فلاحی در گفت‌و‌گو با پانا:

ایجاد مدارس دانش‌بنیان می‌تواند در پرورش استعدادهای دانش‌آموزان مؤثر باشد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت اگر بتوان مدارس و دبیرستان‌های دانش بنیان را ایجاد کرد این کار می‌تواند در پرورش و رشد استعدادهایی که زمینه دارند، مؤثر باشد.

کد مطلب: ۱۲۸۷۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد مدارس دانش‌بنیان می‌تواند در پرورش استعدادهای دانش‌آموزان مؤثر باشد

احمدحسین فلاحی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص توسعه علوم دانش‌بنیان در بستر مدارس، اظهار کرد: «در چند سال گذشته ما شاهد فعالیت‌های دانش آموزان در المپیاد‌ها و فناوری‌های دانش بنیان بودیم که دانش‌آموزان دستاوردهای خوبی داشتند.»

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: «امروز جای سیستم آموزشی دانش‌بنیان در آموزش و پرورش خالی است. یعنی ما به سمت رشد علوم دانش‌بنیان در آموزش و پرورش نرفته‌ایم. صرفاً تعلیم و تربیت دانش آموزان را به صورت آموزشی دیده‌ایم. بنابراین لازم است که ما بازگردیم و این موضوع را به صورت پژوهشی و فناورانه را هم نگاه کنیم.»

وی با بیان اینکه متاسفانه ما برای گسترش علوم دانش‌بنیان زیرساخت‌های لازم را نداریم، گفت: «استعدادهای ما در این عرصه در حال هدر رفتن است در صورتی که نباید مغفول باقی بماند؛ باید در مدارس عموماً مقاطع متوسطه دوم و سوم، زیرساخت ایجاد کنیم تا دانش‌آموز فرصت بروز و ظهور استعداد‌های فناورانه خود را داشته باشد.»

فلاحی ادامه داد: «اگر بتوان مدارس و دبیرستان‌های دانش بنیان را ایجاد کنند این کار می‌تواند در پرورش و رشد این استعدادهایی که زمینه دارند، موثر باشد.»

وی ببان کرد: «طبق برنامه ششم توسعه، آموزش‌های مهارتی‌ ما در سیستم آموزش و پرورش باید به ۵۰ درصد می‌رسید اما امروز به ۳۶ درصد رسیده‌ایم. نگاه ویژه به توسعه علوم دانشگاهی نمی‌تواند چشم ‌انداز کشور را نیز تامین کند و ما خروجی خوبی از سیستم آموزشی آموزش و پرورش داشته باشیم.»

وی در خصوص جذب و تربیت معلم نیز گفت: «آنچه در آمارهای رسمی و غیررسمی ذکر شده است نشانگر این است که متاسفانه ٢٢٠ هزار معلم و ۵٠ هزار نیروی پیشتیبانی کم داریم. این کمبود حاصل بی‌توجهی، بی‌‌برنامگی و بی‌مهری دولت قبل بود که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را کاهش داد و از ۲۵ هزار دانشجویی که باید هر سال جذب می‌شد به ٣ هزار تقلیل داد و این باعث شد که ما با گستردگی کمبود معلم مواجه شویم. با توسعه و پشتیبانی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باید به سمتی گام برداریم که این کمبود جبران شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار