«تازه وارد» تلاشی برای بیان مشکلات بچه‌دار شدن

تهران (پانا) - این روزها افزایش سن جمعیت تبدیل به یک مساله حیاتی و مهم شده است تا جایی که در هر محفلی درباره آن صحبت و راهکارهایی از جمله فرزندآوری برای آن ارایه می‌شود. بسیاری از افراد عادی معتقدند مسایل مالی و اقتصادی بر موضوع فرزندآوری و نگاه افراد به داشتن فرزند اثرگذار است اما این رابطه مستقیم نیست، به این معنی که خانواده‌هایی با درآمد بیشتر و پایگاه اقتصادی بالاتر تمایل کمتری به داشتن فرزندان بیشتر دارند.

کد مطلب: ۱۲۸۳۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
«تازه وارد» تلاشی برای بیان مشکلات بچه‌دار شدن

علاوه بر موضوع اقتصاد، در افکار عمومی بخش‌هایی از جامعه ایران نوعی تغییر نگرش نسبت به فرزند‌آوری به چشم می‌خورد یعنی بحث فرزندآوری، اقتصادی نیست و دلایل فرهنگی، تغییر سبک زندگی، فردگرایی، توسعه اقتصادی-اجتماعی و... دارد.
و اما یکی از راه‌هایی که می‌توان درباره فرزندآوری و مسایل و مشکلات آن در جامعه امروز ایرانی صحبت کرد، برنامه‌های تلویزیونی، فیلم و سریال است که قطعا تاثیرگذاری خاص خود را دارند و قابل مقایسه با پیشنهادهای دستوری خلاف واقع و سخنرانی‌های مختلفی که در مجامع گوناگون برگزار می‌شود، نیستند اما در همین زمینه نیز تلویزیون کم‌کاری‌هایی به ویژه در تولیدات سریال داشته است.

پنچ سال پیش «کودک شو» اولین برنامه‌ای بود که از شیرینی‌های داشتن فرزند گفت. همچنین مستند گفت‌وگومحور «پریزاد» با رویکرد تشویق به فرزندآوری، فصل اول «مامان‌ها» با موضوعات مختلفی در باب تربیت فرزندان، مستند «به وقت مادری» با موضوع فرزندآوری زوج‌های جوان، مستند «دردانه‌ها» با محوریت بی‌رغبتیِ زوج‌های جوان به دارا بودن فرزندانِ زیاد و...از تولیدات صداوسیما در زمینه سیاست افزایش جمعیت است.
اما با نگاهی کوتاه به آثاری که با موضوع فرزندآوری ساخته شده است، می‌توان دریافت که در چند سال اخیر شاید تنها 3 سریال به این موضوع پرداخته است؛ یک سریال «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی در نوروز 95 و دیگری سریال «خانه پرتقالی‌ها» به کارگردانی علیرضا شاه‌رستم و علیرضا تهرانی که هم‌اکنون از تلویزیون در حال پخش است. اثر دیگری که می‌توان از آن نام برد، «خداحافظ بچه» به کارگردانی منوچهر هادی و بهروز افخمی است که رمضان سال 91 روی آنتن رفت.
البته نوشتن یک داستان یا طرح یک قصه درباره فرزندآوری کار آسانی نیست اما قطعا نویسندگان قابلی هستند که می‌توانند در این زمینه کارهای خوبی طراح کنند. بر این اساس باشگاه فیلم سوره در همکاری با خانه تولیدات جوان در یکی از جدیدترین تولیدات خود دست به خلق سریال اپیزودیک با نام «تازه وارد» زده است؛ سریالی که در اپیزودهای مختلفش به معضلات خانواده‌هایی که به فکر بچه‌دار شدن هستند، می‌پردازد و بدون آنکه راهکاری برای حل مشکلات ارایه بدهد یا نسخه بپیچد، مسیری را که یک خانواده برای بچه‌دار شدن طی می‌کند، به نمایش می‌گذارد.
از دیگر نکات قابل توجه این موضوع حضور هشت جوان فیلمساز پشت دوربین «تازه وارد» است که ساخت اپیزودهای مختلف سریال را برعهده داشته‌اند. سجاد معارفی یکی از این کارگردان‌هاست که دانش‌آموخته دوره فیلمسازی موسسه هیلاج فیلم است و در کارنامه کاری‌اش کارگردانی تیزرهای فرهنگی، نماهنگ و فیلم‌های کوتاه به چشم می‌خورد.
«پرچم مدرسه» به مناسبت دهه فجر، «تشنه لب» ویژه راهیان نور و «پیشکش»، «عملیات شبانه» و «شادباش» ویژه کرونا از جمله تیزر‌هایی‌ست که معارفی کارگردانی آن‌ها را برعهده داشته است.
همچنین «ساعت عاشقی» و «حس هشتم» با محوریت امام رضا (ع)، «خانه زاد» با محوریت پیرغلامان امام حسین (ع)، «قول مردانه» با محوریت حاج قاسم سلیمانی، «بابا» با موضوع روز پدر و «مامان» با موضوع روز مادر از جمله نماهنگ‌های تولید شده توسط این فیلمسازست.
فیلم‌های کوتاه «امتحان شفاهی در غسالخانه»، «عروسک‌های خیس»، «یک دلقک محترم» و «مجموعه شهیدانه زیستن‌های شهید زین‌الدین» نیز از جمله آثاری‌ست که سجاد معارفی ساخته است.
در خلاصه داستان «زندگی شیرین» آمده است: مادری در جوانی ازدواج کرده و فرزندش را به دنیا آورده است اما به دلایل مختلفی نتوانسته به آرزوهایش برسد. حال دخترش مسیر مادر را طی می‌کند و مادر از این اتفاق بسیار ناراحت است و فکر می‌کند دخترش نیز مانند او آینده چندان خوشی نخواهد داشت اما...
شیوا خسرومهر، جـوانه دلشاد، مهدی سجادیان و پانته‌آ کیقبادی بازیگران این اپیزود هستند.
سریال یازده اپیزودی «تازه وارد» به تهیه‌‌کنندگی محمدجواد موحد و کارگردانی حسن حبیب‌زاده، رضا محبی، میلاد محمدی، سجاد معارفی، رضا کشاورز، احمد حیدریان، محسن امانی و محمدجواد صالحی این روزها مراحل پس‌تولید خود را پشت سر می‌گذارد تا به زودی از یکی شبکه‌های پُرمخاطب تلویزیون روی آنتن برود.
در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اگرچه صحبت از فرزندآوری ورود به حریم شخصی یک خانواده است اما «تازه وارد» با بیان این موضوع و مشکلات آن تلاش کرده است، دری را برای طرح آن و پرداخت جدی‌تر کارشناسان به این مساله بگشاید تا شاید بتوان اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم زد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار