مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا:

موتور رشد نقدینگی و پایه پولی توسط دولت سیزدهم خاموش شد

تهران (پانا) - سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت دولت با دور‌زدن تحریم‌ها، صادرات نفت را افزایش داد و از شهریور ماه سال گذشته از بانک مرکزی استقراض نکرد و موتور رشد نقدینگی و پایه پولی توسط دولت خاموش شد.

کد مطلب: ۱۲۹۲۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
موتور رشد نقدینگی و پایه پولی توسط دولت سیزدهم خاموش شد

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:‌ «طی 9 ماه اخیر که از تشکیل دولت آقای رئیسی گذشته است، یکی از اقدامات مهار کروناست و از شهریور سال گذشته که روزانه 709 نفر فوتی را شاهد بودیم، امروز این عدد، تک رقمی شده است. نکته دوم این بود که ذخیره کالای اساسی کشور طی یک و ماه نیم پس از روی کار آمدن دولت به اندازه‌ای ‌افزایش یافت که هرچه مردم به فروشگاه مراجعه کردند،‌ هیچ کمبودی ایجاد نشد.»

وی افزود: «مسأله سوم مسأله مدیریت نرخ ارز بود که بر اثر بالا رفتن انتظارات تورمی در حال جهش یافتن بود که بانک مرکزی به خوبی تدبیر کرد و افزایش نرخ ارز را مهار کرد؛ اگر این مهار صورت نمی‌گرفت قیمت ارز به 40 هزار تومان می‌رسید.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «نکته دیگر در خصوص روابط بین‌المللی دولت است که الحاق ما به پیمان شانگهای و انعقاد قرارداد 25 ساله با چین و رابطه با روسیه که موجب شده روسیه به فکر ترانزیت کالا از طریق ایران باشد و نیازهای خود را از طریق ایران ترانزیت کند، بسیار مؤثر و مثبت بوده است. همچنین سوآپ گاز از ترکمنستان به ایران و از ایران به جمهوری آذربایجان مفید بود و موجب شد تا ما شاهد قطعی گاز در شمال کشور نباشیم.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: «سفرهای رئیس‌جمهوری به قطر، عمان، ترکمنستان، امارات و روسیه داشته است و متقابلاً سفرهایی از کشورهای منطقه به ایران و سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران موجب افزایش رشد تجارت خارجی و صادرات ایران شده است به گونه‌ای که سال گذشته شاهد افزایش 40 درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی بودیم.»

وی با بیان اینکه آمار رشد نقدینگی نشان‌دهنده کاهنده‌بودن رشد نقدینگی است، ادامه داد: «افزایش فروش نفت که تحریم‌های آمریکا پابرجا بود اما با دور زدن تحریم‌ها، صادرات نفت افزایش یافت و موجب شد کسری بودجه نیز با فروش نفت تأمین شد و نیازی به استقراض از بانک مرکزی نبود. دولت از شهریور ماه سال گذشته از بانک مرکزی استقراض نکرد و موتور رشد نقدینگی و پایه پولی توسط دولت خاموش شد. استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی کم و بیش ادامه دارد اما کاهش یافته و شایسته است دولت و بانک مرکزی مانع استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی شوند تا پایه پولی ما افزایش نیابد.»

مصباحی مقدم اضافه کرد: «از جمله اقدامات دولت، سفرهای استانی است. در این سفرها، پروژه‌های استانی مورد توجه قرار می‌گیرد و فعال می‌شود، طبعاً به رونق اقتصادی کمک خواهد کرد.»

این عضو جامعه روحانیون مبارز در پایان خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از اقدامات دولت اصلاح قیمت ارز ترجیحی بوده است که سال 1399، 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص داده شد و سال 1400، 16 میلیارد دلار تخصیص داده شد و اگر قرار بود سال 1401 نیز همچنان کالاها با ارز ترجیحی وارد شود، باید 25 میلیارد دلار ارز تخصیص داده می‌شد. طبیعتاً نتیجه این می‌شد که مسیر قبلی ادامه می‌یافت و رانت و فساد همچنان موجود باشد و کالاهای یارانه‌ای پشت مرزها موجب شود که عراقی‌ها و افغانستانی‌ها، اماراتی‌ها و پاکستانی‌ها با کالاهای یارانه‌ای ما امرار معاش می‌کردند. این اقدام، اقدامی بود که یارانه‌ای که داده می‌شد در آغاز تأمین کالای اساسی به مصرف کننده یعنی خود مردم پرداخت شود. از خروج کالاهای یارانه‌ای از کشور جلوگیری شد.»

خبرنگار: آناهیتا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار