آیت‌الله اعرافی در آیین افتتاحیه اولین همایش روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش اعلام کرد؛

تعامل روحانیت با آموزش و پرورش در ۴۰ محور

روحانیت بر اساس رسالت خود، با آموزش‌وپرورش تعامل دارد

تهران (پانا) - مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از همکاری و تعامل روحانیت در ۴۰ محور با وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۱۰۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
تعامل روحانیت با آموزش و پرورش در ۴۰ محور

آیت‌الله علیرضا اعرافی در آیین افتتاحیه اولین همایش روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش اظهار کرد: حضور بنده در این جمع بیشتر برای اظهار ادب، احترام، تقدیر و سپاس از خدمات عزیزان حاضر است که در آموزش و پرورش نقش دارند.

وی افزود: به نام حوزه دست شما عزیزان را می‌بوسم و تلاش شما را می‌ستایم، همچنین از وزیر محترم آموزش و پرورش که با انگیزه جهادی ‌مشغول خدمت است متشکریم و برای ایشان و همکاران عزیز در نظام تعلیم و تربیت آرزوی موفقیت داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: امیدوارم دولت سیزدهم و وزارت آموزش و پرورش بتوانند گام‌های بزرگتری را در مسیر تعلیم و تربیت نسل‌های جدید، برای انقلاب و اسلام بردارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به یکی از خطبه‌های حضرت علی(ع) با عنوان خطبه قاصعه، نکاتی را یادآوری کرد و گفت: این خطبه یکی از خطبه‌های ممتاز نهج‌البلاغه است و سخنان بسیار دلنشین و هدایتگر از امیرالمومنین(ع) را در بر دارد. یکی از محورهای این خطبه در آغاز آن ترسیم سیمای شیطان است و نقش مخرب شیطان در درون انسان را شرح می‌دهد؛ جنگی که شیطان علیه فطرت و انسانیت در درون انسان برپا کرده را به ما می‌گوید. این خطبه یکی از معدود مواردی است که به صورت جامع تصویری از شیطان را به ما ارائه کرده است.

وی افزود: این فراز پایانی نزدیک به ۱۰ ویژگی را برای تیپ شخصیتی حضرت علی(ع) بیان کرده است و به آیه ۵۴ سوره مائده نیز اشاره دارد. ما باید به این ویژگی‌های ذکر شده متصل شویم و اولین آن‌ها این است که سرزنش‌ و ملامت، او را به عقب نمی‌راند.

آیت‌الله اعرافی در ادامه با اشاره به این موضوع که الگوی تعامل حوزه‌های علمیه با نهادهای مختلف براساس یک سند ۵ ساله است، گفت: سعی ما این است دبیرخانه و یا ستاد مشترکی داشته باشیم؛ برای مثال ما برنامه ۵ ساله منسجمی با آموزش و پرورش داریم. الگو همان است که در آموزش و پرورش رقم خورده است. در سند همکاری مشترکی که داریم، ۴۰ محور ذکر شده که سعی میکنیم حتما در این راستا خدمت کنیم. نگاه ما این است در برنامه‌های تحولی بحث کار ویژه و آمایش داشته‌ باشیم و هرجا به ما نیاز است حضور یابیم.

وی تصریح کرد: البته ما نه حریص به کار اداری هستیم و نه التماسی می‌کنیم. البته خجالت هم نمی‌کشیم و هرجا رسالت‌مان ایجاب کند وارد کار خواهیم شد و نقش‌آفرینی می‌کنیم.

اعرافی با تاکید روی این موضوع که حضور در نهادهای رسمی از سوی روحانیت باید برنامه‌ریزی شده و همراه با حکمت و عقلانیت باشد، اظهار کرد: این حضور آسیب‌هایی را نیز می‌تواند داشته باشد. این نظام اداری رسمی باعث ایجاد چالش‌هایی می‌شود که با رسالت اصلی ما در تعارض قرار می‌گیرد، برای حل این چالش، تلاش شما نیاز است‌. برای نمونه هضم شدن در نظام اداری و دوری از روحیه جهادی از چالش‌های جدی است که باعث رسمی شدن خواهد شد و مسئولیت رسمی را برای روحانیت به دنبال دارد.

وی ادامه داد: روزمرگی و هضم شدن در چرخه روزمرگی، ظاهرگرایی، شکل محوری، عادت گرایی، غرق شدن در آیین‌نامه‌ها و ملاحظات اداری، تحکم در مقام تربیت و فاصله از منبع حوزه و معارف الهی و... از جمله چالش‌هایی است که روحانیت را در محیط‌های رسمی درگیر خود خواهد کرد. حتما باید در این رابطه فکری اساسی کرد تا آسیب‌ها اثر خود را نگذارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در‌ پایان گفت: غلبه بر این آسیب‌ها مستلزم دانش‌افزایی مستمر است. البته نقش‌آفرینی و هدایتگری ولایی و انقلابی با این آسیب‌ها جمع نخواهد شد. در این انقلاب روح و اندیشه‌ای هست و مردم حاضر در صحنه، به فضل خدا بر همه مشکلات فائق خواهند آمد و نشان آن روحی است که در اربعین تجلی پیدا می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار