در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

به دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری در بورس را آموزش دهیم

اکنون وقتش رسیده که در مباحث ریاضی یک‌فصل از کتاب به موضوع سرمایه‌گذاری اختصاص داده شود و دانش‌آموز بداند بورس چیست و سهام‌دار چیست

تهران (پانا) - یک کارشناس بورس با اشاره به اینکه در گذشته به دانش‌آموزان صرفاً جمع‌آوری پول در قلک آموزش داده می‌شد، عنوان کرد که این روش باید تغییر کند و موضوع سرمایه‌گذاری مانند بورس باید جدی گرفته شود.

کد مطلب: ۱۳۱۴۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
به دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری در بورس را آموزش دهیم

علیرضا باغانی، کارشناس بورس در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش بورس به دانش‌آموزان گفت: «وقتی سیستم آموزش و پرورش در کشورهای توسعه‌یافته را نگاه می‌کنیم، برای مثال در کشوری مانند ژاپن شش کلاس اول به‌جای اینکه قرار باشد فقط سواد به دانش‌آموز یاد بدهند، فرهنگ زندگی‌کردن در جامعه اعم از اینکه در خانه یا بیرون از خانه چگونه باید رفتار کنند، آموزش داده می‌شود.»

موضوع سرمایه‌گذاری یکی از دردهای جهان است

باغانی عنوان کرد:‌ «در سیستم آموزشی ما بیشتر تمرکز روی این بوده که باید سواد آموزش داده شود و درس‌هایی آموزش داده شده که شاید سال‌ها بعد خیلی استفاده‌ای نداشته اما موضوع سرمایه‌گذاری یکی از دردهای جهان امروز است.»

وی افزود:‌ «در کشور ما عموماً سرمایه‌ها همه به سمت خرید طلا و ماشین و ملک می‌روند که تورم‌زا هستند و اساساً کمکی به پویایی اقتصاد نمی‌کنند. یکی از دردهای جامعه ما این است که از کودکی آموزش داده نشده که باید سرمایه‌گذاری کرد.»

باید سرمایه‌گذاری در بانک به سرمایه‌گذاری در بورس تغییر کند

این کارشناس حوزه سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه درگذشته آموزش سرمایه‌گذاری به شکل دیگر وجود داشته که باید به‌روز شود، اظهار کرد: «درگذشته آموزش سرمایه‌گذاری به شکل ابتدایی وجود داشت. آن هم به این شکل که صرفاً قلکی را می‌دادند که پولی جمع شود بعد پول‌های قلک به بانک سپرده شود اما باید به‌روز شود و سرمایه‌گذاری‌هایی مانند بورس باید آموزش داده شود.»

باید به دانش‌آموز آموزش دهیم که دوره مصرف‌گرا بودن گذشته است

وی افزود: «سرمایه‌گذاری در بورس طی 10 سال گذشته خروجی‌های مهمی داشته و اگر همان زمان سرمایه‌گذاری انجام می‌شد بازدهی 120 برابر و بیشتر در بورس داشتیم. دو سال پیش در آموزش و پرورش جلسه‌ای داشتیم و به آنها اعلام کردیم که از همان کلاس‌های پایه به دانش‌آ‌موزان درباره سرمایه‌گذاری و بورس اطلاعات داده شود. برای سنین بالای 10 سال فلسفه سرمایه‌گذاری آموزش داده شود و در سال‌های‌ بعد آموزش‌های اساسی‌تر داده شود. باید دانش‌آموز بداند که از مؤلفه‌های موفقیتش در‌آینده این است که سرمایه داشته باشد و این سرمایه اینگونه نیست که از پدر برسد بلکه یاد بگیرد پول‌های خودش را سرمایه‌گذاری کند نه اینکه فقط خرج کند.»

باغانی گفت: «سال‌ها یکی از دردهای ما در جامعه این بوده که ما مصرف‌گرا بوده‌ایم اما اکنون وقتش رسیده که در مباحث ریاضی یک‌فصل از کتاب به موضوع سرمایه‌گذاری اختصاص داده شود و دانش‌آموز بداند بورس چیست و سهام‌دار چیست.»

یکی از چالش‌های دهه‌های گذشته فرهنگ سرمایه‌گذاری بوده است

این کارشناس بورس اظهار کرد:‌ «دانش‌آموز باید بداند با دید 10 یا 20 سال به سمت بورس بیاید. در سال‌های اخیر دانش آ‌موزان در سنین پایین به موضوع بورس توجه نشان داده‌اند و حالا جای خالی آموزش درست دیده می‌شود.»

وی افزود: «یکی از چالش‌های دهه‌های گذشته این بوده که فرهنگ سرمایه‌گذاری را به بچه‌ها آموزش نداده‌ایم. بچه‌ها یا باید نخبه بودند یا پزشک می‌شدند که سرمایه‌دار شوند. در حالیکه دنیای آینده این است که در هر شرایطی اگر بخواهیم زندگی کنیم باید سرمایه داشته باشیم. این سرمایه باید به‌خوبی نگهداری و مدیریت هم شود. پس سرمایه‌گذاری باید آموزش داده شود. خوب است سرفصلی با عنوان بورس به دانش‌آموزان آموزش دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار