تقویت هویت ملی؛ رسالت نوین آموزش‌وپرورش

بیرجند(پانا) - مدیر آموزش و پرورش بیرجند گفت تقویت هویت ملی در دانش‌آموزان و هویت بخشی به علوم دانش بنیان در مدارس رسالت مهم و رویکرد آموزش و پرورش در مرکز خراسان جنوبی است.

کد مطلب: ۱۳۰۳۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
تقویت هویت ملی؛ رسالت نوین آموزش‌وپرورش

مجید بهدانی، در گفتگو با خبرنگار پانا، با اشاره به برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیرن آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق اظهار کرد: هویت ملی مهم‌ترین سطح هویت درنظام اجتماعی است؛که می‌توان آن را باز تولید و باز تفسیر دائمی ارزش‌ها، نمادها، خاطره‌ها، اسطوره‌ها وسنت‌هایی دانست،که میراث متمایز ملت‌ها را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان این که تشخیص هویت افراد با این الگو و میراث امکان‌پذیر است، عنوان کرد: بسیاری از اندیشمندان هویت ملی را زیر بنای تمامی انواع هویت‌ها می‌دانند که توجه به آن باعث وحدت و انسجام ملی می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش مرکز استان با اشاره به توجه ویژه سند تحول بنیادین به موضوع هویت ملی، تأکید کرد: سند تحول هویت ملی را ترکیبی از هویت اسلامی و ایرانی معرفی می‌نماید ودر این سند، هویت اسلامی با مؤلفه‌هایی چون توحید، ارزش‌های اسلامی، عدالت، مهدویت و انتظار، ولایت‌فقیه، امر به‌معروف و نهی‌ از منکر، عفاف و حجاب قابل‌شناسایی است.

این مقام مسؤل در آموزش و پرورش بیرجند،با بیان این که بخش زیادی از سند تحول، باهویت اسلامی در ارتباط است،اضافه کرد: لایه هویت ایرانی وملی،در این سند با مؤلفه‌هایی چون، وطن‌دوستی، وحدت ملی، تقویت زبان فارسی، اجرای سرود، برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی، میراث‌فرهنگی و تمدنی مشخص می‌شود؛که ارتباط نزدیکی با هویت اسلامی دارند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه امسال، تصریح کرد:رهبر معظم انقلاب، احساس هویت را هم‌تراز با علم‌آموزی می‌دانند و اینجاست که اهمیت موضوع دوچندان می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند از دانش‌آموزان به‌عنوان آینده‌ سازان این سرزمین یاد کرد که بیش از دیگر افراد جامعه نیازمند هویت‌یابی هستند و افزود: بی‌تفاوتی نسبت به هویت ملی و بی‌توجهی به پیشینه فرهنگی و علمی در مدارس، موجب پذیرش بی‌چون‌وچرای فرهنگ بیگانه و غرب طرف دانش‌آموزان خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: دستیابی به هویت ملی می‌تواند موجب انسجام ملی، وحدت اجتماعی، گسترش هویت فرهنگی و خودباوری شود.

به گفته بهدانی، بهره‌گیری از نمادهای ملی در کتاب‌های آموزشی، بازتولید و پرورش شخصیت‌های ملی و مذهبی در کتب درسی و نظام آموزشی، برگزاری کنگره‌های علمی و آموزشی، توسعه فرهنگ نماز، برگزاری مراسم مذهبی از جمله راه کارهای مؤثر برای نهادینه شدن هویت ملی در بین دانش آموزان و مدارس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار