شیر سرد بهتر است یا گرم؟

تهران (پانا) - شیر یک وعده‌‌ کاملا ضروری از رژیم غذایی است که نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت. در هر سن و سالی که باشید، شیر فواید زیادی برای سلامتی و بدن شما خواهد داشت. اما شیر را گرم بخوریم یا سرد؟ کدام یک خاصیت بیشتری دارد؟ آیا شیر گرم برای بدن ضرر دارد؟ شیر سرد به مذاق چه کسانی خوش نمی‌آید؟

کد مطلب: ۱۳۰۸۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد
شیر سرد بهتر است یا گرم؟

اگر به‌دنبال پاسخ این سوالات هستید در ادامه با ما همراه باشید.

در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که شیر سرد بهتر است یا شیر گرم؟

شیر پاستوریزه را باید سرد بنوشیم یا گرم؟

در استفاده کردن شیر به‌صورت گرم باید حتما این نکته را مدنظر داشته باشیم که جوشاندن شیر پاستوریزه به مدت طولانی یا به دفعات بالا، کار درستی نیست و می‌تواند به بافت شیر و ویتامین‎‌های داخل شیر ضربه وارد کند.

شیر بهتر است به‌صورت ولرم استفاده شود، اما استفاده کردن از شیر گرم تاثیرات مثبتی در بدن خواهد داشت که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- به دفع سموم بدن کمک خواهد کرد.

دفع سموم برای داشتن پوستی شفاف و درخشنده بسیار موثر است. ترکیب شیرداغ و زردچوبه می‌‎‌تواند در تسکین گلودرد و دفع سموم از بدن موثر باشد.

2- به بهبود روند خواب کمک می‌کند.

آمینواسیدی به نام تریپتوفان تنها زمانی در شیر فعال می‌شود که شیر گرم باشد. این آمینواسید هنگام آزاد شدن در شیر به تحریک خواب و درمان بی‌خوابی کمک می‌کند. بنابراین استفاده از شیر گرم قبل از خواب می‌تواند در درمان بی‌خوابی موثر باشد.

اگر جزو افرادی هستید که به خوردن شیر به تنهایی علاقه ندارید، به شما پیشنهاد می‎کنیم که به سراغ نوشیدنی‎هایی که با شیر درست می‏‌شوند، بروید. نوشیدنی‌های بسیاری وجود دارند که با شیر می‎توان تهیه کرد و خواص بسیاری برای بدن دارند. برای شناخت بیشتر، می‎توانید به مقاله‎ی انواع نوشیدنی با شیر مراجعه کنید.

3- بدن را گرم نگه می‌دارد.

شیر داغ می‌تواند بدن را گرم کند و گرما را در بدن حفظ کند، به‌خصوص وقتی که با مواد طبیعی دیگری مثل عسل ترکیب شود.

4- در کاهش استرس موثر است.

در شیر پروتئینی به نام لاکتیوم وجود دارد که به کاهش فشارخون کمک می‌کند. همچنین پتاسیم موجود در شیر به استراحت ماهیچه‌ها و تسکین تنش‌های ماهیچه‌ای کمک می‌کند.

5- در بدن خاصیت آنتی باکتریالی دارد.

ترکیب شیر گرم و عسل می‌تواند اثر ضدباکتریایی بالایی در بدن داشته باشد.

6- می‌تواند از بیماری‌های گوارشی پیشگیری کند.

مشکلات گوارشی همچون نفخ و اسهال را می‌توان با شیر گرم درمان کرد. اصلی‌ترین دلیل آن هم جذب بالای شیر گرم توسط بدن است.

شیر گرم و یبوست

شیر بر روی یبوست تاثیر چندانی ندارد، اما مصرف زیاد آن ممکن است باعث اسهال شود. در واقع برخی از افراد، توانایی هضم قند لاکتوز را ندارند و به همین دلیل در آن‎ها علائمی همانند بیرون‌روی مکرر و اسهال ایجاد می‎شود. به‎طور کلی شیر گرم یا سرد نقشی در ایجاد یبوست ندارند. تاثیر شیر به سیستم بیولوژیکی بدن افراد و تفاوت‌های فردی بستگی دارد و یک اثر مشابه بر تمامی افراد نمی‎گذارد.

اگر کودک دارید و می‎خواهید بدانید چه شیری مناسب کودک شما است، به مقاله‎ی بهترین شیر برای کودکان سر بزنید.

خواص شیر سرد

استفاده کردن از شیر سرد نیز تاثیرات متفاوتی در بدن خواهد داشت. اصلی‌ترین خواص شیر سرد در بدن را با هم مرور می‌کنیم:

1- به تسکین اسیدیته کمک می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای شیر سرد، بهبود زخم معده است، اما شیر سرد چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ کلسیم بالا در شیر سرد باعث کاهش تولید اسید معده می‌شود و همچنین می‌تواند اسیدهای مازادی را که تولید می‌شوند، جذب کند. به‌همین دلیل استفاده از شیر سرد درمان خوبی برای زخم معده است.

اگر می‎خواهید شیر به‎طورکامل جذب بدن شما شود، مقاله‎ی چه عواملی به جذب بهتر شیر کمک می‌کنند؟ را بخوانید.

2- بدن را هیدراته نگه خواهد داشت.

شیر سرد با داشتن الکترولیت‌های فراوان می‌تواند بدن را هیدراته نگه دارد و انرژی لازم برای فعالیت‌های در طول روز را فراهم کند.

3- در حفظ وزن و سلامتی نیز موثر است .

شیر به دلیل داشتن کلسیم بالا می‌تواند به افزایش متابولیسم بدن کمک کند. بالا رفتن سوخت‌وساز یکی از عواملی است که در کاهش وزن تاثیرگذار است.

نکته جالب درباره شیر سرد و افزایش سوخت‌وساز این است که، با مصرف شیر سرد، بدن با تلاش برای تنظیم درجه حرارت، کالری می‌سوزاند و این خود به کاهش وزن کمک خواهد کرد.

4- انرژی بدن را افزایش خواهد داد.

هر روز صبح با نوشیدن یک لیوان شیر سرد به بدن خود ریزمغذی‌ها و الکترولیت‌هایی می‌رسانید که می‌تواند در طول روز انرژی زیادی در بدن شما حفظ کند.

یکی از شیرهای مقوی و خوشمزه که نیازهای ضروری بدن را تامین می‎کند، شیر نارگیل عالیس است.

5- برای پوست مفید است.

از شیر سرد به‌عنوان یک پاک‌کننده قوی برای پوست استفاده کنید.

شیر، ضمن پاک کردن می‌تواند تسکین‌دهنده پوست نیز باشد. علاوه‌ بر این، شیر می‌تواند پروتئین‌های مورد نیاز پوست را تامین کند و برای از بین بردن چین‌وچروک پوست و جوانسازی پوست بسیار تاثیرگذار است.

اگر به خوردن شیر پاستوریزه علاقه دارید و می‎خواهید درباره‎ی روش مصرف این نوشیدنی بدانید، به شما پیشنهاد می‎کنیم که به مقاله‎ی آیا شیر پاستوریزه باید جوشانده شود؟ بروید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار