دانه چیا؛ گیاهی برای لاغر شدن

تهران (پانا) - دانه چیا یک شبه‌غلات است که فیبر زیادی دارد. نوع فیبر موجود در دانه چیا، با فیبری که در نشاسته و سایر انواع کربوهیدرات‌ها وجود دارد متفاوت است. دانه چیا از نعناییان است و بومی کشور مکزیک محسوب می‌شود و برای لاغری بسیار مفید است.

کد مطلب: ۱۳۰۸۵۰۲
لینک کوتاه کپی شد
دانه چیا؛ گیاهی برای لاغر شدن

به گزارش جامعه 24، دانه چیا فواید بیشماری دارد. آن‌ها منابع عالی فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، کلسیم، منیزیم، زینک و فسفات هستند. این دانه‌های سیاه و سفید، آب دوست هستند و می‌توانند تا ۱۲ برابر وزن خود آب جذب کنند. شباهت زیاد این دانه به تخم شربتی یا تخم ریحان باعث شده تا خیلی از افراد آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرند.

افزودن دانه‌های چیا به وعده غذایی روزانه باعث تقویت انرژی شما می‌شود و به شما در کاهش چربی کمک می‌کند. جالب است بدانید که ۲۸ گرم دانه چیا حاوی ۱۱ گرم فیبر، ۴ گرم پروتئین، ۹ گرم چربی که ۵ گرم از آن امگا ۳ است، دارد و ۱۸ ٪ از نیاز روزانه کلسیم، ۳۰ ٪ از نیاز روزانه منگنز، ۳۰ ٪ از نیاز روزانه منیزیم، ۲۷ ٪ از نیاز روزانه فسفر را تامین می‌کند.

خواص دانه چیا

دانه چیا خواص بسیار زیادی دارد، دانه چیا سرشار از مواد مغذی است و منبع بزرگ فیبر به حساب می‌آید. انجمن تغذیه‌ آمریکا چند دلیل را برای اثبات فواید دانه چیا برای بدن مطرح کرده است؛ این انجمن معتقد است اینکه دانه چیا حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز یا پلانتین هستند. همچنین، این دانه‌ها پروتئین بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.

دانه چیا دو برابر جو دوسر فیبر دارد. این دانه‌ها سه برابر عدس و اسفناج، آهن دارند. سه برابر قره قات آنتی اکسیدان دارند. دانه چیا همچنین پنج برابر شیر، کلسیم دارد. در ادامه بیشتر با خواص دانه چیا آشنا خواهید شد.

افزایش سطح امگا ۳ در خون

اسید‌های چرب امگا ۳ برای بدن و مغز انسان بسیار مهمند و دانه‌های چیا، منبع عالی از امگا ۳ ALA هستند. بااین‌حال، قبل از اینکه بدن شما بتواند از آن استفاده کند، ALA باید به اشکال فعال مانند EPA تبدیل شود. مطالعات روی انسان‌ها و حیوانات نشان داده است که دانه چیا ممکن است سطح ALA خون را تا ۱۳۸٪ و EPA را تا ۳۹٪ افزایش دهد.

کنترل قند خون و فشار خون

یکی از فواید دانه چیا، کاهش قند خون و کمک به بهبود دیابت نوع دو است. دلیل این خاصیت وجود امگا ۳، منگنز و منیزیم در دانه‌ چیا است. همچنین از دیگر فواید دانه چیا که به‌صورت تجربی به اثبات رسیده می‌توان به کنترل فشار خون اشاره کرد، این خاصیت مخصوص افرادی است که آن را به‌صورت روزانه و منظم مصرف می‌کنند.

تاثیر دانه چیا در درد مفاصل و مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد

دانه چیا حاوی آنتی اکسیدان‌های عالی‌ای است و در عین حال حاوی اسید‌های چرب امگا ۳‌اند که به تسکین درد التهاب مفاصل کمک می‌کند. در عین حال، به دلیل وجود مقادیر بالای زینک و مس، تولید کلاژن را تحریک می‌کند. به همین دلیل است که دانه چیا به عملکرد صحیح مفاصل کمک می‌کند. همچنین، خطر مشکلات ناشی از آرتروز، آرتریت و دررفتگی استخوان یا مفصل را کاهش می‌دهد.

دانه چیا با آسیب رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. سطوح بالای آنتی‌اکسیدان موجود در دانه چیا به مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از قرار‌گرفتن درمعرض اشعه ماوراءبنفش کمک می‌کند. در نتیجه، دانه چیا از بروز علائم پیری مانند چین‌وچروک جلوگیری می‌کند.

تاثیر دانه چیا در بهبود سلامت دستگاه گوارش و قلب

برای برخورداری از سلامت دستگاه گوارش به شما استفاده از دانه‌های چیا را پیشنهاد می‌کنیم. محتوای بالای فیبر آن، روده را تنظیم می‌کند و توانایی آن در جذب مقادیر زیاد آب باعث می‌شود تا مدت طولانی‌تری احساس راحتی کنید، بنابراین این خاصیت خطر پرخوری را به حداقل می‌رساند.

اهمیت دانه چیا برای لاغری یکی از فواید این ماده مغذی است. به دلیل وجود امگا۳ در دانه چیا که بیشتر به صورت آلفا لینولنیک اسید است؛ این دانه برای سلامت قلب نیز اهمیت بسیاری دارد. این دانه مغذی برای جلوگیری از سکته قلبی، بیماری سرخرگ کرونری و سندروم سوخت‌وسازی موثر است. البته خاصیت اسید‌های چرب آلفا لینولنیک اسید، به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

تاثیر دانه چیا در جلوگیری از پیری زودرس پوست

آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه چیا باعث می‌شود که این دانه‌ها باعث تسریع ترمیم پوست شوند و به کاهش احتمال آسیب بیشتر کمک کنند. دانه چیا با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند، به همین دلیل مصرف آن به کاهش روند پیری سلولی و پاکسازی بدن کمک می‌کند.

تاثیر دانه چیا بر مو‌ها

همانطور که می‌دانید دانه‌های چیا غنی از روی هستند. این ماده مغذی نقش مهمی در بهبود توانایی تار‌های مو برای محافظت از خود در برابر آسیب‌های محیطی، به‌ویژه قرار‌گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ایفا می‌کند. روی موجود در دانه چیا همچنین می‌تواند به تولید سلول‌های موی جدید و سالم، با بافت بهبود یافته و دارای درخشندگی زیاد کمک کند.

یکی دیگر از مواد مغذی ضروری که به وفور در دانه‌های چیا یافت می‌شود، مس است. این ماده به تقویت گردش خون در پوست سر و جلوگیری از نازک‌شدن مو‌ها نیز کمک می‌کند.

دانه چیا؛ رفع بی‌خوابی، کاهش استرس و افزایش انرژی

یکی از فواید دانه چیا برای کودکان و بزرگسالان تاثیر این دانه‌های مغذی در تولید و ترشح هورمون‌هایی همچون سروتونین و ملاتونین است. این هورمون‌ها که به نام هورمون‌های شادی‌بخش نیز معروف هستند، در درمان و رفع بی‌خوابی تاثیر بسزایی دارند.

چیا سرشار از ترکیباتی مانند تریپتوفان و منیزیم است که سطح استرس را کاهش می‌دهد.

مواد مغذی بسیاری در دانه چیا وجود دارند که از آن جمله می‌توان به ویتامین B۳، نیاسین و همچنین تیامین اشاره کرد که این مواد مغذی در افزایش انرژی و همچنین برطرف کردن بدخلقی و ایجاد نشاط در افراد موثر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار