رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران:

تأمین واگن خطوط مترو از نان شب برای شهروندان واجب‌تر است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از اینکه با وجود گذشت چند سال، خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران همچنان بلاتکلیف است گفت که تأمین واگن خطوط مترو از نان شب برای شهروندان واجب‌تر است.

کد مطلب: ۱۲۸۷۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
تأمین واگن خطوط مترو از نان شب برای شهروندان واجب‌تر است

سید جعفر تشکری هاشمی در هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، پس از استماع گزارش قرارگاه حمل و نقل از سوی معاون حمل ونقل و ترافیک با بیان اینکه مشکلات کنونی حمل ونقل عمومی پایتخت زیر بنایی و کلیدی بوده و با روش های التماس و دست و پا بوسی حل نخواهد شد گفت: معتقدم اگر مبنای کار در حمل ونقل عمومی بر پایه اصولی بنا شود دیگر نیازی به خواهش و تمنا و دست و پا بوسی نیست. چرا که ما وظایفی داریم که اگر به درستی انجام شوند، هم مردم از این وضعیت ناهنجار حمل ونقل عمومی نجات پیدا می کنند و هم تکیه زدن بر صندلی مدیریتی مان موجه خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آنچه در این گزارش مطرح شد با واقعیت ها بسیار فاصله داشت گفت: کاش در این گزارش به برنامه ۵ ساله شهرداری تهران و یا برنامه ۱۴۰۱ در این حوزه اشاره میشد تا بدانیم چه کارهایی در این حوزه باید به سرانجام برسد؛ در این گزارش صرفا باید ها مطرح شد، لذا انتظار می رود یک مدیر اجرای بگوید چه کرده ام و در دوره مسئولیت و تصدی خود چه خواهم کرد.

وی تصریح کرد: برای تکمیل ایستگاه های مترو در خط ۶،۷ و۳ مترو بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ بودجه پیش بینی کرده ایم که از این مبلغ با احتساب گذران ۲۵ درصد از سال انتظار میرفت لااقل ۱ هزار میلیارد تومان از این بودجه محقق شود این در حالیست که تاکنون تنها ۱۳۰ میلیارد تومان اوراق قرضه سال ۹۹ محقق شده که از این مبلغ هم ۴۲ میلیارد تومان را سازمان تامین اجتماعی، قانونی و یا غیر قانونی برداشت کرده است به عبارتی تنها ۸۸ میلیارد تومان بودجه ایست که تاکنون به شرکت راه آهن شهری مترو پرداخت شده است. لذا چطور انتظار داریم کارها بر وفق مراد در حوزه حمل ونقل عمومی پایتخت پیش رود!؟

تشکری هاشمی با انتقاد از اینکه اوراق قرضه ۱۴۰۰ که بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده همچنان در تشریفات اداری متوقف مانده و عملیاتی نشده است اظهار داشت: شرکت های داخلی مختلف تجهیزاتی را به منظور تکمیل خطوط فعلی برای شرکت راه آهن شهری تهران ساخته اند، آن هم موضوعی است که به دلیل عدم تامین نقدینگی اکنون تجهیزات در انبارهای سازندگان دپو شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عملکرد مدیریت شهری گذشته در بهره برداری از بخش شمالی خط ۶ مترو بی آنکه اتصال آن با قطعه میانی و جنوبی محقق شده باشد تصریح کرد: ۳ رام قطار در این خط محبوس شده و با هر بار جابه جایی حدود ۱۵ نفر از این قطارها استفاده میکنند این در حالیست که با استفاده از این ۳ رام قطار در خطوط دیگر می توان روزانه به حداقل ۷۵ هزار نفر سرویس داد .

تشکری هاشمی تاکید کرد: توقف ساخت و ساز در مترو و اینکه سرمایه عظیمی با پول مردم خریداری شده و در جای دیگری محبوس مانده است به این معناست که ما همچنان به مردم پایتخت ظلم می کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل عدم نصب و تکمیل آسانسورها در ایستگاه های مترو مربوط به عدم اطلاعات لازم از سوی سازمان استاندارد است گفت: متاسفانه قوانین مطرح شده از سوی سازمان استاندار مربوط به واحدهای مسکونی است حتما در عمق ۶۰ متر زیر زمین مهیا کردن هر ۱۱ متر یک خروجی امکان پذیر نیست لذا بعضا آسانسورها در انبارها دپو شده و یا آنها هم که نصب شده درهایش به روی مردم قفل شده چرا که سازمان استاندارد هنوز تاییدیه نهایی را صادر نکرده است .

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی با بیان اینکه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن در ۸ سال دولت روحانی مطرح شد که با عدم تحقق حتی یک دستگاه واگن، به تاریخ پیوست گفت: پرونده خرید این ۶۳۰ دستگاه در دولت فعلی هم بلاتکلیف است و تنها یک وزارتخانه موافقت های لازم را صادر کرده است، از سوی دیگر بانک عامل همچنان تعیین تکلیف نشده و هنوز محل تامین منابع مورد ابهام است .

تشکری هاشمی با انتقاد از اینکه با وجود گذشت چند سال، خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران همچنان بلاتکلیف است و تازه امروز، معاون محترم حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کردند که این پروژه در ۵ سال آینده محقق می‌شود، اظهار داشت: حواله دادنِ تحقق این موضوع به ۲ سال پس از اتمام این دوره مدیریت شهری، شبیه همان کاری است که شورای پنجم انجام داد و دوره ۴ ساله مسئولیت خود را با وعده دادن به مردم سپری کرد و ما از آن انتقاد می‌کردیم در صورتی که امروز خودمان همان وعده‌ها را تحویل شهروندان می‌دهیم.

وی به وعده اورهال ۷۰۰ واگن در سال از سوی شرکت بهره برداری مترو تهران اشاره کرد و گفت: به این معنی است که ماهانه ۳۹ واگن از سوی این شرکت اورهال خواهد شد این هم در حالیست که تنها ماهانه اورهال ۷ واگن در حال انجام است.

وی گفت: در این گزارش اعلام ۲۹۰۰ اتوبوس ، شامل ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو‌کابین و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین را در سال جاری با منابع تعیین شده از سوی شهرداری تهران که همان ۳۷۰ میلیارد تومان است اورهال خواهیم کرد. حتما که با این بودجه این امر امکان پذیر نیست مگر دوستان منبع مالی دیگری در نظر گرفته اند که ما در شورا از آن بی خبریم .

تشکری هاشمی با اعلام اینکه اورهال یک دستگاه اتوبوس دوکابین برابر برآوردهای سال گذشته، بیش از دو میلیارد تومان هزینه دارد و به عبارتی، با بودجه در نظر گرفته شده، تنها می‌توانیم ۱۵۰ دستگاه اتوبوس را اورهال کنیم، ادامه داد: وعده‌های فاقد ‌واقعیت، هیچ تاثیری در مدیریت شهر و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ندارد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پایان با انتقاد از پروژه ساخت قطار ملی و تأکید بر اینکه نمی‌شود مردم را متوقف کنیم تا دانش فنی کشور به زمانی برسد که بتوانیم قطار ملی تولید کنیم، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که امروز تأمین واگن برای خطوط مترو، از نان شب برای شهر و شهروندان واجب‌تر است و حواله دادن موضوعِ به این مهمی به اتفاقاتی در آینده که دور از واقعیت است، هیچ دردی از مردم دوا نمی‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار