قیام ۱۵ خرداد سرآغاز استقلال سیاسی ایران است

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران درمجلس با یادآوری افشاگری‌های امام(ره) نسبت به سرسپردگی شاه و دربار، گفت این اقدامات مردم را یکپارچه و متحد بر ضد شاه کرد و با تشدید اعتراضات مردمی و سرنگونی شاه، نظام شاهنشاهی برای همیشه از ایران رخت بست و استقلال سیاسی ایران که دستاوردی گرانقدر است، حاصل شد.

کد مطلب: ۱۲۸۴۶۲۶
لینک کوتاه کپی شد
قیام ۱۵ خرداد سرآغاز استقلال سیاسی ایران است

به گزارش خانه ملت، سیدمصطفی آقامیرسلیم، با توجه به سالروز قیام پانزده خرداد ماه سال 1342 در خصوص خاستگاه این قیام و زمینه های شکل گیری آن، گفت: حکومت پهلوی دوم که پس از ماجرای براندازی در سال ۱۳۳۲ با حمایت آمریکا بر سرنوشت کشور مسلط شده بود، برای تحکیم سرسپردگی خود به آمریکا و وابستگی نکبتبار سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی به بیگانگان مبادرت به اقدامات چندگانه‌ای نمود از جمله همکاری رسمی با حکومت غاصب صهیونیستی و راه اندازی یک سلسله اقدامات نمایشی در ذیل عنوان انقلاب سفید در بهمن ۱۳۴۱ که در کل باعث تحقیر مردم و توهین به اعتقادات راسخ اسلامی آنها و بویژه اعتراض مرحوم امام خمینی در خرداد ۱۳۴۲ شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: حکومت شاه در سحرگاه ۱۵ خرداد امام خمینی رحمت الله علیه را دستگیر کرد و وقتی خبر آن منتشر شد، اعتراضات گسترده‌ای به شکل قیام مردمی در تهران، قم، مشهد، شیراز و بویژه از پیشوای ورامین آغاز شد که منتهی به سرکوب خونین آنها شد و قیام مردم به رهبری امام(ره) را وارد مرحله نوینی از مبارزات ۱۵ ساله کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: سرانجام این قیام به قطع وابستگی کشور و آزادی مردم از زیر یوغ سلطه آمریکا، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سرنگونی حکومت ننگین ستمشاهی در بهمن ۱۳۵۷ منجر شد.

میرسلیم در توضیح تاثیر قیام ١۵ خرداد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: پس از دستگیری امام(ره) و تبعید او به ترکیه و سپس عراق، سازماندهی مبارزات مردمی وارد مرحله جدیدی شد که رهبری آن را مرحوم امام(ره) با مطرح کردن ولایت فقیه بر عهده داشت.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی یادآور شد: افشاگری‌های امام(ره) نسبت به سرسپردگی شاه، دربار، دولت و نظامیان به آمریکا که به صورت نوارهای ضبط شده به گوش مردم می‌رسید بویژه نسل ۱۵ خردادی را به بلوغی رساند که مردم را یکپارچه و متحد برضد شاه یعنی عامل انحطاط کشور و عقب ماندگی مردم و انحرافات اجتماعی و فرهنگی، بشوراند و با تشدید اعتراضات مردمی و سرنگونی شاه نظام شاهنشاهی برای همیشه از ایران رخت بربندد و استقلال سیاسی ایران که دستاوردی گرانقدر است، حاصل شود و مردم به رهبری امام(ره)، خود سرنوشت کشور را به دست گیرند و ایادی بیگانگان و سرچشمه های وابستگی خفت‌بار را قطع کنند.

وی افزود: البته همین پیروزی که بنوعی تحقیر آشکار آمریکا و یارانش بود، آنها را به جای به رسمیت شمردن جمهوری اسلامی ایران، به خصومتی آشکار و پنهانی کشاند که اسناد آن در آبان ۱۳۵۸ از سفارت تسخیرشده آمریکا به دست آمد.

میرسلیم در ادامه به تجربه و خاطرات خود در آن زمان اشاره کرد و گفت: در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ من دانش آموز دبیرستان بودم که در تظاهرات تهران به دست چماقداران حکومتی مضروب شدم و همین سرآغاز مبارزات سیاسی شد که براثر اختناق شدید و سلطه ساواک ناچار مخفیانه یافت و از سال ۱۳۵۴ بتدریج تقویت شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ازجمله مبارزات آن زمان مقابله با انحرافاتی بود که گروهک منافقین ایجاد کرده بودند و ما باید صحنه انقلاب را از لوث وجود آنها پاک می‌کردیم. بدان منظور گروه‌های متعددی به رهبری امام ولی مستقل از هم شکل گرفت و مبارزِات آگاهی بخش را ادامه داد بدون آن که خطر دستگیری جمعی پدیدار شود. گروه ما موسوم بود به پویای توحید و فعالیتمان عمدتا در مساجد با هدایت مرحوم حاج سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و مرحوم حاج سید رضی شیرازی سازماندهی می‌شد.

میرسلیم همچنین یادآور شد: در تظاهرات ۱۶ شهریور ۱۳۵۷ که از قیطریه آغاز شده بود به دنبال تیراندازی از ناحیه سر مجروح شدم و ناچار مدتی از یاران خود دور افتادم اما پس از بهبودی در دی ماه ۱۳۵۷ به عنوان نماینده جامعه اسلامی دانشگاهیان به دیدار امام(ره) در نوفل لوشاتو، برای اخذ رهنمود و ادامه مبارزاتی که به دهه فجر انجامید، مشرف شدم. از خدا می خواهم همه ما را قدردان زحمات انقلابیون ۱۵ خرداد و شهدا و ایثارگران و پیرو راسخ راه آنها نگهدارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار