکنان ملی‌پوش تیمش صحبت کرده بود. اما سرمربی تیم ملی روز پنجشنبه هفته گذشته بود که به ایران برگشت و از فدراسیون خواست ملی‌پوشان را از روز شنبه (دو روز پیش) در اختیار تیم ملی قرار دهند و مدت آن را هم سه روز اعلام کرد.

این خبر درواقع همین روز به یحیی رسید اما ترجیح داد بعد از بازی با سپاهان واکنش خود را نشان دهد. در نشست خبری بعدازاین بازی هم یحیی تاکید کرد که باید در مورد تصمیم اخیر کی‌روش با وی گفت‌وگو کند. اتفاقی که هنوز رخ نداده اما شاید امروز رخ دهد.

درواقع به نظر می‌آید خواسته یحیی این است که ملی‌پوشان تیمش از صبح روز دوشنبه در اختیارش قرار گیرند تا بتواند از آن‌ها در تمرین عصر این روز استفاده کند. ازاین‌جهت که پرسپولیس یک روز زودتر از استقلال بازی دارد و اگر قرار باشد ملی‌پوشان این تیم روز دوشنبه هم با تیم ملی تمرین کنند آن‌وقت فقط روز سه‌شنبه را فرصت خواهند داشت در تمرین تاکتیکی تیم‌شان شرکت کنند.

روز چهارشنبه هم تمرین روز قبل از بازی است و یحیی مجبور است تمرین سبکی برای شاگردانش در نظر بگیرد. درهرصورت اگر ملی‌پوشان پرسپولیس هم یک روز زودتر از بقیه نفرات از اردو خارج شوند آن‌وقت صدای استقلالی‌ها هم که پنج ملی‌پوش دارند درخواهد آمد. حتی سپاهانی‌ها هم می‌توانند معترض شوند؛ چراکه آن‌ها هم سه بازیکن مهم در تیم ملی دارند و روز پنجشنبه باید در آبادان به میدان بروند.

بسیاری از منتقدان می‌گویند بازی‌های پرسپولیس و تیم‌هایی که ملی پوش در تیم ملی دارند پس از دو بازی تدارکاتی با افت چشمگیری دنبال می‌شود و دیگر این تیم آن طراوت سابق را ندارد که در ادامه برخی از کارشناسان این موضوع را به اردوی تیم ملی و زمان کم در اختیار داشتن بازیکنان این تیم در باشگاه ربط می‌دهند.

طبیعی است که سرمربیان دو تیم پرسپولیس و استقلال از اینکه در این هفته پنج بازیکن مهم خود را برای سه روز در اختیار ندارند، دلخور باشند. آن‌هم در شرایطی که آن‌ها به‌خاطر نتایج سینوسی که در باشگاهشان می‌گیرند از سوی هواداران تحت فشار هستند. به نظر می‌آید هر دو سرمربی واکنش‌های اصلی خود را بعد از بازی پیش‌روی تیم‌شان نشان دهند. پرسپولیس روز پنجشنبه در یک بازی سنگین در ورزشگاه آزادی به مصاف مس رفسنجان خواهد رفت و استقلال هم در اصفهان با ذوب‌آهن بازی خواهد کرد. قطعاً عملکرد ملی‌پوشان و نتایجی که سرخابی در این دو بازی کسب خواهند کرد در موضع‌گیری گل‌محمدی و ساپینتو در قبال دوری سه‌روزه ملی‌پوشان تیم‌شان تاثیر زیادی خواهد داشت.

کادر فنی تیم ملی به‌دنبال این است که شرایط بدنی بازیکنانش را برای جام‌جهانی بهبود ببخشد و از این لحاظ باید به آن‌ها حق داد و از طرفی هم مربیان سرخابی حق‌دارند که ملی‌پوشان خود را در تمرینات مهم تاکتیکی در اختیار داشته باشند. با این وضع چنانچه این مساله بین طرفین حل نشود و حاشیه‌ساز شود ممکن است سازمان لیگ مجبور به تعطیلی مسابقات لیگ شود. در این مورد باید چند روز دیگر هم صبر کرد و واکنش‌ها را دید.

*خبرنگار فرهنگی و ورزشی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار