وزیر امور خارجه در دیدار با خبرنگاران:

اعلام جمع‌بندی نظرات ایران درباره توافق هسته‌ای تا ۱۲ امشب به هماهنگ‌کننده برجام؛ در مرحله شروع پایان توافق هستیم

در دور اخیر در دو موضوع انعطاف شفاهی طرف آمریکایی را شاهد بودیم که باید تبدیل به متن شود و موضوع سوم نیز برای ما خیلی مهم است/ از خطوط قرمزمان عبور نخواهیم کرد/ اگر هم برجام به نتیجه نرسد دنیا به آخر نرسیده است، آن‌ها از پلن B حرف می‌زنند ما هم پلن B خود را داریم

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از اعلام نظرات جمهوری اسلامی ایران درباره توافق هسته‌ای تا ساعت ۱۲ امشب به هماهنگ‌کننده برجام خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۱۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جمع‌بندی نظرات ایران درباره توافق هسته‌ای تا ۱۲ امشب به هماهنگ‌کننده برجام؛ در مرحله شروع پایان توافق هستیم

حسین امیرعبداللهیان در مراسم تجلیل وزارت خارجه از خبرنگاران اظهار کرد: اولویت اول دیپلماسی دولت سیزدهم نگاه به آسیاست، بر این مبنا قرن ۲۱ قرن آسیاست، به دلیل فرصت‌های نوظهوری که در این قاره وجود دارد. همچنین جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر اصلی و قدرتمند در این قاره است. همچنین نگاه به همسایگان در این مسیر از اولویت برخوردار است. در یکسال گذشته روابط با همسایگان را سعی کردیم بهبود ببخشیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما حتما از این سیاست حمایت می‌کنیم و آن را دنبال خواهیم کرد. ما به هیچ وجه سیاست خارجی خود را به هیچ بلوکی گره نمی‌زنیم، نه آمریکا، نه روسیه، نه انگلیس و نه چین و... هرجا منافع ملی اقتضا کند سراغ همانجا خواهیم رفت. در حوزه اروپا علی رغم تحریم‌ها در یکسال گذشته مبادلات تجاری ما به ۱۸۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه سیاست خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران متوازن است، گفت: در حوزه دیپلماسی اقتصادی هم یک شورای عالی را هر ۱۵ روز یکبار برای هماهنگی‌های اقتصادی سراسر کشور برگزار می‌کنیم. در حوزه مبادلات تجاری با همسایگان و غیرهمسایگان از ۳۷ درصد تا ۵۷۰ درصد افزایش یافته است به خاطر هم‌افزایی و برنامه توسعه اقتصادی پایدار است که در دولت دنبال می‌شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه براساس آمار رسمی ۴ میلیون و براساس آمار غیررسمی ۷ میلیون ایرانی در خارج از کشور هستند، گفت: همبستگی ایرانیان در خارج از کشور زیاد قوی نیست و نیازمند ایجاد یک شبکه هستیم.

وزیر خارجه درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: تصمیم نظام از ابتدا تا این مرحله بر این مسیر بوده است که زندگی مردم را به برجام گره نزند، و به جای اعلام روزشمار درباره برجام و مذاکرات، به طور واقعی مذاکره را انجام دهیم. چون مردم از ما نتیجه می‌خواهند. در مسایل ملی واقعا نگاه مردم با هر تفکری منافع ملی بوده است و این در یکسال اخیر خیلی به ما کمک کرده است.

وی تاکید کرد: به من اعتراض می‌شود که امیرعبداللهیان این تیمی که شما گذاشته‌اید یعنی اینکه توافق نشود، خیر، واقعا اینطور نیست. ما مطالباتی داریم و طرف مقابل هم مطالباتی دارد. تیم با نگاه به اینکه که می‌خواهیم توافق انجام شود اعزام شده‌اند. ما وقتی وارد مذاکره شدیم علاقه‌مند بودیم فراتر از برجام را توافق کنیم. الان در نقطه‌ای قرار داریم که شروع پایان توافق است و اینکه این شروع پایان چقدر زمان می‌برد بستگی به طرف مقابل دارد. ما محکم روی خطوط قرمزمان ایستاده‌ایم. در مذاکرات اخیر وین پیشرفت‌هایی حاصل شد. آمریکایی‌ها فقط می‌خواهند در مذاکرات مشکلات خود را بزرگ کنند، اما ما نمی‌خواهیم از خطوط قرمزمان عبور کنیم، نمی‌خواهیم قراردادی را امضا کنیم که بعد از دو ماه بگوییم در عمل اتفاقی نیافتاده است. اگر توافقی انجام شود و در زندگی مردم اثری نداشته باشد، پس دولت چیکار کرده است؟

وی گفت: اکنون مشخصا روی سه موضوع در حال تبادل پیام با طرف آمریکایی هستیم و طی روزهای آینده نظرات خود را اعلام خواهیم کرد. به آمریکا هم گفته‌ایم اگر نظرات ما در این سه موضوع تامین شود وارد مرحله اعلام توافق شویم و به صراحت گفته‌ایم اینکه شما پیام می‌دهید که در آستانه انتخابات کنگره هستیم، وضعیت بنزین فلان و ... ما هم مطالباتی داریم و اکنون نوبت انعطاف طرف آمریکایی است. در دور اخیر در دو موضوع انعطاف شفاهی طرف آمریکایی را شاهد بودیم که باید تبدیل به متن شود و موضوع سوم نیز برای ما خیلی مهم است. روزهای آینده روزهای مهمی در زمینه توافق هسته‌ای است. تا ساعت ۱۲ امشب به طور مکتوب نظرات و جمع‌بندی خود را به هماهنگ‌کننده برجام تحویل می‌دهیم و آماده توافق هستیم. اگر هم برجام به نتیجه نرسد دنیا به آخر نرسیده است. آنها از پلن b حرف می‌زنند ما هم پلن b خود را داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار