کدام رفتارهای آزاردهنده را نباید با نوجوانان داشت؟

تهران (پانا) - دوران نوجوانی بسیار حساسیت برانگیز است و باید در رفتارهای مختلف با نوجوانان احتیاط کرد و بسیار مراقب بود‌ هر چیزی به آن‌ها گفته نشود یا هر مدل برخوردی با آن‌ها صورت نگیرد، چرا‌که در هرصورت منجر به آسیب ‌یا پرخاش در آنان می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۹۶۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
کدام رفتارهای آزاردهنده را نباید با نوجوانان داشت؟

به گزارش نمناک، نوجوانی از حساس ترین دوران زندگی هر فرد است. در این دوره پدر و مادر باید رابطه خوب و صمیمانه ای با فرزند نوجوان خود برقرار کنند و شرایط این دوران را درک‌ کرده و از خطاهایی که در این بخش عنوان شده اجتناب کنند تا این دوره حساس بهتر و با آرامش بیشتری سپری ‌شود.

مقایسه کردن نوجوان با دیگران

یکی از اشتباه‌ترین رفتارهای والدین در دوران نوجوانی فرزند مقایسه او با دیگران است. والدین فکر می‌کنند اگر فرزند خود را با دیگران مقایسه کنند محرکی برای رشد و پیشرفت او خواهند شد اما با این کار خود آسیب های روحی فراوانی را به فرزند نوجوان خود وارد کرده و با مقایسه فرزند خود با دیگران عزت نفس، اعتماد به نفس، خلاقیت، کارآیی ذهن، امنیت و آرامش را از او سلب می‌کنند.

نصیحت و سخنرانی

بیشتر نوجوانان از نصیحت و سخنرانی گریزان هستند، پس از نصیحت و سخنرانی طولانی بپرهیزید زیرا نوجوانان اغلب نصایح و سخنرانی های شما را نمی فهمند یا نمی شنوند پس کاری کنید که فرزندانتان خودشان به نتیجه گیری درست برسند و راه حل های خودشان را پیدا کنند.

تبعیض والدین بین فرزندان

بسیاری از والدین به صورت خواسته یا ناخواسته بین فرزندان تفاوت می‌گذارند. تبعیض قائل شدن بین فرزندان می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرزندان ایجاد کند، بنابراین والدین موظف هستند به‌گونه رفتار کنند که فرزندان دچار احساس تبعیض نشوند. تبعیض والدین سبب باعث می‌شوند فرزند نسبت به والدین احساس تنفر داشته پیدا کند و به گوشه‌گیری و انزوا روی ‌آورد.

بی اعتمادی به نوجوان

به فرزند خود اعتماد داشته باشید و طوری رفتار نکنید که او فکر کند به او بی اعتماد هستید یعنی بیش از حد او را بازجویی نکنید و با گوشه و کنایه حرف نزنید حتی به او و توانایی هایش برای حل مشکلات اعتماد کنید و بگذارید خودش سعی کند مسائل را حل کند.

نگاه کودکانه به نوجوان

بسیاری از والدین حتی بعد از رسیدن فرزندشان به دوران نوجوانی با او مانند کودک رفتار می کنند اما نوجوانان از نگاه کودکانه به آنها متنفرند و دوست دارند والدینشان به آنها مانند یک بزرگسال بنگرند و دست از دلسوزی های بی مورد بردارند.

نکات مهمی که والدین باید بدانند

سعی کنید درباره دوران نوجوانی بیشتر بدانید و آن‌ها را درک کنید.

در برخورد با نوجوان و اشتباهات او آرامش خود را حفظ کنید و احساسات خود را کنترل کنید.

فرزندتان را سرزنش نکنید و از احساس گناه برای فشار به نوجوانان استفاده نکنید.

گوش شنوا داشته باشید.

اجازه دهید فرزندانتان بدانند که آنها را دوست دارید، حتی زمانی که اشتباه می کنند.

تا زمانی که انتخاب های نوجوان شما توهین آمیز یا مضر نیست، باید به نوجوان خود اجازه دهید انتخاب و اشتباهات مد خود را انجام دهد.

علائق فرزندتان را پیدا کرده و او را حمایت کنید تا هویت شخصی مخصوص به خود را پرورش دهد.

تحقیر دوستان نوجوان یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات والدین است.

سعی کنید در مقابل اطرافیان از او تعریف و تمجید کنید. نقاط قوتش را تحسین کنید و بگویید فرزند فوق العاده‌ای دارید.

با نوجوان خود دوست باشید و با او وقت بگذرانید. به نوجوان اجازه استفاده از فضای مجازی را بدهید اما زمان و نحوه استفاده او را کنترل کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار