در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

باید ‌تجربه آشنایی با شغل‌های مختلف برای دانش‌آموزان فراهم شود

نهادهای مختلف از موضوع مهم مسیر شغلی فرزندان این سرزمین کنار کشیده‌اند و همه وظایف صرفاً بر عهده ‌آموزش و پرورش تعریف شده است، ‌این درست نیست

تهران (پانا) - دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درگذشته وجود طرح‌هایی با عنوان «طرح کاد» در مدارس فرصت آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل مختلف را فراهم می‌کرد، عنوان کرد که امروز محتواها حافظه‌محور شده‌اند و دانش‌آموز بعد از گرفتن دیپلم هیچ مهارت عملی و فنی نیاموخته است.

کد مطلب: ۱۲۹۴۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
باید ‌تجربه آشنایی با شغل‌های مختلف برای دانش‌آموزان فراهم شود

مسیر شغلی بسیاری از افراد جامعه از انتخاب رشته تحصیلی می‌گذرد و در این میان نهاد آموزش و پرورش نقش مهم و تأثیرگذاری در هدایت صحیح دانش‌آموزان و توسعه اقتصاد دارد.

باید مسیر تجربه آشنایی با شغل‌های مختلف برای دانش‌آموزان فراهم شود

بهزاد رحیمی، دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «توسعه اقتصادی ارتباط با آموزش دارد و نهاد وزارت آموزش و پرورش رسالت مهمی دارد که باید دقیق هدف‌گذاری کند تا مسیر انتخاب رشته دانش‌آموزان به‌خوبی طی شود. باید شرایطی فراهم شود تا امکان تجربه‌های مختلف برای دانش‌آموزان فراهم شود.»

تجربه خوب «طرح کاد» باید دوباره در مدارس تکرار شود

رحیمی افزود: «باید بستری فراهم شود تا رشته‌های شغلی جدید در مدارس معرفی شوند. زمانی یک طرحی در مدارس اجرا می‌شد که به‌واسطه آن دانش‌آموزان با مشاغل مختلف به‌صورت عملی آشنا می‌شدند. عنوان آن «طرح کاد» بود. این نوع ایده به تربیت نیروی کار ماهر و متخصص کمک می‌کرد اما اکنون شرایط گذشته را دیگر تجربه نمی‌کنیم.»

همه نهادها خود را از موضوع آموزش دانش‌آموزی کنار کشیده‌اند

رحیمی اظهار کرد: «زمانی محتواهایی که آموزش داده می‌شد به‌گونه‌ای بود که مشاغل شبیه‌سازی می‌شد و دانش‌آموز خود را در آن شغل و فضا می‌دید اما متأسفانه از این نوع فضاهای آموزشی دور شده‌ایم. نهادهای مختلف از موضوع مهم مسیر شغلی فرزندان این سرزمین کنار کشیده‌اند و همه وظایف صرفاً بر عهده نهاد آموزش و پرورش تعریف شده است درحالی‌که این درست نیست.»

محتوای درسی به سمت حافظه‌محوری رفته‌اند

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: «به نظر من درگذشته و اوایل دهه 60 و 70 ما موفق‌تر بودیم. طرح‌هایی که وجود داشت و همچنین کتاب‌هایی که آموزش داده می‌شد پرمحتوا و عملی بود. کتاب‌های حرفه‌وفن بسیار پرمحتوا بود اما متأسفانه الان همه محتواها بر حافظه محوری تأکید دارند.»

دانش‌آموز دیپلمه ما هیچ مهارت عملی ندارد

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: «در شرایط کنونی گرایش به رشته‌های علوم پایه کم شده است و دانش‌آموز ما تا دیپلم بگیرد هیچ مهارتی نمی‌آموزد و همه فکر می‌کنند باید رشته پزشکی بخوانند. در این شرایط همه نهادها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند و این نهاد به‌تنهایی نمی‌تواند کاری پیش ببرد.»

ارتباط دانش‌آموز با صنعت و کارخانه‌ها کم شده است

رحیمی با اشاره به اینکه اکنون گرایش به هنرستان‌ها کم شده، اظهار کرد: «رشته‌های هنری و فنی و حرفه‌ای می‌توانند در صنعت اثرگذار باشند اما اکنون مدرک‌گرایی و رابطه‌گرایی وجود دارد. باید دانش‌آموزان از کارخانه‌ها و صنایع ما بازدید داشته باشند که چنین چیزی کم شده است. با افزایش هزینه‌ها این موضوع از مدارس حذف شده‌اند.»

وی بابیان اینکه گرایش‌ها به سمت مباحث نظری رفته است گفت: «دلیل این است که دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان به سمت مدرک‌گرایی رفته‌اند چون رشته‌های فنی و حرفه‌ای زیرساخت‌های جذابی برای دانش‌آموز ندارد و هزینه‌های بالایی دارد.»

وی افزود: «در کشورهای صنعتی امکان استخدام نیروی کار بدون مدرک و صرفاً با تخصص و دانستن یک مهارتی وجود دارد اما در ایران این موضوع به‌خوبی جا نیافتاده است. اگر دانش‌آموزی به سمت رشته‌های فنی برود امکانات ندارد اگر هم فارغ‌التحصیل شود ضمانتی برای آینده شغلی وی وجود ندارد و جایی جذب نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار