مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پانا:

مقررات کاری نیروی کار 15 تا 18 سال بازبینی می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست تبیین دستاوردهای مشارکت جمهوری اسلامی ایران در یکصد ودهمین کنفرانس سازمان بین‌المللی کار از موضوع بازبینی مقررات کار افراد 15 تا 18 ساله خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
مقررات کاری نیروی کار 15 تا 18 سال بازبینی می‌شود

نشست تبیین دستاوردهای مشارکت جمهوری اسلامی ایران در یکصد ودهمین کنفرانس سازمان بین‌المللی کار با حضور حامد فروزان، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست در پاسخ به خبرنگار پانا درباره برنامه این ارگان برای ارتقای آموزش نیروهای کار 15 تا 18 سال گفت: «موضوع اشتغال ۱۵ تا ۱۸ ساله‌ها در این نشست مطرح و بررسی شد و قرار شد مقرراتی که در این موضوع وجود دارد، مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.»

وی افزود: «همچنین در این نشست استاندارسازی کارآموزی مطرح شد و قرار شد کشورها موضوعاتشان را جمع‌بندی کنند. مقرر شد ایران هم در غالب یک کارگروه سه‌جانبه با حضور کارفرما، کارگران و دولت این موضوع را بررسی کند و نماینده دولت در این بحث مدیریت سازمان فنی و حرفه‌ای است که موضوع استاندارسازی کار را پیگیری می‌کند.»

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «پیرو دستور رئیس‌جمهوری برای فعال‌کردن حوزه دیپلماسی این سازمان و بر اساس تدابیر وزیر محترم کار سه راهکار تحولی برای سازمان بین‌المللی کار مورد نظر است. اولین مورد از این سه راهکار برای تحول در حوزه بین‌الملل کار عبارت است از مشارکت فعال با نهادهای بین‌المللی. در این مورد ارتباط با صندوق‌ها و آژانس‌های بین‌الملل در دستور کار قرار گرفت. آنچه درگذشته انجام شده بود مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه ارتباطاتمان را با نهادهای بین‌المللی تنظیم کردیم. با توجه به وجود نهادهایی مانند سازمان بهزیستی، سازمان فنی و حرفه‌ای و غیره و سایر اجزای وزارتخانه مشخص شد چه ارتباطی داشته باشیم.»

وی با اشاره به اینکه در این مدت روابط بین‌المللی این سازمان رشد چند برابری در تعاملات بین‌المللی داشته است، گفت: «راهکار دوم، توسعه صادرات محصولات زیرمجموعه این وزارتخانه است. درواقع شرکت‌های ما در بازار صادرات نقش مهمی دارند و بر اساس دستور وزیر پیگیر گسترش مراودات صادرات این شرکت‌ها شدیم. در گزارش سازمان توسعه تجارت که اخیراً ارائه شده است، بخشی مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه است.»

فروزان افزود: «راهبرد سوم، ارتقا تصویر کار و تجارت جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی است. با توجه به پروژه ایران‌هراسی که در فضای بین‌الملل وجود دارد تصویری که از ایران وجود دارد، باید ارتقا پیدا کند. بر این اساس تعاملات بین‌المللی بیشتر شده و هرچه بتوانیم واقعیت‌های کشورمان در این حوزه‌ها را بهتر اطلاع‌رسانی کنیم در ارتقا این تصویر مؤثر خواهد بود.»

فروزان با اشاره به برگزاری صد و دهمین اجلاس بین‌المللی کار گفت: «در این اجلاس نگاه خود در موضوع کار را به اشتراک گذاشتیم که مورد استقبال هم قرار گرفت. همچنین کمیته سیاست‌های اشتغال را داشتیم. بر اساس آنچه در سال‌های اخیر در حوزه اشتغال رقم خورد ازجمله شرایط کرونا موضوعاتی که در این کمیته ارایه شد موردتوجه قرار گرفت. کمیته کار شایسته را داشتیم که از منظر ارتباط موضوعی در حوزه تعاون بود و در این حوزه هم برای اولین بار مدل تعاون موجود در ایران مطرح شد که مورد توجه قرار گرفت.»

وی افزود: «اصلاحیه بیانیه ۱۹۹۸ اصول حقوق بنیادین کار و گنجاندن ایمنی کار و حفاظت مؤثر از شرایط ایمن کار و سلامت کارگران مورد توجه بود و جمهوری اسلامی ایران هم در این موضوع تأکید فراوان داشت. همچنین برای ایران ایمنی شغلی را تصویب کرد که هم‌ اکنون آخرین مراحل امضا را طی می‌کند.»

فروزان گفت: «با توجه به اینکه از قبل به لحاظ محتوایی برای حضور در سازمان بین‌المللی کار کامل شده بود حضور مؤثری در این دوره از اجلاس داشتیم. همچنین سخنرانی وزیر کار در اجلاس عدم تعهد و بعدازآن در ۱۷ خرداد حضور وزیر در مجمع عمومی کار، بسیار موردتوجه قرار گرفت. در این اجلاس تلاش کردیم از همه ظرفیت‌های ایران استفاده کنیم و این بر اساس سیاست دولت بوده است. امیدواریم سال آینده حضور مؤثرتر و قوی‌تری داشته باشیم.»

فروزان درباره شرایط اعزام نیروی کار به خارج از کشور گفت: «اعزام نیروی کار در دستور کار است اما با یک قید مهم و اینکه فردی که فرصت شغلی در داخل کشور نداشته باشد برای رفتن به خارج از کار کمکش می‌کنیم. همچنین اگر بر اساس تقاضایی که داریم، مهارت لازم را نداشته باشد آموزش لازم را کسب می‌کند.»

وی افزود: «با چند کشور برای اعزام نیروی کار تفاهم داشته‌ایم و طی گفت‌وگویی که داشتیم مسیر اعزام را تسهیل می‌کنیم ولی مؤسسات کاریابی پیگیر این مهم هستند.»

فروزان با مهم خواندن دیپلماسی مهارت در دولت سیزدهم گفت: «با بسیاری از کشورها می‌توانیم تعامل داشته باشیم و مسابقات ملی و جهانی مهارت برگزار می‌شود و امیدواریم کارآموزانی که شرکت می‌کنند دستاوردهای خوبی برای ایران داشته باشند.»

وی با اشاره به تعامل خوبی که بین هیات کارفرمایی و کارگری و دولت وجود دارد، عنوان کرد: «در این نشست مقرر شد تشریح وضعیت نوع نگاه دولت در حمایت از حقوق کارگران را داشته باشیم که انجام شد. در دوره جدید تعامل خوبی برقرار است و قرار شد این سه هیات گفت‌وگوها را انجام دهند و سازمان بین‌المللی کار انتظاراتی داشت که به‌خوبی به سرانجام رسید. با توجه به افزایش حقوق امسال نماینده‌های کارگری در این اجلاس این موضوع را مطرح کردند و مورد اقبال بین‌المللی قرار گرفت.»

وی افزود: «برای گسترش تعاملات بین‌المللی با سفرای وزارتخانه‌ها صحبت شده است تا ظرفیت‌هایی که وجود دارد تشریح شود و از سفیران دعوت شده تا حضوری به ایران بیایند و در جریان شرکت‌ها و ظرفیت‌های بین‌المللی ایران قرار بگیرند. همچنین اعزام هیات‌های تجاری در دستور کار قرار گرفته است.»

فروزان در پایان موضوع به موضوع مهم حق رأی جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین‌المللی کار اشاره کرد و اعلام کرد که استیفای این مهم در دست پیگیری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار