کارشناس بناهای تاریخی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز درگفت‌و‌گو با پانا:

مرمت و احیا کاخ مروارید در البرز تا سال‌های آتی ادامه دارد

کرج (پانا) - کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز درباره‌ کاخ مروارید و نحوه مرمت و احیا کردن آن گفت مرمت و احیا کردن کاخ مروارید تا سال‌های آتی ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۳۱۰۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد
مرمت و احیا کاخ مروارید در البرز تا سال‌های آتی ادامه دارد

عبدالمجید مقدسیان، کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان البرز درباره ویژگی های این کاخ گفت : «کاخ مروارید کاخی در بلوار ارم مهرشهر کرج، واقع در استان البرز است که در سال‌ ۱۳۴۵ ساخت آن شروع شد و در سال ۱۳۴۷ در زمینی به گستردگی ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا برای زندگی شمس پهلوی ساخته شد. سازه اصلی و طرح کاخ به شکل یک سفره‌ ماهی است که صدفی آن را در بر گرفته‌ است. همه فضاهای معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی (مارپیج) و با نورگیری های گوناگون و به شکل دانه های مروارید ساخته شده است. در گوشه شمالی کاخ و در محوطه بیرونی دریاچه نیز به شکل باله های سفره ماهی طراحی و ساخته شده است.»

وی در ادامه افزود:« این کاخ بدست وسلی پیترز طراحی و بنیاد فرانک لوید رایت به مبلغ یک میلیون دلار آمریکا ساخته شد و این کاخ در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.»

مقدسیان درباره وضعیت کنونی این کاخ، بیان کرد: «به دلیل آسیب هایی که در طی این چند سال به این کاخ وارد شده، این کاخ در وضعیت مناسبی قرار ندارد و اکنون در حال مرمت شدن است.»

وی در خصوص علت بسته شدن کاخ گفت: «به دلیل مرمت این کاخ و آسیب های احتمالی که می تواند برای بازدیدکنندگان داشته باشد، اجازه ورود به کسی داده نمی‌شود به جز کسانی که در حال کار کردن در کاخ هستند.»

این کارشناس ارشد مرمت اضافه کرد: «در حال حاضر بازدیدکنندگان می توانند در محوطه فضای سبز این کاخ بازدید داشته باشند.»

مقدسیان عنوان کرد: «برای مرمت و بازسازی این کاخ ۷۰ الی ۸۰ میلیارد تومان لازم است و به همین علت ممکن است تا سال های آتی مرمت این کاخ ادامه داشته باشد.»

وی در پایان یادآوری کرد: «دزدی های مربوط به این کاخ شایعه است و مردم به هیچ عنوان به این شایعات توجه نکنند.»

دانش آموزخبرنگار: فاطمه علیزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار