بررسی استیضاح وزیر صمت در گفت‌وگو با معاون حقوقی وزارت صمت:

واردات خودرو و سهام‌های تودلی ایران‌خودرو و سایپا در حال ساماندهی است

تهران (پانا) - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت درباره استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت به سه دغدغه مهم مجلس شورای اسلامی در حوزه خودرو اشاره و اعلام کرد که دو موضوع واردات خودرو و سهام‌های تودلی ایران‌خودرو و سایپا در حال حل‌شدن است و وزارت صمت در افزایش 18 درصدی قیمت خودرو هیچ نقشی نداشته است.

کد مطلب: ۱۲۸۹۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد
واردات خودرو و سهام‌های تودلی ایران‌خودرو و سایپا در حال ساماندهی است

سیدجواد حاجی‌حسینی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت در گفت‌وگو با پانا با اشاره به دغدغه‌های نمایندگان مجلس در طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «یکی از مواردی که دغدغه نمایندگان محترم مجلس است موضوع خودرو است که سه شاخص را مورد تاکید قرار داده‌اند. اولین موضوع واردات خودرو است و عنوان کرده‌اند که چرا خودرو وارد نمی‌شود. دیگری موضوع واگذاری سهام‌های تودلی و بلوکی ایران‌خودرو و سایپا بود. منظور از سهام‌های تودلی، شرکت‌هایی است که تودرتو سهام‌دار شده‌اند و موضوع آخر قیمت‌گذاری خودرو است.»

وی افزود: ‌«در بین این 3 مسئله‌ای که مطرح شده دو موضوع درحال اجرایی‌شدن است. درواقع مسئله واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا در بورس گذاشته شده است و متقاضیانی هم دارد و در حال انجام است.»

وزیر صمت اولین مدافع واردات خودرو بود

حاجی‌حسینی درباره موضوع واردات خودرو گفت: «وزیر صمت اولین فردی بود که مدافع واردات خودرو بود و البته معتقد است هر آنچه که بتواند بازار را در حوزه صنعت تنظیم کند باید انجام شود پس در مورد واردات خوردرو برای تنظیم بازار خودرو هم همین اعتقاد را دارد. از همان روز اول آقای فاطمی‌امین به موضوع تنظیم بازار قایل بودند.»

به‌زودی مسئله واردات خودرو حل خواهد شد

وی افزود: «برای موضوع واردات خودرو آنچه اکنون مانده است، آیین‌نامه واردات خودرو است که دولت یک ایراد کوچکی از آن گرفته بود و باید برطرف شده و برگردد و به ما ابلاغ شود و بعد از ابلاغ وزارت صمت یک ماه برای نوشتن آیین‌نامه فرصت دارد. نکات آن هم برطرف شده و احتمالا تا چند وقت دیگر ابلاغ می‌شود و در روندهای بعدی قرار خواهد گرفت.»

افزایش 18 درصدی قیمت خودرو پیشنهاد صمت نبود

حاجی‌حسینی درباره موضوع قیمت خودرو نیز گفت: «در موضوع قیمت‌گذاری، وزارت صمت پیشنهاد افزایش 18 درصدی قیمت خودرو را نداده است. خودروسازان در قالب گزارش عنوان کرده بودند که ما در حال ورشکستگی هستیم و زیان انباشته داریم. این گزارش در شورای عالی اقتصادی مطرح شد و به جلسه سران رفت و به یک عددی رسیدند. تصمیمی که برای قیمت گرفته شد یک تصمیم جمعی شورایی بود.»

واردات خودروی اقتصادی برای طبقه متوسط

معاون حقوقی وزیر صمت به سرنوشت خودروهای اقتصادی وارداتی نیز اشاره کرد و افزود: «وزارتخانه معتقد است می‌توان خودروهای اقتصادی وارد کرد تا طبقه متوسط و متوسط رو به پایین بتوانند از آن استفاده کنند و البته شرط آن انتقال پلتفرم است، یعنی اگر واردات قرار شد انجام شود یک خودرو اقتصادی مناسب وارد شود تا مردم بتوانند آن را با انتقال پلتفرم تهیه کنند.»

خودرویی در پارکینگ ایران‌خودرو نمی‌ماند

حاجی‌حسینی درباره یک از اقدامات شاخصی که این وزارتخانه در حوزه خودرو انجام داده است، گفت:‌ «قبلا از خط تولید ایران‌خودرو و سایپا کمتر از 40 درصد به دست مردم می‌رسید و خودروها در خط نقص قرار داشتند و این نارضایتی ایجاد می‌کرد. از زمان حضور آقای فاطمی‌امین اکنون برای ایران‌خودرو این عدد به صفر رسیده است یعنی خودروی کف نداریم. خودرویی در پارکینگ ایران‌خودرو نیست و هرآن چه تولید شود به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در سایپا این عدد نزدیک به 90 درصد شده است و تمام خودروهای تولیدی سریع به دست مردم می‌رسد و این‌گونه نیست که خودرو به دلیل نقص پارکینگ بماند و ایجاد نارضایتی کند.»

وی افزود: «البته نقص‌هایی هم وجود دارد هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت که وزارت صمت برای رفع آن برنامه دارد و دستور 8 ماده رییس جمهوری هم گام به گام در دست پیگیری است.»

برای اولین بار بعد از سال‌ها تراز تجاری ایران مثبت شد

معاون وزیر صمت اظهار کرد: «در موضوع توسعه تجارت بعد از چندین سال تراز تجاری ایران مثبت شد و این اقدامی بود که زمان آقای فاطمی‌امین و زحمات همکاران ما در سازمان توسعه تجارت محقق شد و 401 میلیون دلار تراز تجاری غیرنفتی ایران مثبت شد.»

وی گفت: «مذاکرات دو جانبه و چند جانبه زیادی با کشورهای مختلف انجام شده است و جلساتی با کشورهای همسایه مانند روسیه، قطر و روسیه و غیره همکاری‌های خوبی تعریف می‌شود و رایزن‌های مختلف کشورها مشخص شده‌اند و انشاله بهتر هم خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار