در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

آرش شریف‌زاده: آموزش و پروش موضوع «آموزش تئاتر» را جدی بگیرد

تهران (پانا) - آرش شریف‌زاده کارگردان نمایش «دزد لالایی‌ها» پیشنهادهایی برای بهتر برگزار شدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان ارائه داد.

کد مطلب: ۱۲۸۷۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
آرش شریف‌زاده: آموزش و پروش موضوع «آموزش تئاتر» را جدی بگیرد

آرش شریف‌زاده کارگردان نمایش «دزد لالایی‌ها» در گفت‌وگو با پانا درباره این نمایش که در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد، بیان کرد: «نمایش «دزد لالایی‌ها» اخیراً نیز در پردیس شهرزاد روی صحنه رفت؛ این نمایش به نویسندگی بهرام جلالی‌پور و فائزه فیض است که در تالار هنر اجرا داشتیم اما مصادف با شیوع کرونا شد و به همین دلیل نتوانستیم «دزد لالایی‌ها» را در دیگر تالارها اجرا ببریم که متاسفانه کرونا مجال نداد. در دوران پسا کرونا صحبتی با پردیس شهرزاد داشتیم که قرار شد «دزد لالایی‌ها» در این پردیس 20 اجرا داشته باشد، البته قرار بود حدود 40 اجرا برویم که به دلیل ترافیک کاری پردیس شهرزاد محقق نشد.»

وی افزود: «در واقع در پردیس شهرزاد برای اولین بار در سالن شماره 2 یک نمایش کودک را اجرا بردیم چراکه این سالن برای نمایش‌های بزرگسال است که عموماً با حضور سلبریتی‌ها در نمایش سالن پر می‌شد اما برای اولین بار نمایش کودک را در این سالن اجرا رفتیم که خیلی از اجراهایمان سالن کاملا پر شد.»

شریف‌زاده همچنین بیان کرد: «در جشن اخیر خانه تئاتر کودک و نوجوان نیز «دزد لالایی‌ها» جزء کارهایی بود که بیشترین تعداد کاندیدا را داشت که منجر به گرفتن 5 جایزه در این دوره جشن خانه تئاتر کودک و نوجوان برای ما شد.»

پیشنهادهایی برای بهتر برگزار شدن جشنواره تئاتر کودک همدان

وی درباره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان و جایگاه آن بین دیگر جشنواره‌ها توضیح داد: «مطمئناً حضور یک جشنواره بین‌المللی در یک استان غیر از تهران، سطح آن استان را بالا می‌برد و برای آن استان، جشنواره مذکور بسیار مهم و دارای اهمیت است. همدان نیز در مدتی که جشنواره تئاتر کودک در آن برگزار می‌شود، میزبان خوبی بوده است و من به عنوان یک کارگردانی که در این جشنواره حضور داشته‌ام، مشکلی بابت اسکان و پذیرایی نداشتم، البته به طور کل از سختی‌های کار جشنواره اطلاعی ندارم. البته من دوست داشتم گروهم از روز اول در جشنواره حضور داشته باشند تا بتوانیم کارهای دیگر حاضر در جشنواره را نیز ببینم اما متاسفانه طوری برنامه‌ریزی شده است که باید روز قبل از اجرایمان آنجا حضور داشته باشیم. جشنواره بین‌المللی برای منِ کارگردان بسیار مهم است که بتوانم دیگر کارها به ویژه نمایش‌های خارجی را ببینم اما این محقق نشده است.»

شریف‌زاده با تاکید بر اینکه این رویه همه دوره‌های برگزاری جشنواره تئاتر کودک است، گفت: «به هر حال وقتی جشنواره‌ای در سطح بین المللی در یک شهر و استان برگزار می‌شود، سطح برگزاری آن با توجه به عملکرد مدیران و مسئولان آن شهر تعیین خواهد شد و سطح برگزاری هر چه بالاتر باشد، آن شهر جایگاه بهتر و مهمتری پیدا می‌کند. همه اینها به کنار، همین که بعد از مدت‌ها رخوت در تئاتر کودک، برگزاری چنین جشنواره‌ای اتفاق خوبی محسوب می‌شود به ویژه اینکه زمان خوبی نیز برای برگزاری جشنواره تئاتر کودک در همدان است.»

آموزش و پروش موضوع «آموزش تئاتر» را جدی بگیرد

وی درباره ارزیابی نقش آموزش و پرورش در این دوره جشنواره تئاتر کودک با توجه به برگزاری بخش‌های جدید «زیر 18 سال» و «دانش‌آموزی» و نیازسنجی‌های صورت گرفته، توضیح داد: «این اتفاق خوبی است که نقش آموزش و پرورش در تئاتر پررنگ شود و جای این دو بخش در جشنواره بسیار خالی بود. از آنجایی که خودم در حال آموزش تئاتر هستم، می‌بینم که کودکان علاقمند بسیاری در حوزه تئاتر هستند و برای دانش آموزان و حتی مدارس بسیار مهم است که در این جشنواره حضور داشته باشند و امیدوارم در دوره‌های بعدی جشنواره نیز شاهد تکرار این بخش‌ها باشیم. این موضوع باعث می‌شود آموزش و پرورش بداند یک جشنواره بین المللی وجود دارد و می‌تواند در این حیطه مانور دهد و خواسته‌های بچه‌ها را در تئاتر به نمایش بگذارد تا مخاطب نیز ببیند. امیدوارم آموزش و پروش این موضوع را جدی بگیرد.»

خانواده‌ها در بحث آموزش تئاتر محتاط و هوشیار باشند

کارگردان «دزد لالایی‌ها» با اشاره به بحث آموزش تئاتر برای کودکان، بیان کرد: «تئاتر به گونه‌ای است که می‌توان مباحث مختلفی را توسط آن آموزش داد اما آموزش یک موضوع برای بچه‌ها بسیار سخت است و من برای اینکه بتوانم بحث ترس را مطرح کنم مجبور شدم چندین موضوع را مطرح کنم تا به مخاطب کودک هدفم را منتقل کنم. در مسائل و معضلات مختلف اجتماعی مثل تنبلی، بازی های رایانه‌ای، خواب، اعتماد، درس خواندن و ... می‌توان با تئاتر ورود و خیلی خوب مساله را برای کودکان روشن کرد، البته کتاب نیز رسانه‌ای است که در این آموزش موثر است اما بحث تصویری بیشتر مخاطب را همراه می‌کند.»

شریف زاده در پایان در مورد بازیگران کودکی که در تئاترها فعال هستند، گفت: «اکثر خانواده‌هایی که کودکانشان در تئاتری فعال است، دوست دارند بچه‌هایشان بازیگر شود اما گاهی اتفاق می‌افتد که متوجه می‌شوم علاقمندی کودک در نویسندگی یا مدیریت صحنه است. خیلی دیدم که والدین از تغییر رفتار برای مثال منظم شدن کودکانشان بعد از حضور در تئاتر می‌گویند. برخی کودکان هستند که در خانه نظر نمی‌دهند اما بعد از حضور در یک تئاتر به بحث و نظر در خانه نیز رو آورده است. من معتقدم این تغییر رویه در رفتار و کردار کودکان، نتیجه حضور در یک جمع هنری و حضور در تئاتر است و خوشبختانه خانواده‌ها نیز بر این باور رسیدند. البته این موضوع در مورد آموزش‌های درست تئاتر مصداق دارد نه آموزش‌های بد تئاتر. بنابراین خانواده‌ها باید در این زمینه هوشیار باشند.»

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «بچه غولی هشت هزار ساله به نام لولو شب‌ها خواب بد می‌بیند و قادر نیست بدون مکیدن شیشه شیر و شنیدن لالایی بخوابد. به همین دلیل لالایی‌های مادران را از سراسر دنیا می‌دزدد و همین امر باعث می‌شود مادرها صدای خود را از دست بدهند.»

نمایش «دزد لالایی‌ها» کاری از گروه هنری ایلیا است و علی باروتی، میترا شجاعی، سعید حاجی حیدری، امین رضا ملک محمودی، نگار تقوی راد و امین میرزاباقری بازیگران این نمایش هستند.

سایر‌ عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی، طراح لباس: ریحانه مطهری، طراح گریم: حسین تبریزی، طراح و سازنده عروسک: فاطمه عباسی، آهنگساز: محمدرضا معین، شاعر: احمداکشته، دستیاران کارگردان: امیرافسرشیبانی، علیرضا ملک محمودی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار