جلیل‌وند در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد:

آیا توافق در کوتاه‌مدت حاصل می‌شود

توافق باید منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور شود/ توافقی باید شکل بگیرد که اوضاع کشور و وضع زندگی مردم بهتر شود/ پایدار بودن توافق، منوط به تصویب قانون در آمریکاست

تهران (پانا) - یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه توافق باید منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور شود، گفت پایدار بودن توافق، منوط به تصویب قانون در آمریکاست مانند عهدنامه دوستی و مودت ما در سال ۱۹۵۵ که تاکنون نیز پایدار است اگر مدلی مانند آن اجرا شود پایدار خواهد بود.

کد مطلب: ۱۳۰۶۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
آیا توافق در کوتاه‌مدت حاصل می‌شود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۰ شهریور ماه (اول سپتامبر) از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به‌دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

به‌دنبال پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود ‌یا شکست مذاکرات اعلام شود که این ‌ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی‌شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی در مورد مذاکرات هسته‌ای به دست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

محسن جلیلوند در گفت‌وگو با پانا در این باره، اظهار کرد: «از آنجایی که مواضع طرفین فاصله زیادی دارد، نمی‌توان به توافق خوش‌بین بود و با وجود این فاصله‌ها امکان توافق بسیار دور از ذهن است. آمریکا و ایران پیشنهادات خود را ارائه کردند اما سازنده بودن از نظر هر یک از طرفین یک معنا دارد.»

وی ضمن اشاره به تأکید جمهوری اسلامی ایران برای حل مسائل پادمانی، اظهار کرد: «آمریکا اعلام کرده است که ایران معتقد است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باید پرونده PMD ایران را ببندد و موضوع پادمان را کنار بگذارد و سیاسی‌کاری نکند در حالی که آمریکا معتقد است آژانس مستقل است و کار خود را می‌کند. اگر همه این موضوعات را مدنظر قرار دهیم، مواضع به‌قدری فاصله دارد که نمی‌توان به توافق خوش‌بین بود. بر همین اساس به نظر من در کوتاه‌مدت امکان توافق وجود ندارد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد:‌ «در برجام قبلی، هیچ یک از طرفین تعهدی نداده بودند که از برجام خارج نشوند؛ امروز نیز یکی از شروط ایران این است که آمریکا تضمین کافی بدهد تا از برجام خارج نشود آمریکا نیز این شرط را نمی‌پذیرد چون ارائه چنین تضمینی منوط به تصویب مجلسین آمریکاست.»

وی اضافه کرد: «جو بایدن می‌تواند تنها برای دوره ریاست‌جمهوری خود تعهد دهد بنابراین اگر بایدن نیز بپذیرد که تعهدی ارائه دهد، تنها می‌تواند برای دوره ریاست‌جمهوری خود تعهد دهد.»

جلیلوند تأکید کرد: «توافق باید به گونه‌ای باشد که هزینه فایده آن برای جامعه مشخص شود. ما چه بپذیریم چه نپذیریم، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا از سال ۱۳۹۷ بر اقتصاد ما تاثیر گذاشته است. بنابراین توافقی باید شکل بگیرد که اوضاع کشور و وضع زندگی مردم بهتر شود. شرایط اقتصادی ما بسیار نابه‌سامان است بر همین اساس باید کاری کنیم که مذاکرات به نفع ملت ایران تمام شود.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «پایدار بودن توافقات منوط به تصویب قانون در آمریکاست مانند عهدنامه دوستی و مودت ما در سال ۱۹۵۵ که تاکنون نیز پایدار است اگر مدلی مانند آن اجرا شود پایدار خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار