طراح صحنه‌های جنگی مختارنامه در شب‌نشینی

محمود اردلان: برای بازی در نقش زهیر بن قین تمام مدت تشنه بودم

تهران(پانا) - محمود اردلان بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون با اشاره به این مطلب که عاشق بازی در نفش‌های تاریخی است می‌گوید برای بازی در نقش زهیر بن قین تمام مدت تشنه بوده است.

کد مطلب: ۱۳۰۹۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد
محمود اردلان: برای بازی در نقش زهیر بن قین تمام مدت تشنه بودم

محمود اردلان، بازیگر سینما و تلویزیون با حضور در برنامه شب‌نشینی گفت: من اولین بار سال ۵۷ در فیلم سلطان با کارگردانی مسعود کیمیایی ایفای نقش کردم و پس از آن نیز درکارهایی مانند نابخشوده حضور داشتم. من از ابتدا به کارهای تاریخی علاقه‌مند بودم چرا که باور دارم این کارها بسیار ماندگار هستند.

اردلان ادامه داد: ایفای نقش در سریال مختارنامه به عنوان پسر عموی مختار نیز فوق‌العاده بود؛ من در این سریال وظیفه طراحی صحنه‌های جنگ را نیز بر عهده داشتم چرا که سالیان درازی است که ورزش می‌کنم و با ورزش‌های رزمی آشنا هستم.

وی افزود: من در کاراته کمربند مشکی دان هشت را دارم و در تیم ملی فعالیت داشته‌ام. در گذشته داور فدراسیون کاراته نیز بودم و اکنون در باشگاه تخت جمشید ورزش‌های رزمی را تدریس می‌کنم.

او اشاره کرد: نقش زهیر بن قین در سریال مختارنامه بسیار من را تحت تاثیر قرار داد و از این بابت فوق‌العاده از داود میرباقری ممنونم. در سریال وقتی سکانس‌های جنگ فرا می‌رسید من با کارگردان صحبت می‌کردم و در جریان شرایط جنگ قرار می‌گرفتم تا بتوانم روی آن تمرکز کنم و صحنه‌های لازم را شکل دهم.

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: پس از آماده‌سازی صحنه، من بازیگران را آموزش می‌دادم تا در مبارزه به درستی عمل کنند. در سریال مختارنامه بازیگران را نزدیک به یک سال آموزش دادم چرا که کارهای مذهبی که جنگ در آن‌ها رخ می‌دهد درام خاصی دارند و من سعی داشتم صحنه‌های رزم را با موضوع درست به اجرا برسانم تا بینندگان شرایط جنگ را احساس کنند.

اردلان اظهار داشت: نقش اصلی من در سریال مختارنامه‌ زندانبان کوفه یا همان پسر عموی مختار بود اما چون زهیر بن قین جنگی سنگین پیشه رو داشت، من با گریمی متفاوت آن را اجرا کردم. از آنجایی که تعلیم یک فرد برای یادگیری سوارکاری، شمشیرزنی و رزم سه سال طول می‌کشد، آقای اسکندری از من خواستند تا نقش زهیر بن قین را بازی کنم.

وی افزود: من در طی فیلم‌برداری نقش زهیر بن قین از بادبزن‌ها، نوشیدنی‌ها و هیچ چیز دیگری استفاده نکردم تا درک دقیقی از حال زهیر بن قین داشته باشم. من به اندازه‌ای در نقش خود فرو رفته بودم که تمام آن زمان تشنه ماندم و حتی در زیر چادر نرفتم؛ این مسئله به قدری پیش رفت که برای گریم لب‌های ترک خورده از تشنگی نیاز به اقدامی نبود و لب‌های من به صورت طبیعی ترک خورده بود.

او ادامه داد: از آنجایی که بسیار در نقش فرو رفته بودم ضربات سهمگینی به بدلکارها وارد می‌کردم و به همین دلیل صحنه‌های جنگ بسیار جدی به نمایش درآمدند. من صحنه‌های مبارزه بازیگران را با دقت بسیار به واسطه استوری بورد‌ها طراحی می‌کردم و در اختیار کارگردان قرار می‌دادم تا در صورت نیاز تغییراتی در آن‌ها انجام دهم.

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: من در کشورهای خارجی مانند مراکش، هند، لبنان و سوریه کارهای تاریخی انجام دادم و برای کارگردان‌های عرب ‌زبان کار کرده‌ام. در حال حاضر نیز با آقای میرباقری در حال ساخت پروژه سلمان هستیم که نیازمند آموزش بازیگران بسیاری است. تعداد قابل توجهی از بدلکاران این پروژه از کشورهای خارجی آمده‌اند و من آن‌ها را تعلیم داده‌ام. پیش‌بینی می‌شود ساخت این پروژه بیش از پنج سال به طول بیانجامد.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار