یک روانشناس کرجی در گفت‌وگو با پانا:

درگیری بین زوجین تأثیرات مخرب و آسیب‌های روانی در کودکان ایجاد می‌کند

کرج (پانا) - یک مشاور و روانشناس در حیطه خانه و خانواده در البرز عنوان کرد اختلافات و نزاع‌ها در بین زوجین تأثیرات مخرب و آسیب‌های روانی زیادی در کودکان ایجاد می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۹۳۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
درگیری بین زوجین تأثیرات مخرب و آسیب‌های روانی در کودکان ایجاد می‌کند

زهرا دستمردی، مشاور و روانشناس کرجی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «خانواده و محیط خانواده یک مکان امن و مقدس است که هر زمان به مشکل برمی‌خوریم، سعی می‌کنیم با اعضای خانواده مشورت کنیم و اگر افراد خانواده مهارت گفت‌وگو و مهارت شنیدن سخنان ما را داشته باشند می‌توان با اعضای خانواده به یک نتیجه‌گیری برای حل مشکل رسید که باعث می‌شود روحیه مشورت در بین اعضای خانواده افزایش یابد که اگر فرزند در بیرون از خانواده دچار مشکلاتی شود با خانواده که اعضای اصلی آن پدر و مادر است گفت‌وگو و مشکل خود را برطرف کنند.»

وی افزود: «افراد بر اساس اینکه در خانواده‌های مختلف هستند با هم تفاوت دارند. از نظر تفکر، رفتاری و.... در یک شرایط، 10 نفر می‌توانند واکنش متفاوتی از خود نشان بدهند. به این دلیل که بسیاری از کودکان از پدر و مادر الگوبرداری می‌کنند و مخصوصا الگوپذیری رفتاری و یادگیری در کودکان به صورت مشاهده‌ای است. یعنی پدر، مادر و اعضای بزرگتر خانواده باید بر روی رفتاری که انجام می‌دهند هوشیار باشند، چون کودکان مثل ضبط صوت رفتار آنان را در مغز خود ثبت می‌کنند و آن‌ها را بعدها در رفتارهای خود نمایان می‌کنند. اگر در بین اعضای خانواده اختلاف وجود داشته باشد کودکان بسیار در خطر هستند، چون بر اساس درک و فهمی که دارند و با توجه به اختلافاتی که در بین زوجین است تاثیرات متفاوتی در آنها به وجود می‌آید. همچون مشکلات روحی، جسمی و رفتاری. در خیلی از موارد می‌بینیم که پدر یا مادر به دلیل متزلزل‌بودن زندگی، وجود کودک را مدام دلیل نرفتن و طلاق نگرفتن قرار می‌دهند و کودک با شنیدن این سخنان سرخورده می‌شود و خود را دلیل مشکلات آنان می‌داند.»

دستمردی در ادامه اضافه کرد: «در ارتباط با کودکان ادبیات سخن گفتن بسیار با اهمیت است، چون در آینده، کودک من، کودکی می‌شود که رفتارهای ضد اجتماعی دارد و به دلیل مشکلاتی که در خانواده وجود دارد اگر زوجین دعواها و اختلافات خود را طوری نشان دهند که منجر به جدایی بشود، کودک از نظر عاطفی افسرده و مضطرب می‌شود، وقتی پدر‌ یا مادر مشکلاتی که در بیرون برای آن‌ها ایجاد می‌شود را به محیط خانه بیاورند با توجه با اینکه خانه هم مشکلات خود را دارد و به واسطه عدم مهارت حل مسئله باعث می‌شود عصبانیت و سرخوردگی را هم خودشان و هم فرزندان‌شان داشته باشند.»

وی در پایان متذکر شد: «مهمترین مسئله‌ای که بسیار می‌تواند تاثیرات ناگواری برای کودکان ایجاد کند عدم سازش اعضای خانواده است که نتیجه و پیامد عدم سازش، استرس است که اگر این مسئله حل نشود این چرخه معیوب به همین صورت ادامه خواهد داشت.»

دانش‌آموز خبرنگار : پانیذ مرتضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار