محمودیان، کارشناس حوزه آموزش در گفتوگو با پانا:
وزارتخانهها با آموزش و پرورش در ارائه آموزشهای کاربردی به دانشآموزان همراهی کنند
با رایزنیهای انجامشده در تلاش هستیم تا بحث اقتصاد کودک و دانشآموز به عنوان یک واحد درسی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه گنجانده شود
تهران (پانا) - کارشناس حوزه آموزش با تاکید بر اینکه مباحثی در رابطه با آموزشهای اقتصادی به کودکان باید در کتابهای درسی گنجانده شود، اظهار کرد بدون شک نیاز است تا وزارت آموزش و پرورش را در مسیرآموزشهای کاربردی به دانشآموزان، وزارتخانههایی مانند فرهنگ و ارشاد و صمت یا سایر وزارتخانهها همراهی کنند و یک تعامل چندجانبه باید در این مسیر وجود داشته باشد.
یعقوب محمودیان، کارشناس حوزه آموزش در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «در دورههای زمانی در آموزش و پرورش، طرح کاد و مهارتهای عملی به دانشآموزان داده میشد که پس از آن به فنی و حرفهای بدل شد. بدون شک یک سری از مهارتهای زندگی به تناسب جنسیت در مدارس به دانشآموزان آموزش داده شود.»
وی از تالیف کتابی در زمینه اقتصاد کودک و دانشآموز خبر داد و افزود: «اکنون پرسشهایی مطرح است به طور مثال اینکه دانشآموز باید چه مهارتهای اقتصادی داشته باشد و اینکه دانشآموزان باید نگاه اقتصادی داشته باشند یا خیر، اظهار کرد: «کتاب اقتصاد دانشآموز در دست تالیف است که در آن به این بحث که کودک یا نوجوان باید از کودکی پسانداز یا مدیریت امور مالی را آموزش ببینند یا خیر پرداخته خواهد شد.»
محمودیان با اشاره به ضرورت آموزش در دروس و مهارتهای کاربردی در آموزش و پرورش عنوان کرد: «به طور مثال در تحقیقی مشخص شد در یک دبیرستان دخترانه مهارتهای پذیرایی از چند مهمان نیز وجود ندارد. احیای طرح کاد با این حجم از دانشآموزان ممکن است شدنی نباشد اما آموزش مهارتهای عملی به دانشآموزان باید تقسیمبندی و در نظام آموزشی به صورت منسجمتری پیگیری شود.»
وی ادامه داد: «بدون شک نیاز است تا وزارت آموزش و پرورش را در این مسیر وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد و صمت یا سایر وزارتخانهها همراهی کنند و یک تعامل چندجانبه باید در این مسیر وجود داشته باشد.»
کارشناس حوزه آموزش اظهار کرد: «باید با تعامل با نهادها و ظرفیتهایی که در استانهای مختلف وجود دارد، آموزشهای کاربردی را به دانشآموزان ارائه داد.»
مدیر گروه پژوهشکده بیمه اظهار کرد: «با رایزنیهای انجامشده در تلاش هستیم تا بحث اقتصاد کودک و دانشآموز به عنوان یک واحد درسی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه با استفاده از تجارب سایر کشورها نوشته شود و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا برخی از مباحث آن در کتابهای درسی گنجانده شود.»
وی با بیان اینکه اکنون هیچ رویکرد واحدی برای اقتصاد کودک و نوجوان وجود ندارد، تصریح کرد: «پرسشهای مهمی مطرح است به طور مثال آیا باید به کودک اجازه دهیم که خود برای مخارجش تصمیم بگیرد یا آنکه پسانداز کردن برای کودکان خوب است یا بد است و اینکه کودکان با موضوعات اقتصادی چه مواجههای باید داشته باشند.»
وی ادامه داد: «همچنین این پرسش که الگودادن یا ساختن ذهن اقتصادی در کودکان از چه سنینی باید انجام شود یا آنکه باید به کودکان بودجه محدود یا غیرمحدود داده شود از سوالاتی است که هنوز پاسخهایی روشنی برای آن معین نشده و با تعیین میتوان در کتبهای درسی نیز برای موضوعات آشنایی دانشآموزان با اقتصاد تصمیمهایی اتخاذ کرد.»
ارسال دیدگاه