نقش خوراکی‌ها در ابتلا به آلزایمر

آلزایمر، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های امروز و از دلایل زوال عقل است. بیماری که به آرامی شروع می‌شود و اوج می‌گیرد. بسیاری از افراد با افزایش سن به فراموشی یا همان آلزایمر مبتلا می‌شوند، اما برخی دیگر با مصرف مواد غذایی ضد آلزایمر از کودکی یا جوانی از ابتلا به این بیمار جلوگیری می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۹۸۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
نقش خوراکی‌ها در ابتلا به آلزایمر

به گزارش جامعه ۲۴، امروزه آلزایمر به دلیل شیوع بالا به یک معضلی جهانی تبدیل شده است. آمار دقیقی از مبتلایان به آلزایمر در کشور وجود ندارد. متأسفانه تاکنون درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، ولی برخی غذا‌ها می‌توانند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهند و در مقابل برخی غذا‌ها شما را بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می‌دهند.

آلزایمر و علائم آن

اما آلزایمر چیست؟ آلزایمر اختلال پیشرونده است که منجر به مرگ سلول‌های مغزی می‌شود. بیماری آلزایمر را شایع‌ترین علت زوال عقل می‌دانند که با کاهش مداوم در تفکر، مهارت‌های رفتاری و اجتماعی توانایی فرد را دچار اختلال می‌کند.

علائم اولیه این بیماری فراموش کردن وقایع یا اتفاقات روزانه است، اما با پیشرفت بیماری، فرد دچار اختلال شدید در حافظه می‌شود و توانایی انجام کار‌های روزمره خود را از دست می‌دهد.

دانشمندان معتقدند که بعضی از غذا‌ها احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند و برخی دیگر در کاهش ابتلا به این بیماری موثرند؛ بنابراین اینکه چه می‌خورید و چه نمی‌خورید، بسیار مهم است. در ادامه شما را با برخی خوراکی‌های مفید و مضر در ابتلا به آلزایمر آشنا خواهیم کرد.

مواد غذایی برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

چای سبز

یکی از خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان که منجر به بهبود قدرت مغز می‌شود، چای سبز است. ماهیت آنتی اکسیدانی چای سبز می‌تواند از سلامت و عملکرد مناسب رگ‌های خونی در مغز حمایت کند.

همچنین، نوشیدن چای سبز ممکن است احتمال بروز آلزایمر و پارکینسون، دو اختلال رایج عصبی را کاهش دهد. روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سبز بنوشید تا از سلامت طولانی مدت مغز شما محافظت شود.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. کورکومین خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد که برای سلامت مغز مفید است. خاصیت ضد التهابی زردچوبه می‌تواند از التهاب مغز جلوگیری کند که بنظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی بروز اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر است.

روزانه یک لیوان شیر زردچوبه بنوشید و همچنین در پخت و پز خود از زردچوبه نیز استفاده کنید تا مغز شما سال‌ها سالم باقی بماند.

آجیل

مطالعات متعدد نشان می‌دهد مصرف آجیل با کاهش خطر جنون ارتباط دارد. در حالی که برخی تحقیقات، حافظه بهبود یافته را نشان می‌دهند و افرادی را به یاد می‌آورند که عملکرد شناختی آن‌ها طبیعی است تحقیقات دیگری نشان داده است که ممکن است مغز قادر به بهبود حافظه در افرادی باشد که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل می‌تواند به جلوگیری از آلزایمر و دیگر مشکلات مغزی کمک کند. براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ در ژورنال بیماری آلزایمر منتشر شد روغن نارگیل اثرات آمیولید بر روی نورون‌های قشری را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، تری گلیسرید در روغن نارگیل به بازیابی آستر اعصاب و بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند. برای سلامت کلی مغز، روغن نارگیل سرد و خالص را به کار ببرید. برای پیشگیری و جلوگیری از بروز آلزایمر ۱ تا ۲ قاشق چای خوری روغن ارگانیک، سرد و فشرده، روزانه دو بار به طور منظم مصرف کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون بکر حاوی یک عنصر فنولیک به نام اولئوکان تال است. اولئوکان تال به تقویت پروتئین‌ها و آنزیم‌های کلیدی کمک می‌کند تا پلاک‌های آمیلوئیدی تجزیه شوند و از تجمع آن‌ها جلوگیری شود.

روغن زیتون فوق العاده بکر می‌تواند یادگیری، تمرکز و عوارض آسیب‌های احتمالی در مغز را بهبود بخشد. از روغن زیتون فوق العاده بکر در پخت و پز و به عنوان ماده‌ای در سس‌ها استفاده کنید تا مغز و حافظه شما تقویت شود.

غذا‌هایی که احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند

گوشت قرمز

مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش بدهد. گوشت قرمز یکی از مواد غذایی حاوی آهن است. اگرچه بدن‌تان برای مبارزه با کم‌خونی، غلبه بر خستگی مزمن و ضعف عضلانی به آهن نیاز دارد، ولی مقدار بیش‌ازحد گوشت قرمز موجب افزایش آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود.

با مصرف بیش‌ازحد گوشت قرمز، میزان آهن در ماده‌ خاکستری مغز افزایش می‌یابد. ماده‌ خاکستری مغز همان محلی است که اولین علائم دژنراسیون (کاهش تدریجی عملکرد بافت‌ها و اندام‌ها) ناشی از پیری در آنجا مشاهده می‌شود. وجود مقدار زیادی آهن در ماده‌ خاکستری، روند دژنراسیون را تسریع می‌کند.

البته همه این‌ها به این معنی نیست که شما با کباب و گوشت قرمز خداحافظی کنید، ولی باید حواس‌تان به مقدار گوشت قرمز مصرفی باشد. در ضمن باید از گوشت قرمز باکیفیت و گوشت گاو‌هایی که به‌طور طبیعی پرورش یافته‌اند، استفاده کنید.

کربوهیدرات و شیرینی

رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ها و شیرینی‌ها احتمال ابتلای شما به آلزایمر را افزایش می‌دهند. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ بر روی افراد بالای ۷۰ سال نشان می‌دهد احتمال ابتلا به آلزایمر در کسانی که میزان زیادی کربوهیدرات مصرف می‌کنند، ۴ برابرِ کسانی است که از رژیم غذایی سالم دارند.

به نظر می‌رسد کربوهیدرات‌ها که با شکر همراهند می‌توانند میزان گلوکز و انسولین خون را به‌سرعت افزایش دهند و یک جهش ناگهانی در قند خون ایجاد کنند. این اتفاق در بلندمدت می‌تواند منجر به مقاومت بدن نسبت به انسولین شود.

جالب است بدانید که مقاومت به انسولین شرایطی است که در آن سلول‌های بدن پاسخ مناسبی به انسولین نمی‌دهند؛ درنتیجه قند خون افزایش می‌یابد. دیابت و آلزایمر ارتباط نزدیکی با هم دارند حتی بسیاری افراد، از آلزایمر تحت عنوان دیابت نوع ۳ یاد می‌کنند؛ بنابراین درمان و پیشگیری از دیابت، یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به سلامت مغز است.

هرچه بدن نسبت به انسولین بیشتر مقاومت کند، ترشح انسولین در لوزالمعده افزایش می‌یابد. این مقدار افزایش‌یافته‌ی انسولین در بدن می‌تواند به رگ‌های خونی مغز آسیب برساند و برای حافظه مشکلاتی ایجاد کند.

در حقیقت بخش‌هایی از مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، نسبت به انسولین مقاومت می‌کند. با اینکه پژوهشگران از چگونگی این تأثیرات مطمئن نیستند، ولی به نظر می‌رسد میان دیابت و آلزایمر ارتباطی وجود داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار