وزیر آموزش و پرورش:

دانش‌بنیان شدن آموزش‌و‌پرورش هفته آینده در دستور کار قرار می‌گیرد

ارتباط دو سویه موثر را با دانش آموزان باید تجربه کنیم‌ /دشمن آموزش و پرورش را هدف قرار داده است‌/ دانش‌آموزان نخبه به‌منظور کمک به ارتقا و اعتلای سایر دانش‌آموزان، گروه‌های جهادی را در مدارس شکل بدهند‌

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت دشمن امروز آموزش و پرورش را هدف قرار داده است.

کد مطلب: ۱۳۱۴۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌بنیان شدن آموزش‌و‌پرورش هفته آینده در دستور کار قرار می‌گیرد

یوسف نوری در سفر به استان قزوین، در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: پس از ۲۶ ماه تعطیلی کلاس‌های درس به دلیل کرونا شاهد حضوری‌شدن مدارس بودیم و دیدیم که دشمن در این شرایط به‌دنبال هجمه به دانش‌آموزان ما و آموزش و پرورش هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دشمن که تا دیروز دانشگاه‌ها و دانشجویان را هدف قرار داده بود، امروز آموزش و پرورش و دانش‌آموزان ما را هدف قرار داده است.

وی افزود: دشمن می‌خواهد نظام و میهن اسلامی ما به قله‌های پیشرفت نرسد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش همواره مورد توجه علما و بزرگان و البته دشمنان قرار دارد، چرا که تربیت نسل‌های آینده و توسعه و رشد و اعتلای کشورها وابسته به این دستگاه و تاثیرگذاری آن بسیار بالا است.

نوری با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش سند ۲۰۳۰ را در مدارس اجرا نمی‌کند، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش همواره در مسیر اعتلای تعلیم و تربیت فرزندان میهن اسلامی گام برداشته و در این راه همه تلاش خود را به‌کار گرفته است.

عضو کابینه دولت مردمی سفر به استان‌ها را در راستای آشنایی بهتر با مسایل و مشکلات استان‌ها در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: کارهای خوبی با پیگیری‌های مسئولان استان قزوین از جمله نماینده ولی فقیه و استاندار در حوزه‌های آموزش و پرورش انجام شده است.

دانش‌آموزان به‌‌ازای هر ساعت که از درس جا بمانند ضرر کرده‌اند

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش همچنین در دیدار با دانش‌آموزان برگزیده و نمایندگان انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی استان قزوین اظهار کرد: محرومیت محدودیت نیست. محرومیت نمی‌تواند مانع پیشرفت دانش‌‌آموزان شود. ما شما را به‌عنوان حلقه میانی و بچه‌های گام دوم انقلاب می‌شناسیم. بیانیه‌ای که تمدن نوین اسلامی را محقق می‌کنند.

نوری افزود: آموزش و پرورش، پیشران جامعه دانش‌بنیان است و امروز انتظار جامعه، برتری شما دانش‌آموزان در تمام عرصه‌های داخلی و بین‌المللی است. همچنین انتظار می‌رود شما نمایندگان و برگزیدگان دانش‌آموزی، در مدارس، پیشران گام دوم انقلاب باشید.

وی گفت: علم و پژوهش و اخلاق و معنویت از شاخصه‌های دانش‌آموز پژوهشگر است. امروز علم و پژوهش ما مورد هدف دشمن قرار گرفته و تعطیلی مراکز علمی ما نشان از این امر دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حوزه‌های سلول‌های بنیادین و انرژی‌های تجدید‌پذیر و صلح آمیز هسته‌ای و موشک و پرتاب ماهواره جزو برترین کشورهای جهان هستیم. خودکفایی در حوزه گاز را خودمان ایجاد کردیم و امروز به قله‌های بلند موفقیت رسیده‌ایم و این امر موجب نگرانی دشمن است.

نوری عنوان کرد: هر ساعتی که دانش‌آموزان از درس جا بمانند ضرر کرده‌اند و امروز دشمن در پی غیرحضوری کردن آموزش است. دانش آموز ما در فضای مجازی در هر ثانیه فرصت‌های زیادی برای آموزش را از دست می‌دهد و برنامه‌ریزی دشمن بر روی همین مسأله و حضور گسترده دانش‌آموزان در فضای مجازی جهت فرصت‌سوزی است. لذا شما نمایندگان دانش آموزی، عوامل موثر برای بیان این حقایق در مدارس هستید.

وی افزود: پژوهشگر، مدام به‌دنبال علم‌آموزی است. امروز شما باید برای دستیابی به هسته علم سختی‌ها را تحمل کنید و این همان مسیری است که دانشمندان و شهدای دانشمند ما برای سربلندی میهن کشیدند. در هر کاری فقط سواد اسمی یا دغدغه کنکور نداشته باشید، در کنار این امر مراقب عرفان خود باشید و جنبه تربیتی را از خودتان با جریان آتش به اختیاری شروع کنید و در بین مدارس خود نشر دهید.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بی‌تردید آموزش و پرورش، پیشران جامعه دانش‌بنیان است و آموزش و پرورش نقش بی‌بدیلی در عوامل پیش برنده تسهیل دانش دارد.

نوری با اشاره به اینکه تحقیقات بسیاری درباره نقش‌آفرینی آموزش و پرورش در جوامع مختلف انجام شده که همگی تأثیر دستگاه تعلیم و تربیت را اثبات کرده است، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به «ایران قوی» باید به نتایج تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده دقت کنیم. هفته آینده دانش‌بنیان شدن آموزش و پرورش در دستور کار قرار می‌گیرد. این نظام با استفاده از ظرفیت شما در باشگاه‌های جهانی از لحاظ علمی و تربیتی و با الگوگیری از شخصیت‌های برجسته‌ای همچون مرحوم ابوترابی، شهید‌بابایی، شهید‌لشگری و شهید‌سلیمانی به‌عنوان معماران تربیتی، شناخته می‌شود و لذا امر تربیتی بر هر امری ارجح است.

وی عنوان کرد: امروز انتظار جامعه، برتری شما دانش‌آموزان در تمام عرصه‌های داخلی و بین‌المللی است. همچنین انتظار می‌رود شما نمایندگان و برگزیدگان دانش آموزی، در مدارس، به‌عنوان پرچمداران جریان پیشران انقلاب باشید.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: باید دانش‌آموزان نخبه در عرصه‌های مختلف به‌منظور کمک به ارتقا و اعتلای سایر دانش‌آموزان گروه‌های جهادی را در مدارس شکل و سامان بدهند.

ارتباط دو سویه موثر را با دانش آموزان باید تجربه کنیم‌

وزیر آموزش و پرورش همچنین در دیدار با فرهنگیان استان قزوین گفت: آموزش و پرورش ظرفی است که باید شایسته و متعالی حکمرانی تربیتی در آن پیاده شود. در این حکمرانی باید در ابتدا متربی دیده شود.

وی افزود: همیشه در برنامه های خود، تجویزی و دستوری از بالا به پایین دیده شده است. در نظام تعلیم و تربیت نگاه ما به متربی باید نگاهی زیربنایی باشد، اما اکنون به نگاه سوژه‌ای هم نرسیده‌ایم. برخی موفقیت‌های جامعه به دلیل تلاش برخی معلمان است که نگاه آنها به متربی از بعد انسان شناسی است. دین اسلام می‌گوید اجازه دهید کودک، خودش دنیای اطراف را کشف کند که متاسفانه این اجازه از کودک سلب می شود و نگاه سوژه ای نیز به فرزندان خود داریم.

نوری تصریح کرد: لطافت طبع و کارشناسی عمل کردن نیاز به دستورالعمل ندارد. همکاران، دانش آموز را دریابید. آموزش و پرورش ظرفی است که باید اولیا را نیز به یاری خود بیاورد و از ظرفیت آن ها برای حکمرانی تربیتی استفاده شود.

وی اضافه کرد: خانواده ها سرمایه زندگی خود را به دست ما سپرده اند و اتفاقی که افتاده باعث می شود که مرجع کودکان و نوجوانان از مدرسه، معلم و نه خانواده به سمت رسانه منتقل شود.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: این ها الگوهای راهبری هستند که در نظام تعلیم و تربیت برای حکمرانی تربیتی باید رعایت شود. این الگوی راهبری، مانند کنترل استراتژیک است. ما یک ارتباط دو سویه موثر را باید با دانش آموزان تجربه کنیم. نقد جدی از سوی معلم را می پذیریم و با صداقت پاسخ می دهیم. شهید رجایی برای تربیت معلم اقداماتی انجام داد که تا امروز هیچ کسی انجام نداده است. بحث حکمرانی متعالی تربیتی باید با جدیتی پیگیری شود.

نوری با اشاره به مشکلات بیان شده از سوی مدیران مدارس استان تصریح کرد: ۱۷۰۰ نفر رهیار تحول تربیت شده اند تا شاخص های مدرسه ای را تکمیل کنند. هر مدرسه و دانش آموز برنامه متفاوتی نیاز دارد و برای دستیابی به این شاخص ها برنامه های مختلف لازم داریم که باعث افزایش تضارب آرا و ایجاد خلاقیت در امور مدارس می شود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر تحول بنیادین، معلم است، لذا۲۰۰ هزار متر مربع برای افزایش فضاهای دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافت. آموزش و پرورش، دانش آموزان و دانشگاه ها به ویژه دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا بسیار آسیب دیدند.

وی افزود: در طول دوران کرونا بدون محدودیت دانش آموزان در فضای مجازی قرار گرفتند، امروز پیکان حملات دشمن دانشگاه هایی هستند که بیشترین آمار را در حوزه های دانش بنیان داریم. با این برآیند، مدارسی که به دانشگاه های دانش بنیان وصل هستند در معرض آسیب جدی هستند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: رتبه بندی معلمان آغاز شده، سامانه ها به روز رسانی شده است. معلمان را باید توانمند کرد و منظور از آموزش، آموزش های کلیشه ای نیست، لذا باید حرفه معلمی را جدی بگیریم، زیرا این جدیت یک اصل مهم است و با جدیت دنبال امور معلمان هستیم.

نوری گفت: حکمرانی تربیتی به دلیل درک دانش آموز است، زیرا برای درک و کمک به دانش آموز کنار هم هستیم. در شرایط کنونی به دلیل اینکه دشمن متوجه شد که ما در نظام آموزش و پرورش در فناوری اطلاعات از نظر علمی رشد جهانی داشتیم، لذا به دنبال تضعیف دانش آموز هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار