وزیر فرهنگ سوریه در دیدار با یوسف نوری:

حمایت‌های رهبری، دولت، نیروهای نظامی و مردم ایران از سوریه را فراموش نمی‌کنیم

در سال‌های جنگ ۲۰۰ مرکز فرهنگی سوریه نابود شد/ آموزش زبان فارسی در سوریه مدنظر قرار دارد و اهتمام ایران به آموزش زبان عربی، نظر من را جلب کرد

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ سوریه گفت کشور ما حمایت‌های رهبری ایران، دولت، نیروی‌های نظامی و مردم ایران را از خود فراموش نخواهد کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
حمایت‌های رهبری، دولت، نیروهای نظامی و مردم ایران از سوریه را فراموش نمی‌کنیم

لبانه مشوح در دیدار با یوسف نوری اظهار کرد: آموزش باید یک زاد و توشه فرهنگی با خود به همراه داشته باشد. اگر فرهنگ را کسر کنیم، فارغ‌التحصیلان کسانی هستند که فقط آموزش دیده‌اند و نمی‌توانند با هوشمندی به جنگ چالش‌های زندگی بروند.

وزیر فرهنگ سوریه خطاب به وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران گفت: جناب وزیر شما در رابطه با حمایت سوریه از ایران در روزهای سخت گفتید؛ ما نیز حمایت‌های رهبری ایران، دولت، نیروی‌های نظامی و مردم ایران را از خودمان فراموش نخواهیم کرد. گفتید در جنگ علیه داعشی‌ها به یاری ما شتافتید اما باید دانست این جنگ، جنگ علیه تمام مستبدان در جهان بود. داعشی‌ها مزدورِ مستبدان بودند و ان‌شاءلله آخرین افراد آن‌ها را هم از میان خواهیم برداشت. تشکر می‌کنیم و این حمایت‌ها را تکیه‌گاه خود می‌دانیم. همچنین از این چشم‌انداز گسترده که از وزارتخانه خود به ما نشان دادید و شرحی که بر فعالیت‌ها دادید، قدردانی می‌کنم.

این مقام سوری افزود: من وزیر آموزش نیستم و طبیعتا نمی‌توانم از طرف همکارم صحبت کنم اما اگر بخواهم خلاصه بگویم باید تلاش‌های مستحکم و محکمی که برای خدمت به نسل‌های آتی و خدمت به انسانیت انجام شده است را بستایم. نسل‌های آینده فقط برای وطن‌های ما نیستند بلکه برای انسانیت خواهند بود‌. به اختصار اگر درباره آموزش در سوریه بگویم، حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از این وزارتخانه انجام می‌شود و از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت سوریه به‌شمار می‌رود که بیشترین بودجه را بعد از وزارت دفاع به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: آموزش در سوریه کاملا رایگان است؛ البته آموزشگاه‌های خصوصی هم برای کسانی که تمایل دارند وجود دارد. در سوریه آموزش تا پایان سال نهم الزامی است و قانون اساسی بر آن تاکید دارد. فشارهای روی دوش وزارت آموزش سوریه در خلال روزهای جنگ افزایش یافته و از مهم‌ترین چالش‌ها خارج شدن بخش‌های زیادی از کشور از سیطره دولت است. کسانی بر این مناطق استیلا پیدا کرده‌اند که تروریست‌ هستند و هیچ دین و شریعتی مانع اعمال آنها نیست و هیچ نوع ملی‌گرایی ندارند. متاسفانه آنها تمامی رویدادهای دولت را از بین بردند و روش‌های آموزشی را ساخته و پرداخته کردند که متناسب با افکار افراط‌گرایانه خودشان است. کمترین چیزی که می‌توان گفت این است که کودک طوری آموزش می‌بیند که قابل قبول ما نیست و تنها کاری که توانستیم انجام دهیم، رساندن صدایمان به گوش یونسکو بود تا هر گواهینامه‌ای که از سوی این مدارس به دانش‌آموزان می‌دهند از نظر دولت سوریه مورد تایید نیست.

مشوح ادامه داد: چالش دیگر کوچ داده‌شدگان اجباری بودند؛ کسانی که مناطقشان در دست تروریست‌ها بود و به مناطق تحت نظر ما آمده بودند. ناچار بودیم میزبان آنها باشیم. خطرناک‌ترین بخش قضیه این بود که یک نسل کامل از سامانه آموزشی سوریه حذف شدند و خطر بی‌سوادی ‌‌آن‌ها را تهدید می‌کند. اینجا است که وزارت فرهنگ ایفای نقش می‌کند و به یاری وزارت آموزش می‌شتابد. ما یک اداره کل داریم تحت عنوان اداره کل آموزش بزرگسالان یا مبارزه با بی‌سوادی؛ پیش از جنگ، سه شهر سوریه خالی از بیسواد اعلام شد اما پس از شروع جنگ متوجه شدیم بی‌سوادی بازگشته و علاوه بر بزرگسالان، کودکان را هم تهدید می‌کند.

وزیر فرهنگ سوریه ادامه داد: این اداره کل علاوه بر آموزش بزرگسالان مشغول کمک به کودکان و نونهالان شد و ترتیب دوره‌هایی را برای برگشت آنها به سیستم آموزشی کشور داد. در وزارت فرهنگ سوریه اداره کل دیگری را به نام اداره فرهنگ کودکان داریم که نشان دهنده اهتمام به فرهیخته‌سازی کودک است و تعامل فعال و بسیاری را با همه ادارات کل وزارت‌خانه دارد‌‌. همچنین اداره‌کل‌های هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، نمایش و موسیقی داریم. در مراکز آموزش موسیقی از سنین ۶ تا ۱۷ سال براساس رویکرد آکادمیک دانش‌آموزان تحت آموزش قرار می‌گیرند. البته این موسیقی برای سرگرمی نیست بلکه برای آموزش است، چون موسیقی را روح زندگی می‌دانیم. باید دانست موسیقی بهترین رسانه‌ برای رساندن پیام است.

وزیر فرهنگ سوریه ادامه داد: اداره کل فرهنگ کودک در وزارت فرهنگ بر اساس تعریف یونسکو نسبت به تعریف سنین کودکی، تمامی فعالیت‌های کودک و نوجوان و مراکز فرهنگی را مورد نظارت قرار می‌دهد. ما ۴۵۰ مرکز فرهنگی در سوریه داشتیم اما طی سال‌های جنگ ۲۰۰ مرکز فرهنگی نابود شد. اما این مسئله مانع کار ما نشد و از اماکن دیگری استفاده کردیم. از مدارس، موزه و میدان‌های موجود در شهرها و مراکز فرهنگی که باقی مانده بود. از جمله مسئولیت‌های اصلی ما که قانون مربوط نوجوان بر آن صحه می‌گذارد آموزش و پرورش استعدادهای ممتاز در کشور است. ما برای کودکان و نوجوانان مسابقات ادبی، فرهنگی و موسیقایی برگزاری می‌کنیم. جشنواره‌هایی مختلفی مانند مسابقات ملی عودنوازی و گیتارنوازی داریم. همچنین به زودی مسابقه بین‌المللی برای پیانو‌نوازی برگزار خواهیم کرد.

مشوح خاطرنشان کرد: ما در وزارت فرهنگ کار توسعه‌گرایانه داریم که برای رشد جامعه مهم است؛ کار ما برگزاری دوره‌های آماده‌سازی برای معلولان نیست، بلکه برای خانواده‌های کودکان معلول است. ما همچنین مراکز فرهنگی را در زندان‌ها داریم که نه فقط برای بزرگسالان بلکه برای نوجوانی است که به هر دلیلی به زندان افتاده‌اند و حالا از این مراکز خدمات دریافت می‌کنند.

وزیر فرهنگ سوریه با اشاره به مبحث فرهنگ کودک، تصریح کرد: یک سازمانی داریم که مسئولیت انتشار کتب را بر عهده دارد و بخشی مهم از نشریات این سازمان کتب کودکان است، چه به صورت تالیفی و چه ترجمه. ما مجلاتی داریم که به صورت دوره‌ای چاپ می‌شود و کودکان و نوجوانان را با میراث گذشتگان و شخصیت‌های ملی خود آشنا می‌کند. ما به همه کتابخانه‌های مدارس به شکل رایگان کتاب ارائه می‌کنیم، همچنین مسابقاتی را برای نویسندگان که کتب کودک را نگارش می‌کنند برگزار می‌کنیم و به دنبال تحول هستیم. در این مسابقات بیشتر به دنبال این هستیم که کیفیت نویسندگی حال حاضرمان توسعه یابد.

وزیر فرهنگ سوریه درخصوص عنایت مسئولان ایرانی به زبان عربی گفت: چنین موضوعی نظر من را جلب کرد. واضح است که شما اهتمام خاصی به عربی دارید. طرحی را با رایزنی فرهنگی ایران در سوریه در خصوص آموزش زبان فارسی در مراکز مختلف، مورد بحث و بررسی قرار دادیم اما باید آگاه بود تعلیم آموزش زبان فارسی نیازمندی‌های خاص خودش را دارد. بنابراین پیشنهاد دادیم یک طرح کوچک را در آغاز کار اجرایی کنیم تا میزان موفقیت و نیازمندی‌هایی که این دوره‌ها دارد را بسنجیم و دچار مشکلات دیگر در ادامه راه نشویم.

وی در پایان گفت: امیدوارم انیمیشن‌هایی که شما در هفته فرهنگی ایران که در سوریه به نمایش گذاشتید، فقط مختص بزرگسالان نباشد و برای کودکان نیز باشد. در رابطه با مشارکت در مسابقات قرآن کریم، کشور سوریه شرکت می‌کند اما تصمیم برای شرکت از سوی وزارت اوقاف گرفته می‌شود. دو پیشنهاد دیگر هم مطرح شد که در صلاحیت وزارت فرهنگ نیست اما آ‌ن‌ها را با وزیر اوقاف مطرح می‌کنیم؛ یکی مسابقات قرآن کشورهای محور مقاومت است و دیگری تاسیس اتحادیه قرآنی. در رابطه با افتتاح مراکز توسعه هنرها نیز آغوشمان برای تبادل تجارب باز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار