تاکیدجامعه‌شناسان بر آموزش مهارت‌های زندگی و شناسایی دانش‌آموزان مستعد آسیب در مدارس کشور

آموزش سواد سلامت؛ تضمین نسل آینده

تهران (پانا) - جامعه‌شناسان معتقدند که مدرسه می‌تواند بهترین مکان برای پیشگیری از کاهش آسیب‌های اجتماعی در آینده یک کشور محسوب شود زیرا با شناسایی افراد مستعد آسیب در دوره دانش‌آموزی و درمان آن‌ها می‌توان آینده یک جامعه را تضمین کرد. آن‌ها بر این باورند که مدرسه می‌تواند یک کارگاه آموزشی برای افزایش مهارت‌های زندگی باشد از این رو تاکید می‌کنند که مدارس کشور به بحث مهارت‌های زندگی و آموزش آن به دانش‌آموزان تاکید بیشتر ی داشته باشد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
آموزش سواد سلامت؛ تضمین نسل آینده

امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با پانا ‌با بیان اینکه محیط مدرسه محیط قابل اعتماد و قابل اتکایی است، گفت: «آموزش مهارت‌های زندگی مانند نه گفتن، خودباوری، خودآگاهی، عزت نفس، تنظیم هیجان و مقابله با استرس از جمله نیازهای امروز دانش‌آموزان است که مدرسه بهترین محیط برای فراگیری این مهارت‌ها است.»

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به بهداشت روان دانش‌آموزان می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی شود، گفت: «یکی از مهمترین اقداماتی که می‌توان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفت غربالگری دانش‌آموزان است به این معنی که کودکانی که مستعد بروز آسیب‌های اجتماعی هستند در مدارس شناسایی ‌شوند و به این دانش‌آموزان کمک‌های مشاوره‌ای داده ‌شود تا در آینده آسیب‌های اجتماعی نیز در جامعه کاهش یابد.»

وی درخصوص اهمیت پرداخت به سلامت و بهداشت روانی دانش‌آموزان در مدارس اظهار کرد: «هزینه کردن ‌در حوزه سلامت دانش‌آموزان چه سلامت جسمی و چه سلامت روانی، به نوعی سرمایه‌گذاری و تضمین‌کننده سلامت جامعه در آینده است. توجه به مقوله بهداشت روان دانش‌آموزان بسیار اهمیت دارد و در این زمینه تقویت سلامت دانش‌آموزان باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا سلامت جامعه را تضمین خواهد کرد.»

این جامعه‌شناس با بیان اینکه آموزش سلامت و بهداشت روان در میان دانش‌آموزان می‌تواند به ارتقای سلامت در خانواده‌ها نیز کمک کند، گفت: «دانش‌آموزان نقش مهمی در فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت روان جامعه به عهده دارند اما ابتدا باید این مساله از سوی والدین و اولیای مدارس برای آنها به درستی تبیین شود و رویکرد در این بخش باید در حوزه خدمات پیشگیرانه باشد.»

پیشگیری و افزایش آگاهی دو مقوله مهم در بخش بهداشت روان دانش‌آموزان

وی پیشگیری در حوزه بهداشت روان را بهترین راهکار برای مقابله با انواع اختلالات روانی عنوان کرد و گفت: «مهارت‌های کنترل تنش‌، تاب‌آوری در جامعه، مداخله در بحران و خودمراقبتی باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود تا در جامعه نهادینه شود، از طرفی فضای مجازی و وابستگی بیش از حد به آن به ویژه در کودکان و نوجوانان و نداشتن برنامه کارآمد در این حوزه، زمینه‌هایی را فراهم کرده که نگرانی نسبت به آینده‌ حوزه سلامت روانی - اجتماعی وجود دارد. بنابراین پیشگیری و افزایش آگاهی دو مقوله بسیار مهم در بخش بهداشت روان دانش‌آموزان تلقی می‌شود که باید مورد توجه خانواده‌ها و اولیای مدارس قرار بگیرد.»

مدرسه بهترین محیط برای فراگیری مهارت‌های زندگی است

وی بار دیگر بر ارتقای سطح سواد سلامت روان تاکید کرد و گفت: «ارتقای آگاهی در حوزه بهداشت روان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است زیرا فرد می‌تواند به‌راحتی با خود مراقبتی از آسیب‌های اجتماعی در امان باشد و امروز نیاز است که در فضای آموزشی این مسایل مورد توجه قرار بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار