عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد:

اقدامی دوسر سو‌د؛ سرمایه‌گذاری در حوزه پالایشگاه‌های فرامرزی

تهران (پانا) - یک نماینده مجلس یازدهم گفت سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاه‌های فرامرزی، در واقع یک اقدام دو سر سود برای ما و کشورهای طرف مقابل است و نکته دیگر اینکه در شرایطی که یک سری تحریم سراسری وجود دارد وقتی در حوزه بین‌المللی موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی آغاز شود به رفع تحریم‌های بین‌المللی یا دور زدن این تحریم‌ها کمک می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۰۸۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد
اقدامی دوسر سو‌د؛ سرمایه‌گذاری در حوزه پالایشگاه‌های فرامرزی

محمدحسین حسین‌زاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره اقدام وزارت نفت ایران برای راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی با دو کشور ونزوئلا و اوروگوئه گفت: «تحریم راه‌هایی برای خنثی‌سازی داردیکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم در حوزه انرژی استفاده از فضاها و موقعیت‌های کشورهای دیگر در زمینه استفاده از پالایشگاه‌ها ی فراسرزمینی است.»
وی در ادامه توضیح داد: در حوزه بین‌المللی یکی از اقداماتی که می‌توان برای رفع تحریم نفت ایران انجام داد تاسیس پالایشگاه‌های فراسرزمینی است. در این پالایشگاه‌ها هم در خوراک ورودی آنها که نفت است، می‌توان کمک کرد که برای ما سودآور باشند و هم در فروش محصولات‌شان می‌توانند برای ما سود‌آور باشند.»

تاسیس پالایشگاه‌ها‌ی فراسرزمینی به افزایش درآمد ارزی و گسترش روابط بین‌المللی حوزه انرژی ایران می‌انجامد و می‌تواند ایران را به هاب انرژی منطقه و دنیا تبدیل کند

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «این اقدام در واقع یک اقدام دو سر سود برای ما و کشورهای طرف مقابل است و نکته دیگر اینکه در شرایطی که یک سری تحریم سراسری وجود دارد وقتی در حوزه بین‌المللی موضوع پالایشگاه‌های فرا سرزمینی را شروع کنیم به رفع تحریم‌های بین‌المللی یا دور زدن این تحریم‌ها کمک می‌کند.»
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی بیان کرد: «یکی از کارهای بسیار خوب دولت سیزدهم در وزارت نفت همین بحث ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی است و موفقیتی که در این حوزه به دست آورده که واقعا قابل تقدیر است. آن را به فال نیک گرفته و امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.»
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: «تاسیس این پالایشگاه‌ها‌ی فراسرزمینی باعث می‌شود که فروش نفت ما به این کشورها تضمین شود و به این وسیله ارزآوری بالایی برای کشور ما رقم خورده و فروش نفت ما نیز تضمین خواهد شد.»

از ظرفیت کشورهای همسایه و دوست استفاده کنیم
این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: «قاعدتا ما باید از ظرفیت ۱۵ کشوری که همسایه هستیم و کشورهایی که در قاره‌های مختلف دوست ما هستند، استفاده کنیم تا بتوانیم در راستای جلوگیری از خام‌فروشی محصولات معدنی و ارزآوری و برای خنثی‌سازی تحریم‌ها قدم برداریم. با این اقدامی که انجام داده‌ایم فرآورده‌های نفتی به این کشور منتقل و تبدیل به فرآورده پالایشگاهی می‌شود. وقتی این فناوری انجام شود این محصول دیگر قابل تحریم نیست و ما می‌توانیم به راحتی محصول تولیدی مثل گازوئیل و بنزین را به فروش برسانیم.»
به گفته این مقام مسئول تاسیس پالایشگاه‌ها‌ی فراسرزمینی به افزایش درآمد ارزی و گسترش روابط بین‌المللی حوزه انرژی ایران می‌انجامد و می‌تواند ایران را به هاب انرژی منطقه و دنیا تبدیل کند.
حسین‌زاده در ادامه توضیح داد: «نیت و هدف نهایی ایران از تاسیس پالایشگاه‌های فراسرزمینی این است که به هاب انرژی منطقه و دنیا تبدیل شویم تا به این وسیله کشوری اثرگذار در حوزه انرژی در منطقه و سپس در دنیا محسوب شویم. قبل از تحریم فروش نفت ما یک و نیم تا دو میلیون بشکه در روز بود. ولی وقتی در سبد انرژی جهان کشوری مثل روسیه ده میلیون بشکه تولید دارد، نمی‌توانستند به راحتی آنها را حذف کنند و اگر ما هم همین شرایط را داشتیم قدرت‌های جهانی به این راحتی نمی‌توانستند ما را تحریم کنند.»

افزایش تولید و سهم ما در بازار نفت جهانی حذف ما را از این بازار دشوار می‌کند
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی در ادامه افزود: «وقتی تولید نفت ما خیلی زیاد باشد نمی‌توانند به راحتی ما را حذف کنند ولی اگر تولید نفت ما دو تا سه میلیون بشکه در روز باشد آنها بهتر می‌‌توانند ما را تحریم کرده و دور بزنند و نبود ما در بازار جهانی نفت هیچ تاثیری نخواهد داشت. اگر همین الان تحریم‌های نفت از روی ایران برداشته شود و ما به تولید نفت خود یک میلیون بشکه در روز اضافه کنیم باز هم یک درصد نیاز بازار انرژی جهان را می‌توانیم تامین کنیم.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «به همین دلیل ما باید به سمت پالایشگاه‌های فراسرزمینی و توسعه فضای انرژی‌ در کشور برویم تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.»

تبدیل‌شدن به هاب انرژی منطقه نیازمند تلاش زیادی است
این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: «اگر بخواهیم صادقانه بگوییم باید خیلی تلاش کنیم تا به هاب انرژی منطقه و جهان تبدیل شویم وقتی ما می‌خواهیم به هاب انرژی منطقه تبدیل شویم باید در حوزه نفت و گاز انرژی و تمام این مسائل تاثیرگذار باشیم. ما در مجموع در حوزه ذخایر نفت رتبه دوم جهان را داریم و باید گام‌های خیلی زیادی در این خصوص برداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار