آیت‌الله رئیسی در سی‌وششمین اجلاس مدیران آموزش و پرورش:

توسعه و پیشرفت کشور در گرو توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش است

‌آینده سیاست و اقتصاد جامعه به دست آموزش و پرورش رقم می‌خورد/ امر مهم تعلیم و تربیت به‌عنوان مهمترین ماموریت معلمان، کاری انبیایی است/ کار آموزش و پرورش و مدارس با میدان‌دادن به مردم انجام می‌شود، باید از والدین بیشتر کمک گرفت

تهران (پانا) - رئیس‌جمهموری گفت هرگونه توسعه و پیشرفت کشور در گرو توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۳۰۲۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
توسعه و پیشرفت کشور در گرو توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش است

آیت الله سید‌ابراهیم رئیسی در سی‌وششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور، ‌اظهار کرد: آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگی کشور است. متولی امر بسیار مهم تعلیم و ترییت برای نوجوانان و‌ جوانان این کشور است و حقیقتا آینده سیاست و اقتصاد جامعه به دست آموزش و پرورش رقم می‌خورد.

رئیس‌جمهوری افزود: هرگونه توسعه و پیشرفت کشور در گرو توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش است. امر مهم تعلیم و تربیت به‌عنوان مهمترین ماموریت معلمان، کاری انبیایی است، وصف انبیا، وصف معلمی و تربیتی است.

وی گفت: آنچه در منطق درباره انسان گفته می‌شود، حیوان ناطق است اما نطق فصل‌الفصول انسان نیست بلکه تعلق انسان فصل‌الفصول انسان است. انسان به ربانی‌شدن و توجه با مبدا و معاد شناخته می‌شود.

رئیسی ادامه داد: شکل‌گیری انسانیت انسان، در گرو آن است که با وحی ارتباط برقرار کرده است بنابراین تعلیم، یاد دادن و یاد گرفتن، آموختن و دانش‌افزایی، سخن در تربیت است. تربیت به معنای احیای تمایلات عالی نفسانی انسان است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: آموزش و پرورش سازوکاری در دولت است که امر‌ تعلیم و تربیت را هدایت، نظارت و حمایت می‌کند. ادای این‌ حق و انجام این وظیفه بزرگ و سنگین برای اینکه بتوان جامعه را در تراز انقلاب شکل داد، بر عهده آموزش و پرورش است. نقش بسیار مهم آموزش و پرورش در دولت، کشور و نظام این است که جایگاه تعلیم و تربیت به‌عنوان یک جایگاه ممتاز شناخته شود.

هر گونه هزینه هدفمند در آموزش و پرورش را نباید هزینه تلقی کرد زیرا در حقیقت سرمایه‌گذاری برای ارتقای یک نسل است

وی با بیان اینکه هر گونه هزینه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است، افزود: هر گونه هزینه هدفمند در این قضیه را نباید هزینه تلقی کرد زیرا در حقیقت سرمایه‌گذاری برای ارتقای یک نسل است تا نیروی انسانی جوان و نوجوان ما بتوانند رشد و تعالی داشته باشند که رشد و تعالی آن‌ها جامعه را به سمت تعالی سوق می‌دهد.

والدین فقط در زمانی که نیاز مالی وجود داشته باشد، نباید فراخوانده شوند تا به مدرسه کمک کنند. والدین می‌توانند نقش بسیاری داشته باشند تا بهترین معلم باشند

وی گفت: اجلاس آن است که توسط فرهیختگان، مدیران مجرب و فاضل با نگاه نقادانه شکل بگیرد تا حتما به موفقیت‌ها، کاستی‌ها و ضعف‌ها برسند. در این نشست‌های علمی در آستانه رویداد بزرگ بازگشایی مدارس، مشخص می‌شود که مساله چیست؟ راه‌های برون‌رفت از مشکل کدام است. قطعا پیشینیان تلاش کردند و ما قدردان تلاش‌های آن‌ها هستیم.

آیت‌الله رئیسی به مردمی‌سازی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: کار آموزش و پرورش و مدارس با میدان‌دادن به مردم انجام می‌شود. والدین فقط در زمانی که نیاز مالی وجود داشته باشد، نباید فراخوانده شوند تا به مدرسه کمک کنند. والدین می‌توانند نقش بسیاری داشته باشند تا بهترین معلم باشند. تجربیاتی از دوران کرونا کسب کردیم، که یکی از آن‌ها نقش کمک‌کننده والدین به معلمان بود. نقش دادن به والدین بیش از آن که امروز مدارس از آن‌ها ‌دعوت می‌‌کنند و از آن‌ها کمک مالی می‌خواهند است و این میزان کمک گرفتن از والدین، کافی نیست.

اجرای سند نحول بنیادین در گرو نگاه تحولی مدیران در آموزش و پرورش است

وی تأکید کرد: اجرای سند نحول بنیادین در گرو نگاه تحولی مدیران در آموزش و پرورش است. رویکرد باید رویکرد تحولی باشد. اگر نگاه تحولی باشد، مدیر و مسئول تحول آفرین می‌شوند در غیر این صورت تحول اتفاق نمی‌افتد.

زمان آزمون و خطا نیست؛ سخن و نگاه باید متقن باشد تا بتوان سریع‌تر و دقیق‌تر به مقصد نزدیک شد

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: ما نباید میدان را برای آزمون و خطا آماده ببینیم بلکه تصمیمات باید تصمیمات کارشناسی شده قطعی باشد و طرح و پیشنهاد و نظریه متقن باشد تا عملیاتی و اجرایی شود. زمان آزمون و خطا نیست؛ سخن و نگاه باید متقن باشد تا بتوان سریع‌تر و دقیق‌تر به مقصد نزدیک شویم. جمع‌های پژوهشی و تحقیقی بسیار می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

‌رئیس دولت اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باید ظرفیت‌های عظیم دانشکده‌های تربیتی را مورد استفاده قرار دهند.‌ باید مشخص شود دانشجویان دانشکده‌‌های علوم تربیتی چگونه قصد دارند فعالیت کنند. جذب و ایجاد ظرفیت و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود؛ آیا بهره‌وری امروز به اندازه نیروی انسانی بوده است؟ هرچه هزینه‌ها دقیق‌تر و هدفمندتر در جهت استفاده از بهره‌وری باشد، کارآمدتر عمل خواهیم کرد.

وی به تحول شناختی و تحول در فرایندها اشاره کرد و گفت: تحول در نهاد‌ وزارت آموزش و پرورش باید به گونه‌‌ای باشد که این سازمان، سازمانی در جهت اجرای سند تحول بنیادین باشد.

لایحه رتبه‌بندی معلمان صرفاً موضوع مالی نیست، اساس قضیه‌ شأن، جایگاه و منزلت معلم و روحیه معلم در انسان‌سازی است

رئیسی بیان کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان صرفاً موضوع مالی نیست، اساس قضیه‌ شأن، جایگاه و منزلت معلم و روحیه معلم در انسان‌سازی است. یعنی معلم در کلاس درس روحیه یاد دادن به دانش‌‌آموزان را داشته باشد.

در حوزه عدالت آموزشی عقب ماندگی داریم

وی اضافه کرد: ما در‌ حال جبران عقب‌ماندگی‌ها هستیم؛ ما در حوزه عدالت آموزشی عقب ماندگی داریم.

عدالت در نوع چینش درس‌‌ها و اساتید باید مدنظر قرار گیرد

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه عدالت در نوع چینش درس‌‌ها و اساتید باید مدنظر قرار گیرد، گفت: ما وقتی سخن از عدالت می‌گوییم دو نکته را مدنظر داریم؛ عدالت و مردمی‌کردن؛ عدالت امری خدادادی و فطری است و باید سازوکارها را به نحوی قرار دهیم که عدالت اجرایی شود. ما با استفاده از همه اندوخته‌ها و تجربیات باید برای نگاه به آینده عدالت را اجرا کنیم و این یک ضرورت مهم اجتناب‌ناپذیر است.

دانش‌آموزان باید در عرصه اجرا، عدالت‌خواه باشند

وی ادامه داد: اساس قضیه این است که دانش‌آموزان باید در عرصه اجرا، عدالت‌خواه باشند؛ در مدرسه، کلاس درس و خانواده این عدالتخواهی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. اینکه شهید بهشتی با عظمت علمی و جایگاه خود به مدرسه رفتند و مدرسه اداره کردند، جایگاه عظیم مدرسه را نشان می‌دهید.

‌آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: اجازه ندهید کسی که نگاه تحولی ندارد، مانع از ایجاد تحول شود. ۴۳ سال از انقلاب گذشته و مردم از دولت انتظار دارند.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: مقام معظم رهبری درباره مساله تعلیم و تربیت دغدغه دارند که این سطح از دغدغه ایشان نسبت به موضوعات دیگر بیشتر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم موضوع مهم رتبه‌بندی معلمان موجب حفظ شأن و جایگاه معلمان شود و شاهد مهارت‌آفرینی در مدارس باشیم. ان‌شاالله معلمان عزیز ما وظیفه سنگین خود را انجام دهند ما نیز به‌عنوان دولت وظیفه خود را انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار