وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش:

بنیان پژوهش و فناوری کشور برعهده آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حوزه آموزش و پرورش را بنیان امور پژوهشی و فناوری دانست و بر تقویت تفکر و نگاه تیمی، پژوهشی و آموزش‌محور از دوران مدرسه تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۳۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
بنیان پژوهش و فناوری کشور  برعهده آموزش و پرورش است

محمدعلی زلفی‌گل در سومین روز از سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور، گفت: اینکه امروز دانشمندان ما توانسته‌اند سلامت کشور را تضمین کنند، نتیجه تلاش‌های آموزش و پرورش و معلمان است و از این نظر باید به مجموعه فرهیخته وزارت آموزش و پرورش دست‌مریزاد گفت.

وی افزود: هرگونه هزینه در زمینه آموزش علم و فناوری، سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. دانش‌آموزانی که امروز در کلاس‌های درس حضور دارند، رئیس‌جمهور، وزیر و وکیل آینده کشور هستند. وقتی با این نگرش به کلاس درس می‌رویم، نگاه ما به تدریس و آموزش متفاوت می‌شود و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم را مصرفی نمی‌دانیم؛ چراکه نگاه مصرفی به آموزش بدترین نوع نگاه است.

زلفی‌گل با اشاره به دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت: امروز دانشگاه فرهنگیان افراد نخبه را جذب کرده است. چراکه ما اکنون باور داریم معلمی یک تخصص است و تربیت معلم، اقدامی ارزشمند و حرکتی بزرگی محسوب می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید باور داشته باشیم که معلمی در کنار شوق و عشق، یک تخصص است؛ چون تربیت فرزندان این سرزمین برای ساختن آینده کشور برعهده معلمان قرار دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در این مدت کوتاه اقدامات بسیار خوبی انجام داده است و ما نیز در زمینه آموزش از هیچ فعالیتی برای بهبود کیفیت دریغ نخواهیم کرد؛ چرا که آموزش قوی، وزارتخانه قوی درپی خواهد داشت.

زلفی‌گل افزود: تعداد جذب دانشجو در این دوره بسیار بالا رفته و در زمینه جذب نخبگان دستورات لازم داده شده و در دستور کار است. تمام تلاش ما این است که برنامه‌ها و امور وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم با قدرت بیشتر پیش برود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: سند نظام ملی نوآوری باید به گونه‌ای تدوین و اجرا شود که تفکر و نگاه تیمی، پژوهشی و آموزش‌محور از دوران مدرسه و از طریق آموزش و پرورش در فرزندان این مرز و بوم نهادینه شود. با چنین نگاهی اطمینان خواهیم داشت که ورودی‌های دانشگاه‌های ما آینده علمی و فناوری کشور را به خوبی رقم می‌زنند.

وی تاکید کرد: از هر منظر و زاویه‌ای به مسئله پژوهش و فناوری بنگریم، بنیان آن را آموزش و پرورش می‌بینیم.

زلفی‌گل با اشاره به تغییر اقلیم که امروز در دنیا رخ داده است، گفت: با بهره‌گیری از علم می‌توانیم این تغییر اقلیم را در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... مطابق میل خودمان رقم بزنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در زمینه تغییرات اقتصادی، نیز مباحث بسیار جدی وجود دارد و باید به گونه‌ای مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم که از توان جوانان کارآمد استفاده شود و این موضوع در گرو تقویت بخش پژوهش و آموزش است. باید استعدادهای دانش‌آموزان را بالفعل کنیم و آن را در مسیر توسعه فناوری و منابع انسانی قرار دهیم.

وی تاکید کرد: اگر باور داشته باشیم که کیمیای علم می‌تواند از خاک،؛ طلا بسازد و اقلیم طبیعی خودمان را اصلاح کند، آن زمان است که معلمان قدر خواهند دید و بر صدر خواهند نشست. بر این اساس، مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم، میل به آموزش در سطوح بالای علمی در خانواده‌های ایرانی است؛ این یک نعمت بسیار بزرگ محسوب می‌شود و باید برای استفاده از این سرمایه برنامه‌ریزی اصولی داشته باشیم.

زلفی‌گل در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر امیدوار و خوشبین هستیم که در دولت مردمی سیزدهم، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، از بهره‌وری بیشتری برخوردار خواهند بود. این که بیش از ٣٥ درصد از سندهای علمی در پایگاه‌های جهانی را با همکاری محققان بین‌المللی از آن خود کرده‌ایم، نشان‌دهنده اعتماد این محققان به دانش و توان کشور است و در این زمینه باید توجه ویژه‌ای به آموزش هم‌افزا در آموزش و پرورش و وزارت علوم داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار