اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

مهار موج هفتم کرونا

تهران (پانا) - با پایین آمدن موارد بستری و مرگ و میر کرونایی در کشور تعداد شهرهای با وضعیت قرمز نیز کاهش یافته است و کشور در یک قدمی مهار کرونا در موج هفتم است.

کد مطلب: ۱۳۰۵۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
مهار موج هفتم کرونا

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۹۶۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۳ هزار و ۸۶۷ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون ۲۹۶ هزار و ۶۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در عین حال ۱۰۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۸۶۴ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۱۰۵ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۸۷۶ نفر دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۸۴۵ دُز رسید.

کاهش تعداد شهرهای قرمز کرونایی

براساس اعلام وزارت بهداشت، تعداد شهرهای قرمز به ۶۴ شهر کاهش یافت اما تعداد شهرهای نارنجی به ۱۶۳ شهر افزایش یافته است. بر اساس آخرین به روز رسانی ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۰۶ به ۶۴ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۵۶ به ۱۶۳ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۷۳ به ۲۰۷ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۳ به ۱۴ شهر رسید.

سرانجام پیگیری بازنگری مصوبه خانه - باغ

از شورای دوم تا آغاز دوره پنجم براساس مصوبه موسوم به برج باغ درباره ساخت و ساز در باغات تصمیم‌گیری می‌شد، که براساس آن مالک مجوز داشت در 30 درصد باغات ساخت‌و‌ساز کند اما بر اساس آسیب‌شناسی انجام شده، سازندگان با گودبرداری‌های عمیق نسبت 30 و 70 را رعایت نکرده و در عمل بسیاری از باغات تهران در این فاصله از بین رفت. در شورای شهر پنجم این مصوبه لغو و مصوبه خانه باغ جایگزین آن شد که فقط 15 درصد مجوز ساخت داده می‌شد که با بازگشت مدیران گذشته این مصوبه مورد انتقاد قرار گرفت و قرار بر این شد مصوبه اولیه با اصلاح ایرادات، احیا شود. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در هفته‌ای که گذشت گفت اصلاح قانون درحوزه باغات درحال پیگیری است و هنوز به طرحی که به صحن شورای شهر بیاید منجر نشده است. مهدی چمران درباره سرانجام پیگیری‌های شورای شهر تهران برای آسیب‌شناسی دستورالعمل‌های ساخت‌وساز در باغات گفت:‌ ما با شهرداران، مدیران، اعضای شورای شهر سابق، کارشناسان و... جلساتی را برگزار کردیم و مسائل مختلف مطرح شده و نتایج لازم از این جلسات اخذ شده است و ‌در حال بررسی موضوعات مطرح شده هستیم و اصلاح مصوبه در کمیسیون تخصصی توسط کارشناسان در حال پیگیری است و در صورت نهایی‌شدن به صحن شورا می‌آید.

دستگیری عامل اصلی قتل مجید عبدالباقی

مجید عبدالباقی اول مردادماه جاری و به دنبال وقوع یک‌فقره تیراندازی با سلاح جنگی در منطقه امیری شهرستان آبادان به قتل رسید. در هفته‌ای که سپری شد، صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از دستگیری عامل اصلی قتل مجید عبدالباقی خبر داد و گفت: با پیگیری قضایی و با تلاش معاونت آگاهی استان، عامل قتل مجید عبدالباقی برادر حسین عبدالباقی مالک و متهم اصلی پرونده متروپل صبح امروز در مخفیگاه خود در شهرستان کارون دستگیر شد.

بازگشایی همه مرزهای زمینی برای تردد زائران اربعین

پس از مشکلاتی که در کشور عراق طی هفته‌ای که گذشت پیش‌ آمد، مرزهای ایران و عراق مسدود شد و سفرهای اربعین نیز طبق اعلام وزارت کشور تا اطلاع‌ ثانوی تقویق افتاد اما طولی نکشید که با اقدامات صورت گرفته، مرزهای کشور بازگشایی شد و بنا به گفته سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، بعد از آخرین جمع‌بندی‌های امنیتی از مرزهای زمینی، وزیر کشور با بازگشایی تمامی زمینی موافقت کرد. به گفته وی، مرزهای زمینی آماده تردد زائران هستند و مسئولان عراقی هم آمادگی کامل خود را برای ایجاد امنیت زائران اربعین حسینی اعلام کرده‌اند. همچنین سردار حاجیانریال معاون فرهنگی اجتماعی فراجا بر لزوم به همراه داشتن گذرنامه معتبر یا برگ ویژه تردد اربعین به منظور عبور از مرز و عزیمت به کشور عراق تاکید کرد.

عرضه دو ملک شهرداری تهران برای اولین بار در بورس

در هفته‌ای که سپری شد، ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با اشاره به برنامه‌های مدیریت شهری در راستای فعالیت در بورس کالا گفت: توانستیم برای اولین بار دو ملک از املاک شهرداری تهران را در بورس کالا عرضه کنیم. بر این اساس کاهش بهای تمام شده در روند فروش املاک، شفاف سازی و سالم سازی، تقویت بازار تقاضا و مولد سازی دارایی های شهرداری تهران از جمله مهم ترین اهداف این اقدام است.

‌آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی

خردادماه امسال بود که سرقت از صندوق امانات بانک ملی در خیابان انقلاب تهران، خبر ساز شد. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت درخصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی اظهار کرد: این پرونده ۱۶ متهم داشته که درباره ۱۳ نفر تصمیم‌گیری شده است و ۳ نفر از متهمان در کشور همسایه هستند. همکاری منصفانه کشور همسایه مطابق با موازین قانونی برای استرداد متهمان، هنوز صورت نگرفته است. هم‌اکنون فرایند تحویل اقلام مکشوفه به مال‌باختگان در حال انجام است. این فرایند به سادگی نیست و افراد باید مستندات خود را ارائه دهند. کارشناسان حدود ۱۰ هزار برگه و عکس و سند را بررسی کردند. اموال به تدریج تحویل می‌شود. وی درخصوص احکام متهمان پرونده نیز گفت: پرونده در مرحله دادسرا است و تصمیمات قضایی در دادسرای مربوطه اتخاذ می‌شود.

صدور حکم پرونده متروپل آبادان

در هفته‌ای که سپری شد، هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران برگزار شد. صدور حکم پرونده متهمان حادثه متروپل آبادان، آخرین وضعیت پرونده زورگیر بزرگراه نیایش، اعلام حبس برای دو تبعه سوئدی، توضیح درباره نتایج آزمون مرکز وکلا، آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری و آخرین وضعیت پرونده شهرک ژاندارمری بخشی از خبرهای حوزه قضایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

برگزاری نخستین جلسه دادگاه سپیده رشنو

کیفرخواست صادر شده برای سپیده رشنو، ابتدای شهریورماه سال جاری به وی ابلاغ شد. حجت‌الاسلام افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اشاره به برگزاری جلسه تفهیم اتهام «سپیده رشنو»، با توجه به کیفرخواست صادره و ارجاع پرونده به این شعبه، گفت: در اجرای قانون آیین دادرسی کیفری و الزام قانون‌گذار به ابلاغ کیفرخواست، متهم از زندان احضار شده و در شعبه مذکور، مفاد کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران به وی ابلاغ شد. وی تاکید کرد: متهم از مفاد پرونده، اتهامات و ادله انتسابی که دایر بر اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور ازطریق ارتباط با افراد خارج‌نشین و فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا بود، آگاه شد تا جهت دفاع از خود، با توجه به مفاد کیفرخواست صادره، در جلسه رسیدگی آمادگی لازم را کسب کند. در هفته‌ای که سپری شد، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سپیده رشنو به ریاست حجت‌الاسلام قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با حضور نماینده دادستان، وکیل و خانواده متهم برگزار شد.

ضارب ماموران انتظامی خیابان طالقانی به اعدام محکوم شد

در هفته‌ای که گذشت، رای پرونده قاتل نگهبانان شرکت کشتیرانی شهریار و ضارب ماموران انتظامی در خیابان طالقانی تهران از سوی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی صادر شد. پس از طی روال قانونی و برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده و اخذ دفاعیات متهم، صبح امروز «دوشنبه ۷ شهریور» جلسه قرائت رای پرونده قاتل نگهبانان شرکت کشتیرانی شهریار و ضارب ماموران انتظامی در خیابان طالقانی با حضور وکیل متهم، نماینده فراجا و تعدادی از مجروحان خیابان طالقانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد و حکم پرونده از سوی قاضی صلواتی به صورت حضوری به متهم ابلاغ شد. وی افزود: حکم به صورت حضوری به متهم اعلام شده و ظرف مدت ۲۰ روز قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

کیفرخواست سارق مسلح بزرگراه نیایش صادر شد

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، علی صالحی، دادستان تهران از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست سارق مسلح بزرگراه نیایش با اتهام محاربه خبر داد و گفت این پرونده امروز به دادگاه ارسال شد. دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه امروز شورای عالی قضایی از تشکیل یک قرارگاه ویژه برای مقابله سریع، قاطعانه و قانونی با سارقان مسلح، زورگیرها و افراد شروری که امنیت جامعه را سلب می‌کنند خبر داد و گفت: جلسات این قرارگاه به صورت مستمر در دادسرای تهران در حال برگزاری است؛ ضمن آنکه ۲ شعبه دادسرای ویژه سرقت‌های مسلحانه را نیز به این امر اختصاص داده‌ایم.

راه‌اندازی رشته محیط‌بانی در هنرستان‌های کار‌‌دانش

جذب دانش‌آموز در شاخه کار‌‌دانش و در رشته محیط‌بانی در دستور کار سازمان محیط زیست است و قرار است به صورت پایلوت در دو استان خوزستان و فارس انجام ‌شود و سپس در سایر استان‌ها نیز راه‌اندازی شود. محمدرضا رمضانی، معاون مرکز آموزش و تربیت محیط‌بانی سازمان محیط زیست می‌گوید در راستای ارتقای فرهنگ آموزش محیط زیست، دیپلم محیط‌بانی در هنرستان‌های کا‌ردانش در مهرماه راه‌اندازی می‌شود. به گفته وی، با صدور مدرک دیپلم برای فارغ‌التحصیلان رشته محیط‌بانی این افراد آموزش‌دیده در اولویت استخدام حفاظت محیط زیست قرار خواهند گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار