در گفت‌وگوی پانا با سخنگوی اتاق اصناف ایران بررسی شد

خلأ‌های ارتباط دانش‌آموزان با کسب‌وکارها

تهران (پانا) - نائب رئیس و سخنگوی اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه مدرک‌گرایی به حوزه اشتغال جوانان آسیب‌زده است، عنوان کرد که اتاق اصناف به‌تازگی مجموعه آموزش‌های تخصصی با عنوان جوار کارگاهی با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد کرده است و جای چنینی آموزش‌های عملی برای همکاری با آموزش و پرورش خالی است.

کد مطلب: ۱۳۰۷۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد
خلأ‌های ارتباط دانش‌آموزان با کسب‌وکارها

مجتبی صفایی، نائب رئیس و سخنگوی اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اشتغال کشور از مدرک‌گرایی آسیب بسیار زیادی دیده است، عنوان کرد: «متأسفانه در این سال‌های اخیر که مدرک‌گرایی جای حرفه و عمل‌گرایی را گرفته است، بیشترین آسیب به موضوع اشتغال جوانان وارد شده است. در شرایط کنونی فردی که وارد مراکز فنی و حرفه‌ای یا هنرستان‌ها می‌شود تا چند درصد جذب بازار کار می‌شود؟ یک حلقه مفقوده‌ای همواره در این زمینه وجود داشته است.»

خلاهای ارتباط دانش‌آموزان با کسب‌وکارها

سخنگوی اتاق اصناف ایران گفت: «همواره برای ارتباط و اتصال میان بخش مراکز فنی کشور و بخش کسب‌وکار و مراکز دانشگاهی با حوزه تولید خلأهایی وجود داشته است. در گذشته طرحی با عنوان طرح کاد وجود داشت که از نظام استاد و شاگردی گرفته شده بود و خیلی از دانش‌آموزان باید در حین تحصیل رشته‌ای را می‌آموختند و فارغ از اینکه در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنند باید یک اشرافی بر رشته و فن و حرفه خاص پیدا می‌کردند.»

همه صنوف قبل از پروانه کسب آموزش تخصصی می‌بینند

صفایی عنوان کرد: «متأسفانه هرچه به سمت مدرک‌گرایی رفتیم از این طرح کاربردی و خوب دور شدیم. اکنون اتاق اصناف ایران با مجموعه فنی و حرفه‌ای کشور به تعاملات خوبی رسیده است و همه صنوفی که بخواهند پروانه کسب داشته باشند قبل از اینکه پروانه تخصصی‌شان را بخواهند بگیرند باید مهارت‌آموزی داشته باشند و این افزایش سطح مهارت‌ها می‌تواند برای همان واحدهای صنفی مفید باشد اما اینکه این‌ها در چه سطحی کسب دانش می‌کنند واردش نمی‌شود زیرا جای بحث دارد و باید آموزش‌ها به‌روز شود زیرا تکنولوژی‌ها به‌روز شده‌اند.»

وی گفت: «در سازمان فنی و حرفه‌ای یک طرحی راه افتاده است به نام جوار کارگاهی که در این طرح عمل وقتی فردی می‌خواهد پروانه کسب بگیرد بعد از یک دوره آموزشی تخصصی متناسب با فعالیتی که می‌خواهد انجام دهد شاغل می‌شود.»

نائب رئیس اتاق اصناف ایران افزود: «در برخی از رشته‌ها، فنون تخصصی وجود دارد. برای مثال در رشته جوشکاری تخصص‌های حرفه‌ای وجود دارد که در طرح توسعه پالایشگاه‌ها کاربردی است. برای این موضوع از یک نقطه دوری از جنوب به شمال نیروی ماهر ارسال می‌کنند تا آن سبک از جوشکاری انجام شود. ما به این سمت نرفته‌ایم که آموزش‌های‌مان به‌صورت تخصصی و فراگیر باشد و باید فضای استاد و شاگردی مجدد احیا شود.»

آموزش‌های جوار کارگاهی در قالب تفاهم‌نامه میان اتاق اصناف ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای

نائب رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که میان اتاق اصناف ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای بسته شده است، گفت: «به‌تازگی اتاق اصناف ایران با مجموعه سازمان فنی و حرفه‌ای قرارداد بسته است تا سطح کیفی آموزش اصناف بالا برود. در مجموعه‌های جوار کارگاهی به خود اتحادیه این مجوز داده شده تا اتحادیه مرکزی تشکیل دهد و مبادرت به آموزش تخصصی افراد داشته باشد و بعد از آموزش‌ها وارد بازار کار می‌شود. جای چنین تفاهم‌نامه‌هایی در آموزش و پرورش خالی است زیرا پیشنهاد مشخصی نداریم.»

وی افزود: «این نوع آموزش‌ها اگر همراه با مشوق‌هایی برای اصناف باشد مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرد. آموزش و پرورش هم می‌تواند مانند این سازمان با اصناف توافق‌نامه‌ای ببندد و اجازه دهد خود آن صنف به‌صورت تخصصی دانش موردنظرش که تخصصی است را منتقل کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار