غلامرضا منتظری در گفت‌و‌گو با پانا:

دخالت نمایندگان‌ در عزل‌و‌نصب‌ها موجب کاهش نظارت‌گری مجلس می‌شود

وقتی تریبون در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد نباید به گونه‌ای صحبت شود که آب به آسیاب دشمن ریخته شود‌

تهران (پانا) - نماینده مردم آق‌قلا و گرگان در مجلس گقت بر اساس اصل تفکیک قوا نمایندگان نباید در امور اجرایی دخالت کنند. دخالت نمایندگان مجلس در عزل‌و‌نصب‌ها موجب کاهش نظارت‌گری مجلس می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۸۳۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
دخالت نمایندگان‌ در عزل‌و‌نصب‌ها موجب کاهش نظارت‌گری مجلس می‌شود

غلامرضا منتظری در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص تأکیدات مقام معظم رهبری بر انقلابی ماندن نمایندگان مجلس، اظهار کرد: «مقام معظم رهبری در دور پیشین، مدال افتخار را تحت عنوان مجلس انقلابی، تقدیم مجلس کردند. در طول یکسال گذشته موافقین و مخالفینی بودند و یحث‌هایی داشتند که مجلس انقلابی چه شروطی دارد؟ رهبر انقلاب در نشست اخیر به صورت شفاف و روشن رمزگشایی کردند و مصادیق و شاخص‌‌های انقلابی بودن را تشریح فرمودند. ما اگر این شاخص‌ها را بدانیم و به آن‌ها پایبند باشیم، انقلابی عمل کرده‌ایم.»

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: «یکی از شاخص‌ها، ساده‌زیستی است که باید در زندگی و برنامه‌های نمایندگان دیده شود و تجلی پیدا کند. شجاعت و قاطعیت، صداقت و امانتدار بودن نیز از دیگر شاخص‌‌های انقلابی‌گری است که ما باید به آن‌ها پایبند باشیم.»

وی با بیان اینکه منافع شخصی نباید بر منافع ملی اولویت داشته باشد، گفت: «وقتی تریبون در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد نباید به گونه‌ای صحبت شود که آب به آسیاب دشمن ریخته شود. مهم این است که این معیارها و شاخص‌‌هایی که مقام معظم رهبری فرمودند در زندگی نمایندگان پیاده شود، به گونه‌ای که در سکوت قابل رویت باشد و این معیارها را در عمل متجلی کنیم.»

منتظری در خصوص تاکید مقام معظم رهبری بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات نیز گفت: «ولایت‌مداری فقط به شعار نیست که ما فقط در راهپیمایی شرکت کنیم و شعار بدهیم همچنین ولایت‌مداری گزینشی نیست بلکه در تمام عرصه‌ها، فرمایشات و راهبردهای مقام معظم رهبری باید برای ما حجت باشد. رهبر انقلاب سال گذشته به آسیب‌های نمایندگی اشاره کردند و درباره پست اجرایی گرفتن توسط برخی از نمایندگان تذکر دادند و تاکید کردند که اهمیت مجلس کمتر از دولت نیست و نمایندگان باید در جایگاه خودشان باقی بمانند.»

نماینده مردم آق‌قلا و گزگان در مجلس خاطر نشان کرد: «همچنین به سوالات نمایندگان در اجرا نسبت به آن اشاره کردند؛ بر اساس اصل تفکیک قوا نمایندگان نباید در امور اجرایی دخالت کنند. وقتی من به عنوان یک نماینده در عزل و نصب‌ها دخالت کنم، نمی‌توانم وظیفه نظارتی خود را خوب انجام دهد. و اگر شخصی که من در نصب او نقش داشته‌ام، کارنامه خوبی نداشته باشد، ناخواسته من باید حامی او باشم؛ مجبورم عملکرد او را توجیه کنم و از خطاهای وی چشم‌پوشی کنم. تجربه نشان داده است که دخالت در عزل و نصب‌ها برای نمایندگان سودمند نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار